آیا در سامانه جدید جامع تجارت آمار تخلفات واردات خودرو پاک می‌شود؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
آیا در سامانه جدید جامع تجارت آمار تخلفات واردات خودرو پاک می‌شود؟

آیا در نقل و انتقال اطلاعات ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت، آمار ثبت سفارش‌های غیر قانونی پاک می‌شوند؟ یا وزارت صنعت برای این جریان پیش بینی‌های لازم را انجام داده است؟

تمامی ردیف تعرفه‌های بازمانده در سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت انتقال خواهد یافت” این قسمتی از بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت در فرآیند ساماندهی ثبت سفارش است که برپایهٔ آن مجوز ثبت سفارش، اعم از افتتاح یا تمدید تنها باید از درگاه سامانه جامع تجارت انجام شود.

در این بخشنامه سازمان توسعه تجارت بیان کرده که این مسله در راستای راحت تر کردن امور متقاضیان و در اجرای تصویب نامه هیات وزیران در جهت ساماندهی و یکپارچه سازی فرآیند ثبت سفارش انجام شده است.

به دنبال ابلاغ این بخشنامه تعدادی از واردکنندگان خودرو برای پیگیری ثبت سفارش‌های دی ماه ۹۶ خود به سازمان توسعه مراجعه کرده‌اند و به آنها اعلام شده ثبت سفارش‌های دی ماه تا پایان ۹۶ به سامانه جدید انتقال خواهد یافت و ثبت سفارش‌های قبل از دی ماه ۹۶ در سامانه پاک خواهد شد. با توجه به این بحث موضوع تخلفات واردات خودرو در ماه‌های بسته بودن سایت سفارش با پیچیدگی‌های زیادی همراه خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت یک شنبه ۲ اردیبهشت امسال اعلام کرده بود”تحقیق‌ها نشان می‌دهد بعد از توقف ثبت سفارش واردات خودرو تخلف صورت گرفته است، برای روشن شدن این بحث پرونده تخلفات به دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی قضایی ارسال شده است”.

او با تصریح این که قطعاً در این مورد تخلف صورت گرفته است گفت: این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بودند ولی وقتی مساله را با شرکتهای واردکننده در میان می‌گذاریم می‌گویند “کارمندانمان ثبت سفارش انجام داده‌اند و ما از آن خبری نداریم”.

خسروتاج با یادآوری این‌که در حال حاضر نباید قضاوت‌های عجولانه انجام داد و باید منتظر رسیدگی‌ها بود گفت: ما هم تأیید می‌کنیم تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم که کدام شرکتها و کدام واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام داده‌اند، چون این موارد اشکال، در موقعیتی انجام شده که منظم اطلاع رسانی می‌کردیم در این روزها ثبت سفارش برای این افراد و شرکتهای خاص ممنوع است، اما این که آنها چگونه توانستند این کار را انجام دهند باید رسیدگی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تعداد خودروهای ترخیص شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش واردات نیز گفت: آمار ثبت سفارش هیچ گاه آمار قطعی واردات نیست و امکانپذیر است به دلیل کمبود منابع ریالی یا ارزی واردکننده به تعداد ثبت سفارش، خودرو وارد نشود.

البته قبل از این خبرگزاری تسنیم با ارائه مستنداتی اعلام کرده بود” براساس ابلاغیه اخیر دفتر مبارزه با جرائم سازمان‌یافته به گمرکات کشور بیش از ۶۴۰۰ خودرو به دلیل استفاده از ثبت سفارشهای غیرقانونی مشمول مقررات قاچاق کالا شدند”.

با توجه به این مساله ها سوالی که مطرح می شود این که آیا واقعاً در نقل و انتقال اطلاعات ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت آمار ثبت سفارش‌های غیر قانونی از بین خواهند رفت یا نه؟ نظر شما در این مورد چیست؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar