سخن گفتن از میزان تعرفه واردات خودرو بیهوده است

شنبه 24 فروردین 98 ساعت 13:25
سخن گفتن از میزان تعرفه واردات خودرو بیهوده است

در وضعیتی که واردات خودرو متوقف است و دولت هم در لایحه بودجه سال ۹۸ هیچ درآمدی از این منبع برای خود در نظر نگرفته، سخن گفتن از میزان تعرفه واردات خودرو شاید بیهوده باشد. آنچه مشخص است سال آینده هم خودرویی به کشور وارد نخواهد شد و دولت هم تمایلی به خروج ارز از کشور برای خودروهای لوکس وارداتی ندارد.

با این حال کتاب واردات و صادرات سال ۹۸ تعرفه واردات خودرو را درج و طبق روالی معمولی آن را به اطلاع عموم رسانده است. طبق کتابچه یاد شده تعرفه واردات خودرو تغییری نکرده و همچنان سقف آن با توجه به میزان حجم موتور خودرو ۵۵ درصد تعیین شده است. البته سال پیش و در زمان وزارت محمد شریعتمداری تعرفه واردات جهش زیادی پیدا کرد و وزیر وقت برخلاف رویه معمول بعد از نشستن بر صندلی وزارت، تعرفه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد؛ به صورتی که سقف تعرفه‌ای بعضی خودروها حتی به ۹۵ درصد هم رسید. در همین حین تعرفه خودروهای هیبریدی هم روند صعودی چشمگیری به خود گرفت و در خصوص بعضی خودروهای هیبریدی تعرفه حتی به میزان ۱۰۰ درصد هم رسید که البته با توجه به اعتراضات انجام گرفته تعدیل شد.

همان‌طور که گفته شد هم اکنون بنا به تصمیم دولت و ظاهراً در راستای مدیریت منابع ارزی، ثبت سفارش خودرو ممنوع است و پس کف و سقف تعرفه‌ای فعلاً برای خودرو محلی از اعراب ندارد. با این حال این امکان وجود دارد که در صورت لغو ممنوعیت ثبت سفارش، دولت تعرفه‌ای جداگانه برای واردات خودرو لحاظ کرده و عددی بالاتر از سقف فعلی (۵۵ درصد) در نظر بگیرد، همان‌طور که در سال اخیر انجام شد. هم اکنون فعلاً هیچ نشانه مثبتی مبنی‌بر باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو وجود ندارد و به نظر می‌رسد دولت تا وقتی از مدیریت منابع ارزی اطمینان حاصل نکند و موانع ورود ارز به کشور برطرف نشود، سایت مورد نظر را باز نخواهد کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar