شیوه جدید ثبت سفارش کالا

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
شیوه جدید ثبت سفارش کالا

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات کالا جریان دارد، چون واحدهای صنعتی و تولیدی نیازمند واردات هستند پس دلیلی ندارد ثبت سفارش‌ها متوقف شود.

مجتبی خسروتاج افزود: یکی از دغدغه‌های واحدهای تولیدی این بود که با ثبت سفارش به روش بانکی برای واردات، روند اقدامات زمان بر است به همین دلیل ستاد بررسی مسائل اقتصادی در این خصوص مصوبه‌ای داشت که تا آخر تیر به هر میزان مواد اولیه، قطعات و تجهیزات در گروه بندی‌های یک و دو اگر در گمرکات باشند می‌تواند با ثبت سفارش غیر بانکی یعنی بدون انتقال ارز ترخیص شوند که این فرصت خوبی برای بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی است.

خسروتاج گفت: کار گروه‌ها و ستادهای گوناگونی را تشکیل دادیم تا در ابعاد فنی، سامانه‌های ثبت سفارش را کنترل کند تا مشکلی پیش نیاد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رفع اشکالات فنی مربوط به این سامانه مناقصه‌هایی را برگزار کردیم و به زودی شرکت برنده این مناقصه برای رفع این اشکالات اقدام خواهد کرد.

خسروتاج با ذکر اینکه از ۱۳ خرداد بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، گروه بندی سه گانه کالایی را اعلام کردیم، افزود: گروه یک شامل مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی است که ارز آن‌ها از محل منابع نفتی تامین می‌شود، گروه ۲ شامل مواد واسطه‌ای و ماشین آلات است که ارز آن‌ها از محل ارز صادراتی صنایع پتروشیمی‌ها و فولاد تامین می‌شود و گروه ۳ شامل کالاهای ساخته شده و مصرفی است که اولویت وارداتی زیادی ندارد و ارز آن‌ها از محل صادرات کالاهای غیر پتروشیمی و غیر فولادی تامین می‌شود و گروه چهارم هم شامل کالاهایی است که در اولویت وارداتی نیست و جزو کالاهای ممنوع هستند، چون در داخل قابل تولید هستند.

وی اضافه کرد: نظام ثبت سفارش تغییر نکرده است و به شکل سابق انجام می‌شود، ولی نظارت‌ها بیشتر شده است.

خسروتاج گفت: در روش جدید ثبت سفارش، به متقاضی شماره ثبت سفارش داده نمی‌شود مگر اینکه پیش از آن کار کارشناسی در خصوص آن کالای وارداتی انجام شود.

وی افزود: پارسال به طور متوسط بین ۵۰ تا ۵۲ درصد واردات از ارز غیرنفتی انجام شد و نزدیک به ۴۷ درصد هم با ارز نفتی واردات شد.

خسروتاج ادامه داد: امسال هم انتظار داریم ۵۰ درصد واردات از محل منابع ارز غیرنفتی و ۵۰ درصد هم از منابع نفتی انجام شود.

وی افزود: بر اساس آمار گمرکات، در سه ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر زیادی در واردات نداشتیم و نزدیک به ۲ ونیم درصد کاهش واردات داشتیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "شیوه جدید ثبت سفارش کالا"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
وحید
مهمان
آقا این خبرای دروغ و نزن کجا ابلاغ شد . اینا فقط میگن تو عمل باید تشریف بببرید عملا مراجعه کنید همین الان بعد از یکماه متوجه میشید همش دروغه !!!!!! متاسفم حیف پول که تو این مملکت سرمایه گذاری کنید. فقط میرسید به جایی که همه پول شده ساختمان و سوله .ماشین آلات هم که نمیشه بیاری مواد اولیه هم که داستان خودش داره بعد میگن اشتغال فلان و …./ تجربه خودم و گفتم /تازه من چیزیو تولید میکنم که برای اولین بار تو کشور تولید میشه و بخشی از ماشین آلات و خط تولیدشم خود ما طراحی و… بیشتر