صادرات خودروهای ایرانی به سنگال

یکشنبه 21 آذر 00 ساعت 11:51
صادرات خودروهای ایرانی به سنگال

پرونده واردات خودروهای خارجی به ایران بسته شد اما حالا قرار است خودروهای ایرانی به شاخ آفریقا صادر شود. سنگال یکی از مقصدهای صادراتی خودروهای ایرانی است اما سال گذشته امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و کارشناس حوزه خودرو گفته بود: «کشور سنگال توان ساخت نیروگاه و تامین چنین برقی را ندارد و مشکلات امروز این کارخانه خودرویی حاصل انتخاب و اقدام بدون بررسی اقتصادی و مالی است.» حالا که سنگال برق ندارد ایران چطوری می‌خواهد آنجا خودرو تولید کند؟

حالا گویا مدیرعامل ایران خودرو دو روز دیگر قرار است به آفریقا برود تا خط تولید خودرویی که سال‌ها متوقف شده بود را دوباره احیا کند. این خبر را حسن ذاکری، نماینده خودروسازان ایرانی در آفریقا به تجارت‌نیوز می‌دهد.

قیمت خودرو ایرانی در آفریقا چند است؟
قیمت خودروهای ایرانی در آفریقا چند است؟ هر چند افکاری عمومی معتقدند خودروهای ایرانی برای خارجی‌ها ارزان تمام می‌شود اما در واقعیت این طور نیست.

خودروهای ایرانی در بازارهای صادراتی مانند عراق و آفریقا گران‌تر از خود ایران است. چرا که هزینه حمل و نقل آن، هزینه تمام شده را برای خریدار خارجی بالا می‌برد.

ذاکری گفت: قیمت رانا پلاس در آفریقا حدود ۱۲ هزار دلار معادل ۳۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دنا پلاس حدود ۱۶ هزار دلار معادل ۴۴۳ میلیون تومان و هایما با قیمت ۲۲ هزار دلار معادل ۶۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. (معادل ریالی این خودروها با دلار صرافی ملی یعنی ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان محاسبه شده است.)

این در حالی است که براساس برآوردها رانا پلاس در بازار ایران با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. دنا اتوماتیک نیز ۴۸۵میلیون تومان قیمت دارد.

چه خودروهایی در سنگال تولید می‌شود؟
او با اشاره به صادرات خودرو به آفریقا می‌گوید: در دو روز آینده قرار است خط تولید خودروی ایران در سنگال با حضور مدیرعامل ایران خودرو افتتاح شود. در این دوره قرار است دو مدل هایما، دنا اتومات، سورن، رانا پلاس و تارا تولید شود.

ذاکری توضیح داد: خط تولید ایران در سنگال چند سالی است متوقف بود اما حالا قرار است خط تولید دوباره راه اندازی شود. در دوره جدید ایران متعهد شده که علاوه بر خودروهای سبک، خودروهای سنگین مانند مینی بوس و اتوبوس نیز تولید کند.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: فعلا به‌عنوان تنها نماینده خودرویی در آفریقا حضور داریم. قرار است تعهدنامه‌ای مبنی بر فروش دو هزار تاکسی برای شهر داکار امضا شود که می‌تواند نقش خوبی در سنگال داشته باشد.

۱۴۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ‌ها
این در حالی است که فرزاد پیلتن، مدیر کل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: فعالیت سایت خودروهای مشترک ایران و آفریقا مدت‌هاست که متوقف شده است. اینکه قرار است در این بازار چه تعداد خودرو صادر شود هنوز اطلاعاتی نداریم.

براساس این گزارش تحریم‌ها نه تنها در صنعت خودرو بلکه در واردات و صادرات خودرو مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

هم‌اکنون به گفته آمارها حداقل ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در انبار خودروسازان دپو شده و امکان تکمیل و تحویل آن را ندارند. وزارت صمت اعلام کرده که خط تولید ۵ محصول ایران خودرو متوقف شده و یکی از علت‌های این مساله هم کمبود قطعه است.

فعالان بازار می‌گویند با توجه به تحریم‌ها صادرات خودرو سخت است و نمی‌توان به این حوزه نگاه بلند مدت داشت. چرا که تحریم‌ها اجازه برگشت پول‌ را به فعالان اقتصادی نمی‌دهد. حال باید دید که دولت امکان صادرات در بلندمدت دارد یا در نیمه راه تحریم‌ها مانع از صادرات می‌شود؟

تجارت‌نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar