صدور مجوز ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک وظیفه کیست؟

سه شنبه 27 آذر 97 ساعت 10:36
صدور مجوز ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک وظیفه کیست؟

آنطور که مسئولان گمرک می‌گویند، تا زمانی که مجوزهای قانونی برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک صادر نشود، در این خصوص اقدام خاصی انجام نخواهند داد. با توجه به توقف ثبت سفارش از طرف دولت باید ابلاغیه‌ای در این باره از سوی هیات دولت و البته سازمان توسعه تجارت به گمرک برای ترخیص وجود داشته باشد، ولی تا به حال چنین مجوزی صادر نشده است.

چند ماهی است که چند هزار خودروی وارداتی به دلایلی در گمرگ دپو شده و مجوز ترخیص آنها صادر نشده است؛ تا اینکه اخیراً بعضی مسئولان در رابطه با این موضوع نامه‌هایی به بخش‌های مربوطه ابلاغ کرده و خواستار تسهیل شرایط موجود شدند. در تازه‌ترین اقدام، جهانگیری معاون نخست رئیس جمهور در نامه‌ای به وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد به نوعی در این خصوص تاکید کرد که برای مواردی که تخلفی انجام نشده و در چارچوب قوانین و مقررات عمل کرده‌اند نباید مشکلی ایجاد شود.

در میان نزدیک به ۱۱ هزار خودرویی که در گمرک مانده و البته عمدتاً پیش فروش شده‌اند، نزدیک به ۶۴۰۰ دستگاه مربوط به جریان ثبت سفارش‌های غیرقانونی است که در سال اخیر با تخلفاتی انجام شد و با دستور مرجع قضایی امکان ترخیص ندارند و مابقی هم به خاطر ممنوعیت فعلی ثبت سفارش، امکان ترخیص ندارند.

در عین حال مسائل ارزی در خصوص نوع ارز دریافتی هم مطرح است؛ چون که خودروهایی که با ارز دولتی (۴۲۰۰ تومان) وارد شده‌اند، برای ترخیص باید مابه‌التفاوت آن با نرخ نیمایی را پرداخت کنند.

در حالی در رأس ماجرای این خودروها و حواشی آن گمرک قرار دارد و در نهایت باید ترخیص از این بخش انجام شود که دریافت توضیحاتی از گمرک از این حکایت دارد که تا زمانی که مجوزی از طرف دولت ابلاغ نشود، این امکان وجود ندارد.

بر اساس اعلام گمرک، گمرک سیاست‌گذار و قانون‌گذار نیست و باید از طریق مراجع بالادستی از جمله سازمان توسعه تجارت و با دستور دولت مجوز ثبت سفارش صادر و به گمرک ارسال شود تا بتواند در چارچوب مقررات و تشریفات گمرکی و همچنین ضوابط فنی خودرو، مورد بررسی قرار گیرد و مجوز ترخیص آن صادر شود، این در حالی است که تا به حال چنین ابلاغیه و مجوزی برای گمرک ارسال نشده است.

همچنین سازمان توسعه تجارت هم نمی‌تواند به خودی خود مجوز ثبت سفارش را برای این خودروها صادر کند، چون که ممنوعیت از طرف دولت بوده و باید از این مسیر ممنوعیت لغو شود و با ابلاغ به وزارت صمت به سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی ابلاغ این بخشنامه‌ها به گمرک به آن اعلام و اقدامات لازم انجام گیرد. با این حال در خصوص خودروهایی که مجوز ثبت سفارش داشته‌اند و در شمار ۶۴۰۰ خودروی ثبت سفارش شده غیر قانونی قرار ندارند، گمرک تا کنون با مجوز دولت و در چارچوب مقررات و ضواب ابلاغی هیات وزیران مجوز ترخیص آنها را صادر کرده است.

طبق اعلام گمرک، خودروهای فعلی مانده در گمرک‌ها، مجوز ثبت سفارش ندارند و تا زمانی که مجوزی از طرف دستگاه‌های مربوطه به آن ابلاغ نشود، ترخیصی انجام نخواهد داد. این در حالی است که تاکید اخیر معاون نخست رئیس جمهور هم بر این است که خودروهایی که مشکلی ندارند و به طور قانونی فرایند خود را طی کرده‌اند به آنها اجازه ترخیص داده شود.

پس با توجه به این دستور، لازم است پیشنهادات مربوطه را وزیر صمت به هیات دولت ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد. در عین حال که بعضی از خودروهایی که ترخیص آنها متوقف شده است، با دستور مراجع قضایی بوده و باید در نشست شورای هماهنگی اقتصادی که سران قوا در آن حضور دارند مطرح و بررسی شده و در خصوص آنها تصمیم گیری شود که در آن صورت تمامی دستگاه‌ها ملزم به اجرای تصمیم نهایی هستند.

گمرک بر این تاکید دارد که در همه موارد اگر کالای وارداتی مجوزهای لازم و قانونی را اخذ کرده باشد، به طور حتم در چارچوب قوانین ترخیص آن از طرف گمرک انجام خواهد شد که این اقدام هم زمان محدودی داشته و بین سه ساعت تا سه روز انجام می‌شود، اما اگر مشکل قانونی وجود داشته و مجوز ترخیص وجود نداشته نباشد، گمرک هم در چارچوب قانون از این موضوع خودداری خواهد کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar