ضرورت شفافیت قراردادهای پیش فروش خودرو

شنبه 29 دی 97 ساعت 11:50
ضرورت شفافیت قراردادهای پیش فروش خودرو

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: بدهکاری گسترده خودروسازان با وجود پیش فروش‌ها بر نگرانی‌ها می‌افزاید دولت بدون در نظر گرفتن حجم وسیع بدهی‌های این شرکت‌ها در لایحه بودجه سال ۹۸ چند هزار میلیارد تومان تسهیلات برای آنها در نظر گرفته است.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شروع مجدد پیش فروش‌های گروه های خودروسازی، گفت: از آنجایی که گروه های خودروسازی به نهاد یا فردی پاسخگو نیستند و الزامی به عمل به تعهدات ندارند علیرغم بدعهدی در تحویل خودروهای پیش فروش شده دوباره اقدام به پیش فروش کردند.

ضرورت شفافیت قراردادهای پیش فروش خودرو

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست کارگروه متشکل از نمایندگان مردم، گروه های خودروسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و مرکز پژوهش‌ها، افزود: در این نشست مقرر شد قراردادها در پیش فروش خودرو به طوری تنظیم شود که حقوق مصرف کننده و خریدار به درستی رعایت شود همچنین تمامی موارد از جمله قیمت خودرو، زمان تحویل و.... شفاف و مشخص شود.

وی با انتقاد از فضای انحصاری که در اختیار خودروسازان قرار دارد، اظهار کرد: صنعت خودروسازی به واسطه سوءمدیریت و بی مسئولیت نه تنها در طول چند سال اخیر پیشرفتی نداشته بلکه از رقبای خارجی خود هم از نظر کیفیت فاصله بسیاری پیدا کرده و عقب افتاده است.

هدف خودروسازان از پیش فروش خودرو؛ تامین منابع مالی یا پنهان کردن آثار سوء مدیریت؟

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه سوء مدیریت در صنعت خودروسازی موجب شد که خودروسازان چاره ای جز پیش فروش نداشته باشند، ادامه داد: هدف از پیش فروش خودرو تامین بخشی از منافع مالی، مخارج و هزینه‌های اداره خودروسازی ناشی از سوءمدیریت است. هم اکنون پیش فروش مجدد خودرو موضوع نگران کننده ای است و بایستی نهادهای نظارتی پیش از اینکه بحران خودروسازی هم مثل مشکل موسسات اقتصادی گریبان کشور را بگیرد  به موضوع ورود کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه بعضی ادعا می کنند ۳۰ شرکت خودروساز در کشور مشغول هستند، یادآوری کرد: فقط ۲ خودروساز بزرگ در ایران فعالیت می‌کنند این دو گروه در سال جاری ۳۰۰ هزار خودرو پیش فروش کردند این در حالی است که از موعد تحویل این خودروها گذشته و هیچ دعوتنامه ای برای خریداران صادر نشده است؛ عمل به تعهدات خودروسازان در زمان نزدیک بعید به نظر می رسد.

وی تاکید کرد: دفاع از حقوق مردم وظیفه کمیسیون اصل ۹۰ است و هم اکنون هم خودرو و پیش فروش هایی که گروه های خودروسازی انجام دادند یکی از موقعیت‌هایی است که در حق مردم اجحاف شده است و نیاز است به آن رسیدگی شود.

بدهکاری گسترده خودروسازان با وجود پیش فروش‌ها بر نگرانی‌ها می‌افزاید

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید تدبیری برای مسئله پیش فروش خودروها که دغدغه‌ای اجتماعی است اندیشیده شود درغیر این صورت به بحران تبدیل خواهد شود. بدهکاری گسترده خودروسازان با وجود پیش فروش‌ها بر نگرانی‌ها می‌افزاید دولت بدون در نظر گرفتن حجم وسیع بدهی‌های این شرکت‌ها در لایحه بودجه سال ۹۸ چند هزار میلیارد تومان تسهیلات برای آنها در نظر گرفته است این درحالی است که هیچ ضمانتی برای بازپرداخت وجود ندارد. پرداخت تسهیلات به شرکت‌های خودروسازی دور ریختن سرمایه‌های ملی است چون که مشکوک الوصول خواهند بود و برگشت تسهیلات با مدیریت حاضر غیرممکن خواهد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar