فرمول رنو برای ماندن در ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
فرمول رنو برای ماندن در ایران

وزیر دارایی فرانسه، سه‌شنبه گذشته در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی این کشور اعلام کرد کمپانی های اروپایی که بعد از برجام وارد ایران شدند، با مشکلاتی روبرو هستند. آنها باوجود وضعیت حاکم بر نقل‌و انتقال پول، دیگرنمی‌توانند به فعالیت خود در ایران ادامه دهند و مجبورخواهند بود که بازار ایران را ترک کنند.

اظهارات این عضو کابینه دولت فرانسه درحالی است که پژو سیتروئن مدتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌ها، فعالیت‌های خود را در ایران به حالت تعلیق درمی آورد. جواب چرایی استفاده از تعلیق به جای خروج از بازار ایران را می‌توان در بین اظهارات وزیر دارایی فرانسه جست‌وجو کرد. برونو له مایر می‌گوید کمپانی های اروپایی حاضر در قرار داد برجام، دو راهکار را برای ادامه فعالیت‌های کمپانی خارجی در ایران مورد بررسی قرار داده اند، اولین راهکار گرفتن مجوز معافیت این کمپانی‌ها از تحریم‌های جدید آمریکا است و دیگری ایجاد موسسات مالی مستقل و حاکمیتی اروپایی است که امکان ایجاد کانال‌های تامین مالی را فراهم آورد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که پژو سیتروئن منتظر است تا ببیند این راهکارها به کجا ختم می شود و اگر راهکارهای مذکور نتیجه بخش بود، دوباره فعالیت‌های خود را در ایران از سر می‌گیرد.

اما داستان رنو متفاوت است؛ به‌طوری‌که این کمپانی به تازگی اعلام کرده که بازار ایران را ترک نخواهند کرد. رنو در تحریم‌های سال ۹۲ نیز بازار ایران را ترک نکرد و این در شرایطی است که در آن سال‌های تحریم هم نتوانست درآمد حاصل از محصولات تولیدی خود در ایران را منتقل کند و طبق اظهارات بعضی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو این کمپانی قسمتی از پول‌های مانده در دوران تحریم را صرف سرمایه‌گذاری در قرارداد مشترک خود با سازمان گسترش کرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که براساس همین فرمول کارلوس گوسن، مدیر اجرایی رنو، در همایش سالانه سهام داران این کمپانی اعلام کرد، برخلاف تحریم‌ها رنو شاید فعالیت‌های خود در بازار ایران را کاهش دهد اما این بازار را ترک نخواهد کرد. این حاکی از آن است که  مدیران ارشد رنو بر این باورند که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بلندمدت نخواهد بود؛ بنابراین در تلاش هستند در صورت لغو‌تحریم‌های جدید حضور وسیع تری در بازار ایران داشته باشند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar