قرعه‌ کشی خودرو راهی برای افزایش دلالی در بازار

یکشنبه 22 خرداد 01 ساعت 16:30
قرعه‌ کشی خودرو راهی برای افزایش دلالی در بازار
یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به شکست طرح وزارت صمت در خصوص قرعه‌کشی خودرو گفت: قرعه‌کشی خودرو در بازار آنهم در شرایطی که عرضه نسبت به تقاضا با افت زیادی مواجه است تنها عامل دلال پروری و افزایش قیمت خودرو در بازار خودرو است.

بابک صدرایی در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به رشد ۲۰ درصدی قیمت خودرو از بهمن ماه سال گذشته تا امروز، اظهار داشت: بازار با عرضه و تقاضا اداره می‌شود و نمی‌توان آن‌را با طرح‌های ضربتی مدیریت کرد، هر چند شاید بتوان با جنین طرح‌هایی به مدت دو یا سه هفته بازار را سرکوب کرد اما در نهایت بازار راه خود را پیدا می‌کند.

وی گفت: وقتی جلوی عرضه خودرو با قرعه‌کشی مسدود می‌شود مشتری منتظر نمی‌ماند و نیاز خود را از بازار تامین ‌کند و این موضوع سیگنال افزایش قیمت را به بازار منتقل می‌کند.

صدرایی با تاکید بر اینکه قرعه‌کشی سیگنال افزایش قیمت خودرو را به بازار داده است افزود: متاسفانه با وجود شکست طرح قرعه کشی خودرو اما همچنان دولت اصرار به ادامه آن در قالبی متفاوت دارد.

وی تاثیرطرح قرعه‌کشی در قالب‌های مختلف را کوتاه مدت دانست و تصریح کرد: تجربه نشان داده است که چنین طرح‌هایی هر چند در مدتی کوتاه تقاضا را سرکوب می‌کند اما در نهایت منجر به افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت شدیدتر خودرو در بازار می‌شود.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به موضع باقی ماندن قرعه‌کشی از سوی برخی اشخاص و شرکت‌های حقیقی خاطرنشان کرد: طرح قرعه‌کشی خودرو یک طرح دولتی است و طبیعتا دولت متولی ادامه یافتن یا لغو آن خواهد بود.

این فعال صنعت خودرو با تشکیک در دستیابی به آمار تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی گفت: با وجود تلاش دولت و خودروسازان اما زیرساخت دستیابی به این آمار با توجه به کمبودها و نوسان نرخ ارز وجود ندارد و ددستیابی به آن دور از دسترس خواهد بود.

بابک صدرایی با پیش بینی از شرایط موجود بازار و صنعت خودرو بیان داشت: با وجود انتظار تورمی موجود بین سرمایه گذاران، نوسان نرخ ارز و شکست احتمالی مذاکرات برجامی، بازار خودرو در ماه‌های آینده با افزایش قیمت مواجه خواهد شد هر چند که انتظار کاهش تقاضا به دلیل کاهش توان خرید متقاضیان خودرو نیز دور از انتظار نخواهد بود و البته خریدها نیز به سمت خرید با هدف حفظ ارزش پول و سرمایه گذاری خواهد رفت.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar