افزایش ۲۰۰ تا ۶۰۰ درصدی قیمت قطعات خودرو

شنبه 12 مهر 99 ساعت 15:03
افزایش ۲۰۰ تا ۶۰۰ درصدی قیمت قطعات خودرو

رییس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک شهرستان اصفهان با اشاره به افزایش ۲۰۰ تا ۶۰۰ درصدی قیمت قطعات خودرو، گفت: به خاطر کمبود قطعات خودرو در بازار، اکنون شاهد گرانی بی حد و حصر قطعات و همچنین فروش قطعات تقلبی و بی کیفیت به صورت فراوان توسط افراد سودجو در بازار هستیم.

روح‌الله چلونگر در خصوص میزان افزایش قیمت قطعات خودروهای سبک، اظهار کرد: هم اکنون قیمت بیشتر قطعات خودروهای سبک بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این افزایش قیمت ناشی از نوسانات شدید نرخ دلار، معطلی ترخیص قطعات در گمرکات، بی میلی واردکنندگان به واردات به خاطر بی ثباتی نرخ دلار، نبود قطعات استوک جهت توازن بازار، نداشتن سیاست کنترلی دولت در مبحث نظارت، رها شدن بازار و انحصار بازار در حیطه چند نفر برای تعیین قیمت ها، بی توجهی دولت در مبحث نظارت بر قیمت ها با روش حمایت از تولید داخلی است.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک شهرستان اصفهان تصریح کرد: به خاطر کمبود قطعات خودرو در بازار، اکنون شاهد گرانی بی حد و حصر قطعات و همچنین فروش قطعات تقلبی و بی کیفیت به صورت فراوان توسط افراد سودجو در بازار هستیم.

وی با اشاره به نظارت کمرنگ بر بازار قطعات خودرو، تاکید کرد: متاسفانه مردم باید تاوان جو روانی بد بازار را پس دهند و هر روز به بهانه نوسانات نرخ دلار، شاهد افزایش بی دلیل قیمت‌ها هستیم، این در حالیست که بعضی محصولات و قطعات حتی دو برابر افزایش نرخ دلار روز فروخته می‌شود.

چلونگر تصریح کرد: یا توجه به نیاز مردم، افراد ناچار به خرید قطعات خودرو می شوند، که متاسفانه دستگاه‌های نظارتی و حمایتی نسبت به این موضوع صد در صد مغفول مانده‌اند و این زنگ خطر بدی برای کشور خواهد بود.

وی با ذکر اینکه در صورت تداوم این موضوع روزهای خوبی را پیش بینی نمی‌کنیم، چون که روز به روز سفره‌های مردم در حال کوچک شدن است، گفت: متاسفانه حمل و نقل عمومی هم از این بابت در حال آسیب است.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان همچنین در خصوص تفاهم نامه اخیر این اتحادیه با دانشگاه آزاد مجلسی و مبارکه، توضیح داد: تاکنون هیچ تعاملی میان یک اتحادیه و دانشگاه انجام نگرفته بود، اما  برای اولین بار در کشور اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک با دانشگاه آزاد مجلسی و مبارکه تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد تا قطعاتی که موجب خروج ارز از کشور می‌شود را دانشگاه با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و تولید کند.

به گفته چلونگر، این دانشگاه به کمک جوانان نخبه این قطعات را تولید خواهد کرد و اتحادیه تمام این قطعات را به زیرمجموعه خود معرفی و برندسازی خواهد کرد.

وی افزود: مزایای این تفاهم‌نامه کاهش ۶۰ درصدی قیمت قطعات، جلوگیری از خروج ارز، جلوگیری از خروج نخبگان کشور، خودکفایی در تولید قطعات، تولید ثروت توسط دانشگاه‌ها برای جامعه اسلامی و ... خواهد بود.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک شهرستان اصفهان همچنین در مورد تفاهم‌نامه این اتحادیه با دو دانشگاه عتیق و سما خوراسگان، اظهار کرد: تفاهم‌های انجام گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی و گام دوم انقلاب است تا بتوانیم جوانانی تحصیل کرده‌ای داشته باشیم، البته این موضوع در اصناف وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفتیم تا در دو مبحث وارد شویم.

وی با ذکر اینکه در بحث خدمات فنی خودرو به تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه سما خوراسگان و سازمان فنی و حرفه‌ای دست پیدا کردیم، توضیح داد: در این تفاهم‌نامه افراد زیرمجموعه اتحادیه به همراه خانواده و کارمندانشان در رشته مکانیک خودرو این دانشگاه ثبت ‌نام کنند و تمام هزینه‌های تحصیل آن‌ها به صورت وام بدون بهره توسط خیرین اتحادیه که به این موضوع اعتقاد دارند، پرداخت خواهد شد.

چلونگر تصریح کرد: برای افرادی که به مباحث فنی علاقه‌ای ندارند، با دانشگاه عتیق برای ثبت نام آنها در رشته‌های مدیریتی به تفاهم رسیده‌ایم تا با ثبت نام در این دانشگاه همانند تفاهم‌نامه دانشگاه خوراسگان تمام هزینه‌های تحصیل آن‌ها به صورت وام بدون بهره توسط خیرین اتحادیه پرداخت شود.

وی با اشاره به دیگر مزایای این تفاهم‌نامه گفت: افراد پس از ثبت نام قطعی طی دوره تحصیل هزینه حق عضویت صنفی از آن‌ها گرفته نخواهد شد که برای مثال برای گرفتن یک مدرک کارشناسی ۴ سال معاف از پرداخت حق عضویت خواهند شد. پس از کسب مدرک تحصیلی هم به مدت پنج سال دوباره معاف از پرداخت این هزینه خواهند شد تا مشوق خوبی برای این افراد باشد.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک شهرستان اصفهان افزود: در صورت نداشتن واحد صنفی هم به آن‌ها مجوز داده خواهد شد و در صورت نداشتن توانایی خرید تجهیزات کارگاهی به آن‌ها وام خرید تجهیزات هم داده خواهد شد.

به گفته چلونگر، تمام این اقدامات برای اولین بار در کشور و در راستای اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری انجام گرفته است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar