بازار نابسامان قطعات خودروهای چینی

شنبه 6 مهر 98 ساعت 11:12
بازار نابسامان قطعات خودروهای چینی

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون شاهد کمبود قطعات برای خودروهای چینی هستیم. اوضاع خرید و فروش این خودروها هم به شدت نابسامان شده است.

علیرضا نیک‌آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص شرایط تأمین لوازم یدکی خودرو در بازار گفت: لوازم یدکی که در بازار موجود است به طور مقطعی جهش قیمت پیدا می‌کند. این قضیه به ویژه در مورد قطعات الکترونیکی صحت دارد. ما روی این لوازم شاهد جهت غیر متعارف و غیر عادی هستیم و این مسئله به تیراژ عرضه بستگی دارد. ولی در خصوص دیگر لوازم یدکی و قطعات مشکلی وجود ندارد و به هر طریق این قطعات تأمین می‌شوند ولی بحث کیفیت آن‌ها مسئله‌ای جداگانه است. از نظر کیفی شرکت‌هایی که برای خودروسازان قطعه می‌سازند متاسفانه بازار را نمی‌توانند در زمینه خدمات پس از فروش پوشش دهند. این قطعه‌سازان توان خود را برای خط تولید خودروسازان گذاشته‌اند. مسئله  ذکر شده تا اندازه‌ای موجب ایجاد خلاء شده است ضمن این که یک سری از تولیدی‌ها هم با سو‌ء استفاده از خلاء موجود، قطعات بی کیفیت را به بازار سرازیر می‌کنند.

کمبود قطعات خودروهای چینی

وی در خصوص تأمین قطعات خودروهای چینی و وضعیت واردات اظهار کرد: تولید داخل جوابگوی مصرف کشور نیست و باید قطعات از خارج وارد شوند. آمار واردات حتماً در وزارتخانه موجود است اما تولیدات ایران جوابگوی این مصرف بالا از قطعات نیست. علاوه بر این مورد خودروهای وارداتی که در بازار ایران موجود است باید قطعات آن‌ها وارد شود چون در ایران تولید نمی‌شوند. متاسفانه در خودروهای چینی مشکل کمبود قطعات را به شدت می‌توان مشاهده کرد. تأمین قطعات این خودروها در بازار مشکل شده است و شرکت‌هایی که خودروها را وارد کردند به خوبی پوشش لازم را انجام نمی‌دهند. خلا‌ء ایجاد شده موجب سردگرمی خریداران هم شده است و بر حسب همین امر، بازار خرید و فروش خودروهای چینی به شدت نابسامان است. خودروهای چینی که به صورت صفر کیلومتر خریداری می‌شوند در هنگام فروش به صورت کارکرده با قیمتی پایین‌تر از حد معمول به فروش می‌رسند. این مورد نشان می‌دهد که تأمین قطعات و دانش فنی این نوع خودروها به خوبی انجام نشده و شرکت‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

واردات قطعه به کشور و مشکلات آن

نیک‌آئین در ادامه گفت: بخشی از مشکلات مربوط به واردات قطعات به مسئله‌ تحریم ارتباط دارد. مشکل دیگر هم پروسه طولانی و سختی است که بابت ثبت سفارش‌ها باید انجام شود به همین خاطر خیلی از واردکنندگان رغبت زیادی برای انجام واردات نشان نمی‌دهند. لازم به ذکر است که اتحادیه یدکی فروشان روی مسئله قطعات تقلبی نظارت می‌کند ولی گستردگی شدیداً بالا است و لازم است که دولت هم از مقطع  ورودی و تولید داخل کنترل را انجام دهد.

تقلب در قطعات پرمصرف

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص قطعات تقلبی به ذکر نکاتی پرداخت و اظهار کرد: هم اکنون در قطعات کندمصرف تقلب زیادی وجود ندارد ولی در قطعات پرمصرف مانند واشر سرسیلندر، لنت و دیسک و صفحه تقلب بیشتر است. به طور کلی بین قطعات خارجی و ایرانی پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌های ایرانی خریداری شود و باید حمایت بیشتری از تولیدکننده انجام پذیرد. لازم است که دستگاه‌های به‌روزتری برای تولید به کشور ورود پیدا کند تا تولیدکنندگان بتوانند بازار را پوشش دهند. حمایت از کالای ایرانی باید انجام پذیرد و اتحادیه تعمیرکاران هم می‌تواند مصرف‌کنندگان و مکانیک‌ها را به استفاده از قطعات ایرانی ترغیب کند.

وضعیت فعلی تعمیرگاه‌ها

وی در پایان به وضعیت تمیرگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بالاخره یکی از مواردی که مردم به صورت مداوم با آن سر و کار دارند تعمیرگاه‌های خودرو است. در بحث خودرو همیشه تنها به سواری‌ها نگاه می‌شود ولی تمام حمل‌و‌نقل کشوری در دست تعمیرکاران است. در زمینه راه‌انداری تعمیرگاه هم نمی‌توان عدد دقیقی ارائه کرد چون قیمت اجاره مغازه در بالا و پایین شهر متفاوت است. ابزار عمومی هم برندها و قیمت‌ها مختلفی دارند ولی برای اجاره مغازه در مرکز شهر بین ۶۰ الی ۸۰ میلیون تومان باید هزینه شود. دستگاه‌ها هم نسبت به شغل تخصصی تعمیرکار مشخص می‌شود و بعضی از تعمیرکاران ممکن است فقط روی جلوبندی کار کنند بنابراین دستگاه‌های مرتبط را باید داشته باشند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar