روغن موتور را از کجا بخریم؟

دوشنبه 13 خرداد 98 ساعت 16:13
روغن موتور را از کجا بخریم؟

دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران در مورد انتخاب روغن موتور اصل گفت: تنها راه حل، خرید از عاملان و نمایندگی‌های تولیدکنندگان ایرانی روغن موتور است.

حمیدرضا خلیلی، دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران ابتدا در مورد بحث گرانی‌های گذشته روغن موتور توضیحاتی داد و گفت: علت افزایش قیمت روغن موتور، افزایش بیش از دو برابری نرخ خوراک واحدهای روغن‌سازی بوده و یکی دیگر از دلایل هم حذف ارز تخصیص به مواد شمیایی وارداتی است. افزایش دو برابری ملزومات تولید و بسته‌بندی هم در این زمینه تاثیرگذار بوده است. مجموعه این اتفاقات موجب شد که کارگروه تنظیم بازار نشست‌های گوناگونی داشته باشد و موضوع را به دفتر بررسی قیمت‌های سازمان حمایت ارجاع دهد و نهایتاً بر اساس مجوز صادر شده توسط سازمان حمایت افزایش قیمت روغن موتور انجام شد. در مورد روغن موتورهای دیزلی ۶۰ درصد و ۷۰ درصد در مورد روغن موتورهای بنزینی افزایش قیمت انجام گرفته است.

وضعیت همکاری با خارجی‌ها

وی در رابطه با همکاری ایران با دیگر کشورهای خارجی در ساخت روغن اظهار کرد: به طور مستقیم همکاری با شرکت‌های خارجی در زمینه ساخت در داخل کشور وجود ندارد. در مورد ساخت روغن موتور هم ظرفیت و هم دانش کافی در کشور وجود دارد و نیازی به واردات نداریم. در مورد ماندن در ایران یا ترک کردن ایران توسط شرکت‌های خارجی ساخت روغن اطلاع دقیقی نداریم. هم اکنون در ایران ۴ شرکت اصلی تولید کننده هستند که پالایشگاه روغن سازی در ایران دارند.

خرید از نمایندگی‌ها

دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران راه حل تشخیص روغن موتورهای تقلبی را چنین بیان کرد: برای تشخیص روغن تقلبی از اصلی بهترین کار این است که از عاملیت‌های فروش که نمایندگی رسمی روغن‌سازان ایرانی هستند خرید انجام شود. قیمت‌ها هم به صورت مصوب از سوی سازمان حمایت است و زمانی که قیمت پایین‌تر باشد مطمئناً یک جریان و مسئله‌ای در مورد آن روغن وجود دارد. در مورد کمبود روغن موتور در بازار هم باید ذکر کرد که هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد و تولید ۴ شرکت بیش از نیاز کشور است. نیازی نیست که در این خصوص کسی نگران باشد و روغن به اندازه کافی موجود است: بعضاً برخی از افراد برای سوجودیی موجب تلاطم بازار می‌شوند.

وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم کیفیت محصولاتی که توسط برندهای ایرانی تولید می‌شود در تمامی سطوح بالاتر از روغن‌های خارجی است ضمن این که نسبت به نمونه‌های خارجی مطمئن‌تر است. تمام شرکت‌های داخلی با قیمت بسیار خوب و مناسب محصولات خود را عرضه می‌کنند و با وجود کیفیت بالاتر قیمت‌ها یک سوم محصولات مشابه خارجی است. اصلاً نیازی نیست که مردم چندین برابر هزینه کنند و روغن‌های خارجی را بخرند که نه تنها ممکن است اصلی نباشد بلکه ممکن است به موتور آسیب وارد کند.

«تحت لیسانس»، ترفندی برای بازاریابی

خلیلی اشاره‌ای به بحث بازاریابی بعضی از برندها کرد و گفت: بعضی از تولیدکنندگان داخل کشور بر روی بسته‌بندی‌های خود مواردی مانند تحت لیسانس کشورهای اروپایی می‌زنند که این کار تنها برای جذب مشتری است. محصولات تولید داخل هیچ نوعی کمبودی از لحاظ دانش فنی در این مورد ندارند و مردم با خیال راحت می‌توانند نمونه‌های ایرانی را خریداری کنند. بر روی این محصولات تاریخ تولید، قیمت مصرف‌کننده مصوب و تحت کنترل دارد ضمن این که عبارت ساخت ایران هم بر روی آن درج شده است.

چرا روغن موتورهای گیاهی محبوب نشدند؟

وی اشاره‌ای به روغن‌موتور‌های گیاهی هم کرد و توضیحاتی داد: روغن موتورهای گیاهی دارای پایه گیاهی هستند و ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن‌ها همین مورد است. تولید این نوع روغن‌موتورها در مقیاس صنعتی کمی سخت است و به طور کامل تجاری‌سازی نشده ضمن این که تمام سطوح را پوشش نمی‌دهند. تولید روغن‌های یاد شده در این مقیاس امکان‌پذیر نیست و بیشتر جنبه نمادین و محیط زیستی دارد. در حقیقت هنوز تکنولوژی که جایگزین روغن‌های با پایه نفتی شود در دنیا به صورت تجاری انجام نگرفته است.

قیمت روغن گیربکس تغییر کرد؟

خلیلی در پایان به بحث روغن جعبه دنده هم پرداخت و گفت: ر وغن جعبه دنده همانند روغن موتور توسط شرکت‌های داخلی در انواع گوناگون تولید می‌شود ولی سهم بسیار کم و در حدود ۵ درصد از میزان فروش روانکار‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. ممکن است در بعضی مواقع افزایش قیمت این نوع روغن‌ها کمتر از سایرین باشد ولی در کل افزایش قیمت در مورد آن‌ها هم انجام گرفته است.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar