عبور مطالبات قطعه سازان از مرز ۱۰۰ همت !

بروزرسانی در: شنبه 12 خرداد 03 ساعت 16:46
عبور مطالبات قطعه سازان از مرز ۱۰۰ همت !

وزارت صمت در شرایطی برنامه رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو را برای سال جاری در نظر گرفته که در حال حاضر تامین مواد اولیه قطعه‌سازان در بدترین شرایط ممکن قرار گرفته است؛ گردابی از موانع و تنگناها که در سایه سنگین تحریم های داخلی و سیاست تخصیص ارز وزارت صمت موجب توقف ثبت سفارش قطعه سازان و تیر خلاصی بر جریان تولید خودروسازان و قطعه سازان خواهد بود.

صنعت خودرو اگر چه با اعمال محدودیت‌های بین‌المللی از سوی غرب در سرلیست کالاهای تحریمی قرار گرفت و طی سالهای اخیر تحریم های مستقیم، فرآیند زنجیره تامین مواد اولیه و قطعات را با محدودیت شدیدی روبه‌رو کرد اما امروز به اذعان صنعتگران، تحریم های خارجی تقریبا در صنعت خودرو و قطعه سازی بی اثر و مسیرها برای تامین منابع جایگزین شده است، با این وجود به نظر می رسد وزارت صمت با اتخاذ سیاست هایی عملا موجب اعمال تحریم های داخلی برای صنعت خودرو و قطعه سازی شده است.

تحریم های داخلی؛ دغدغه جدی صنعت قطعه سازی کشور

این اتفاق در حالی است که در این سالها و در شرایط تحریمی کشور، بار اصلی صنعت خودرو به دوش قطعه‌سازانی بوده که با وجود بدهی سنگین خودروسازان به فعالان این صنعت و همچنین مشکلات تخصیص ارز و  تامین مواد اولیه نه‌تنها برای حفظ و رشد تیراژ تولید تلاش کردند بلکه در این سالها از ظرفیت‌های خودکفایی، توسعه ساخت داخل برای تداوم تولید خودروسازان داخلی و امروز برای بخش خصوصی و مونتاژی استفاده می کنند.

و حالا در چنین شرایطی، طبق برنامه‌ریزی «صمت»، قرار است تولید خودرو در سال جاری به حدود یک میلیون و۷۰۰ هزار دستگاه برسد، هدفی که تحقق آن نیازمند تامین ارز و همچنین نقدینگی لازم و کافی است چنان چه گفته می شود وضعیت مالی هر دو خودروساز به شدت نابسامان است و حجم مطالبات قطعه سازان به عدد بالای ۱۰۰ همت رسیده است.

اما در بحران مالی این صنعت، دستور العملی از سوی وزارت صمت ابلاغ می شود که امکان اخذ ثبت سفارش جدید منوط به واحدهای واحدهای تولیدی می شود که برنامه تولید سال ۱۴۰۳  خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده و این برنامه را نیز به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشند؛ دستورالعملی که مسیر تامین قطعات را کند و تحقق برنامه تولید مدنظر وزارت صمت را غیر ممکن خواهد کرد.

توقف ۳ ماهه ثبت سفارش قطعه سازان و افت تولید خودروسازان

اما در تشریح وضعیت موجود قطعه سازان، مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، مهمترین چالش قطعه سازان را اعمال تحریم های داخلی و تخصیص ارز می داند و معتقد است وجود چنین مشکلاتی هم اکنون قطعه سازان را در بدترین وضعیت ممکن قرار داده است  و منجر به بسته شدن روند  ثبت سفارش قطعه سازان در ۳ ماه اخیر شده است.

وی همچنین  به نامه انجمن قطعه سازان به وزارت صمت اشاره و تصریح کرد :  به منظور رفع موانع و مشکل بسیار مشهود تخصیص ارز قطعه سازان، هفته گذشته انجمن قطعه سازان به دکتر علی آبادی وزیر صمت نامه ای ارسال کرد و خواستار اصلاح و تغییر سیاست تخصیص ارز وزارت صمت شد.

تشدید مشکلات ارزی و ارسال نامه قطعه سازان با وزیر صمت

وی با تاکید بر تاثیر اعمال مصوبه اخیر وزارت صمت بر توقف ثبت سفارش قطعه سازان گفت : متاسفانه دستور العمل پیاده سازی تخصیص ارز از سوی وزارت صمت  شرایطی را برای قطعه سازان بوجود آورده که تقریبا تمام موجودی  مواد اولیه ای که قطعه سازان در این سالها در مسیر و یا انبارها داشتند به اتمام رسیده است و تقریبا امروز صنعت قطعه سازی بدون مواد اولیه است.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور همچنین با توجه به پی گیری مدیران شرکت های خودروساز برای بازگشایی مسیر ثبت سفارش ها افزود : چنان چه با پی گیری ها صورت گرفته، جریان ثبت سفارش ها هم باز شود  دیگر برای قطعه سازان فرقی نمی کند چرا که کالا و مواد اولیه در بساط نیست و عملا امکان ادامه تولید برای قطعه سازان وجود ندارد.

بدهی  ۱۰۰ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان

بیگلو در ادامه ضمن هشدار به  کاهش شدید تولید خودروسازان و قطعه سازان تا چند ماه آینده، گفت : هم اکنون وضعیت مالی هر دو خودروساز به شدت نابسامان است و حجم مطالبات صنعت قطعه سازی کشور از خودروسازان نیز به عدد بالای ۱۰۰ همت ( ۱۰۰ هزار میلیارد تومان) رسیده است بنابراین چنان چه از صبح فردا  وضعیت ثبت سفارش ها به روال قبل برگردد و ارز هم تخصیص داده شود متاسفانه دیگر ریالی برای خرید نقدی و تامین مواد اولیه وجود ندارد و با این فرایندی در تیرو مرداد ماه هیچ امیدی به تولید نداریم.

وی اضافه کرد : با وجود چنین شرایطی و  پرداخت قطره چکانی مطالبات قطعه سازان، چیزی به پایان عمر صنعت قطعه سازی باقی نمانده است.

در واقع از نگاه این مقام صنفی در صنعت قطعه سازی کشور با این فرایند و دستورالعمل ارزی که وزارت صمت اعمال کرده و با تصمیماتی که وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی گرفته است به هیچ عنوان امکان ندارد به این تارگتی که برای تولید گفته شده دست پیدا کنیم.

دستور العمل ارزی و پیش بینی کاهش تولید مونتاژی ها بر بازار

بیگلو همچنین با توجه به روند افت تولید خودروسازان در دو ماه ابتدایی سال تاکید کرد :  امروز در ماه سوم سال قرار داریم بسیار با آمار تولید سال گذشته فاصله داریم، معضلی که علت آن صرفا و  قطعا تحریم های داخلی است، متاسفانه این اتفاق در شرایطی که تحریم های خارجی را تقریبا در صنعت خودرو و قطعه سازی بی اثر کردیم  و مسیرها را پیدا و منابع جایگزین شده است اما متاسفانه وزارت صمت سیاستی را اخیر اتخاذ کرده که  نماد واقعی اعمال تحریم های داخلی است.

وی در پایان با توجه به مشکلات ارزی خودروسازان داخلی و از سویی آمار بالای تخصیص ارز به خودروسازان بخش خصوصی و تولیدات مونتاژی گفت : قطعا از سوی صنعت قطعه سازی علقه ای به خودروهای مونتاژی وجود ندارد اما حقیقت این است که از ابتدای امسال با دستورالعمل تخصیص ارز وزارت صمت نیز خودروسازان مونتاژی نیز موفق به ثبت سفارش نشدند و به زودی این شرکت ها نیز با کاهش تولید مواجه خواهند شد و این متاسفانه تاثیر بسیاری بدی بر روی بازار خواهد گذاشت.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar