نکات ضروری هنگام خرید باتری

دوشنبه 27 بهمن 99 ساعت 15:01
نکات ضروری هنگام خرید باتری

خیلی وقت ها مالک با توجه به پیشنهاد دیگران، باتری نامناسب برای خودرو انتخاب می‌کند. به‌عنوان‌مثال برخی خودروها به باتری‌های ۵۵آمپری نیاز دارند اما صاحب خودرو باتری ۷۴آمپری تهیه و استفاده می‌کند.

به این دلیل یک کارشناس برق خودرو گفت: «نصب باتری ۷۴ آمپری در خودرویی که به به ۵۵آمپر نیاز دارد، یک اقدام سلیقه‌ای است زیرا برخی فکر می‌کنند با نصب باتری با آمپر بالا، خودرو از توان بیشتری برخوردار خواهد شد.»

سعید منتظری با بیان اینکه این اقدام لزومی ندارد، تاکید کرد: « البته این یک اشتباه رایج است که گفته می‌شود اگر باتری دارای آمپر بالاتری باشد، دینام قوی‌تر عمل می‌کند یا کولر خودرو عملکرد بهتری خواهد داشت. این کار نادرست است زیرا باتری انبار انرژی محسوب می‌شود.»

وی ادامه داد: «وظیفه باتری در خودرو انبار کردن انرژی است و برق را در خود ذخیره می‌کند. از باتری خودرو برای استارت اولیه خودرو و روشن کردن آن استفاده می‌شود. با روشن شدن خودرو، مولد برق یا دینام، شروع به تولید برق می‌کند. میزان برق تولیدی دینام ۱۴.۴ تا ۱۴.۶ولت باتوجه نوع و نیاز خودرو است. اما میزان برقی که باتری به دراختیار ما می‌گذارد، ۱۲.۶ یا ۱۲.۷ولتاژ است. پس با شروع کار دینام؛ باتری مقدار انرژی مصرف‌شده طی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه کارکرد جایگزین می‌کند.»

او تاکید کرد: «پس از شارژ؛ باتری دیگر اجازه عبور را نمی‌دهد. بنابراین این ظرفیت، باید استاندارد باشد. اما برخی افراد برای خودرویی با ظرفیت باتری ۵۵ آمپری، که استاندارد این خودرو است، باتری با ظرفیت ۷۴ آمپر نصب می‌کنند. با این توجیه که قدرت استارت‌ زدن بالا برود یا کولر با قدرت‌تر کار کند. چنین اقدامی اشتباه و غیرعلمی‌ است.»

سعید منتظری درباره دلیل غیرعلمی بودن این کار گفت: «به‌عنوان‌مثال یک خودرو برای استارت زدن در دمای منفی ۱۸ درجه‌سانتی‌گراد، به ولتاژی بین ۱۸۰ تا ۳۰۰آمپر برای چرخش موتور نیاز دارد. اما یک باتری ۵۰آمپری حدود ۵۰۰آمپر برای خودرو تامین می‌کند. یعنی حدود ۲.۵ برابر بیشتر به باتری انرژی می‌رساند.»

این کارشناس باتری در ادامه افزود: «وقتی کسی به‌صورت سلیقه‌ای ظرفیت باتری را افزایش دهد، دینام که وظیفه شارژ باتری را برعهده دارد، نمی‌تواند به صورت صد درصدی این کار را انجام دهد.

بنابراین همیشه درصدری از باتری شارژ نمی‌شود و به اصطلاح خالی می‌ماند. این خالی ماندن و عدم شارژ کامل باعث خرابی باتری در درازمدت خواهد شد.»

او بیان کرد: «بارها پیش آمده است در پراید که باید باتری ۵۰ آمپر نصب شود، باتری ۶۰آمپر نصب شده اما باتری در کمتر از ۲ سال از بین رفته است.»

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar