مشکل کمبود و گرانی قطعه در نمایندگی‌ های خودروسازان

شنبه 6 خرداد 02 ساعت 16:13
مشکل کمبود و گرانی قطعه در نمایندگی‌ های خودروسازان

این روزها موضوع کمبود قطعه و خواب خودرو در نمایندگی‌ها بسیاری از مراجعه کنندگان را با مشکل مواجه کرده است؛ شرایطی که به دنبال مشکلات ارزی قطعه سازان و کاهش تولید و واردات، شبکه نمایندگی‌های خودروسازان را ناگزیر به تامین خطوط تولید خودروسازان کرده است.

در حالی که برخی شهروندان و تعمیرکاران از کمبود شدید روغن موتور در بازار سخن می‌گویند، بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد این کمبود، در بازار لوازم یدکی به ‌مراتب نگران‌کننده‌تر است.

هفته گذشته گزارشی را در پایگاه خبری پرشین خودرو منتشر کردیم که حکایت از کمبود و گرانی قطعه یدکی در بازار داشت، معضلی که به گفته رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو تهران ناشی از مشکلات تامین و نوسانات ارزی تولیدکنندگان و موانعی  است که باعث کندی در ترخیص قطعات از گمرکات شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر مشکل کمبود قطعه یدکی در بازار، شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو نیز این روزها در تامین قطعات دچار مشکل شده‌اند و این شرایط باعث شده زمان خواب (توقف) خودرو در شبکه نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌ها بیشتر و به تبع آن نارضایتی مراجعه کنندگان نیز افزایش یافته است.

بنابراین مشکل تامین ارز و موانعی که در ثبت سفارش قطعات برای واردکنندگان ایجاد شده است تنها معضل بازار قطعه یدکی و کمبود و گرانی شدید ناشی از آن نیست بلکه مساله جدی‌تر، کمبود قطعه در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان است که بسیاری از مشتریان را در مراجعه به شبکه با مشکل تعمیر و تأمین قطعات مورد نیاز مواجه کرده است، مساله ای که گفته می‌شود هم‌اکنون باعث شده خودروهای زیادی در برخی نمایندگی ها به دلیل کمبود قطعه زمین‌گیر شوند.

در این خصوص یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن تایید مشکل تامین قطعه یدکی در شبکه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش برخی شرکت‌های خودروسازان و واردکنندگان می‌گوید: مشکل تولید و کمبود قطعه، بسیاری از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش را ناگزیر به ارسال قطعات و تامین خطوط تولید کرده است شرایطی که به دلیل کاهش تولید و واردات قطعه ایجاد شده و حالا شبکه نمایندگی‌ها را تامین کننده قطعات مورد نیاز خطوط تولید کرده است.

به گفته وی در شرایطی که خطوط تولید برای تامین قطعه دچار مشکل است حتما بازار قطعه یدکی و نمایندگی‌های شرکت‌ها شرایط نگران کننده‌تری دارند چنانچه می‌بینیم کمبود قطعه در نمایندگی‌ها به معضل جدی تبدیل شده است.

به اعتقاد این منبع آگاه مشکل تامین ارز علت و مانع اصلی در تامین و تولید قطعه توسط قطعه سازان و واردکنندگان و در نهایت کمبود قطعه در خطوط تولید و بازار قطعه یدکی و نمایندگی های خودروسازان است.

در این شرایط یکی از نگرانی‌های ناشی از کمبود و گرانی قطعه، رواج عرضه و استفاده از قطعات استوک، دست دوم و حتی قاچاق و بی‌کیفیت در بازار است که می‌تواند خطراتی را برای مردم به همراه داشته باشد اما به گفته این منبع آگاه به رغم دغدغه‌ها، ارزیابی‌ها حاکی از کاهش ورود قطعات فیک و تقلبی به بازار است موضوعی که از نگاه وی بیش از همه متاثر از اجرای طرح شناسه‌دار کردن قطعات از سوی وزارت صمت است که باعث شده تا واردات و استفاده از قطعات تقلبی و قاچاق در بازار و حتی نمایندگی‌ها کاهش یابد.

البته وقتی صحبت از کالای تقلبی و بی‌کیفیت می‌شود، عوامل متعددی در آن دخیل هستند. یکی از این عوامل، تورم لجام‌گسیخته است. تورم، مالیات پنهانی است که دولتمردان از مردم دریافت می‌کنند. زمانی که تورم و افزایش قیمت‌ها با افزایش درآمد افراد تناسب ندارد، در واقع توان خرید افراد جامعه روزبه‌روز کم و کمتر می‌شود، وقتی این اتفاق می‌افتد؛ مردم برای رفع مایحتاج خود به‌سمت خرید کالاهای ارزان‌قیمت می‌روند که این وضعیت برای تمام حوزه‌ها از پوشاک گرفته تا لوازم یدکی صدق می‌کند. در واقع زمانی که تقاضا بالا می‌رود و توان خرید مردم پایین می‌آید، توزیع کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت در بازار زیاد می‌شود.

معضل دیگری که این مقام آگاه به آن اشاره می‌کند قیمت‌گذاری روغن موتور و تامین و تولید روغن در بازار با قیمت مصوب است، چنانچه این الزام باعث شده که برخی از شرکت‌ها که خود تولیدکننده روغن پایه هستند با توجه به قیمت تمام شده بالا، حاضر به تولید گران و عرضه ارزان آن به بازار نباشند.

کمبود قطعات و لوازم جانبی خودرو در بازار دغدغه مردم است و این مساله معطلی خودروها در شبکه خدمات پس از فروش، توقف در پارکینگ و تعمیرگاه نمایندگی‌ها را جدی‌تر کرده است، موضوعی که در این میان مطرح می‌شود اینکه با توجه به این معضل، وضعیت پرداخت خسارت خواب خودرو در شبکه تعمیرگاهی چگونه خواهد بود؟

به گزارش پرشین خودرو، طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، اگر خودرویی در دوره گارانتی به دلیل کمبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب بیش از زمان استاندارد در نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه ملزم به پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک مربوطه است و حالا باید دید با وجود این مشکل در شبکه نمایندگی‌های خودروسازان و و واردکنندگان و احتمال افزایش خواب خودروها، چه میزان به این قانون در نمایندگی‌های خودروسازان عمل می‌شود.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar