قطعیت سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸

شنبه 24 فروردین 98 ساعت 15:21
قطعیت سهمیه بندی بنزین در سال 98

مدت‌ها است که صحبت‌های مختلفی در مورد استفاده دوباره از کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین انجام می‌پذیرد ولی همچنان ابهاماتی در این مورد وجود دارد. رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت گفت: سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ قطعی است.

سال‌های پیش سهمیه‌بندی بنزین انجام شد و افراد مختلف برای دریافت سوخت مجبور به استفاده از کارت سوخت بودند ولی هم اکنون استفاده از این کارت‌ها تنها در جایگاه‌های سوخت و به وسیله جایگاه‌داران انجام می‌شود. در مورد سهمیه بندی دوباره و افزایش قیمت بنزین تا کنون طرح‌ها و صحبت‌های مختلفی انجام شده است. در مورد مسائل یاد شده گفت‌وگویی با بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت انجام گرفته که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

قطعیت سهمیه بندی بنزین

بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین در سال ۹۸ اظهار کرد: هم اکنون آنطور که گفته شده، به طور قطع سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ انجام خواهد شد ولی در رابطه با قیمت و زمان اجرای آن هیچ‌گونه صحبتی نشده است. دستگاه‌ها احتیاج به یک برنامه ریزی دارد و گفتنی است که از نظر ما احتیاجی به سهمیه بندی بنزین وجود ندارد. هدف از این کار استفاده از سیستم زیرساختی است که در سال ۸۶ به کشور آمده است تا از این طریق بر روی عرضه سوخت کنترل انجام پذیرد. به طور کلی می‌توان گفت کنترل بر روی عرضه را نمی‌توان از طریق سهمیه بندی بنزین انجام داد ولی برای چنین مواردی تصمیم‌های بدون مشورت گرفته می‌شود. در مورد نحوه اجرایی شدن سهمیه‌بندی به هیچ عنوان صحبتی نشده است.

وضعیت تولید بنزین

وی ادامه داد: هم اکنون شرایط تولید بنزین در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در پالایشگاه ستاره بنزین به صورت مناسبی تولید می‌شود. ضمن این که اضافه تولیدات بنزین به کشورهای دیگر صادرات می‌شود و از نظر ذخیره‌سازی با کمبودی رو به رو نیستیم. گفته می‌شود که سهمیه بندی بنزین کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت در صورتی که مصرف بالای سوخت به خیلی از خودروهای تولیدی بازمی‌گردد و ارتباطی با قاچاق ندارد. میزان مصرفی که جایگاه‌ها عرضه می‌کند به اندازه‌ای نیست که بتوانند آن را ذخیره‌سازی یا قاچاق کنند. قاچاق از طریق‌های دیگر انجام می‌شود و به عنوان مثال یک جایگاه سوخت مقدار مشخصی سوخت در روز می‌فروشد و در صورتی که این رقم افزایش یابد به سرعت دستگاه‌های مرتبط با آن برخورد می‌کنند. قاچاق در ابعاد گسترده به روش‌های دیگری غیر از جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود.

لوکس‌های وارداتی چه بنزینی بزنند؟

حاج محمدرضا در مورد بهترین بنزین حال حاضر کشور گفت: بنزین یورو ۴ بهتر از سوپر است چون که بنزین سوپر موجود از نوع بدون سرب است. بنزین سوپر را به سرب آن می‌شناسند چون موجب استارت مناسب خودرو می‌شود. اکتان بنزین سوپر ۸۴ الی ۸۶ است در صورتی که اکتان بنزین یورو ۴ در حدود ۹۴ الی ۹۶ قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در دفترچه راهنمای بعضی از خودروهای وارداتی اعلام شده که از بنزین سوپر استفاده شود در صورتی که این بنزین در ایران برای خودروهای یاد شده مناسب نیست. هم اکنون بنزین یورو ۴ تنها در کلانشهرها مانند تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز و .... عرضه می‌شود و در حومه کلانشهرها بنزین یورو ۲ است. متاسفانه تولید بنزین یورو ۴ هم در حدی نیست که بتوان آن را در تمام سطح کشور عرضه کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar