قوانین رانندگی ایمن در ایران و سایر کشور ها

پنج شنبه 30 بهمن 99 ساعت 13:23
قوانین رانندگی ایمن در ایران و سایر کشور ها

اگر مقررات راهنمایی و رانندگی وجود نداشته باشد، اگر همه به هرکجا که می‌خواستند، با هر سرعتی و بدون اطاعت از چراغ راهنمایی حرکت می‌کردند و یا اگر قانونی مانند رانندگی در سمت مشخص‌شده، نادیده گرفته می‌شد، چه اتفاقی رخ می‌داد؟ مقررات برای ترافیک ضروری است و مهم نیست که ازنظر شما، قوانین خوب، بد، منصفانه یا ناعادلانه هستند، این مقرارت وجود دارند و باید به آن‌ها احترام گذاشته شود.

در زیر مهمترین موارد برای رانندگی ایمن ذکر شده است:

سرعت

سرعت، یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از آسیب‌های رانندگی است و امن‌ترین سرعت و یا سرعت مناسب، به عوامل زیادی مانند حجم ترافیک، وضعیت خودرو، آب‌وهوا، وضعیت جسمی و عاطفی و  موارد دیگر بستگی دارد و فرد باید به‌طور مداوم سرعت خود را با این شرایط تطبیق دهد. بعضی از رانندگان خود را ایمن می‌دانند زیرا سرعت خودرو آنان بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیست. اما سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اگرچه ممکن است سرعت قانونی باشد اما می‌تواند خطرناک هم باشد. سرعت را باید با توجه به شرایط غالب در هر زمان تنظیم کرد. همچنین نباید فراموش کنید که رانندگی بیش‌ازحد آهسته نیز می‌تواند خطرناک و غیرقانونی باشد (به یاد داشته باشید که حداقل سرعت مجاز در یک بزرگراه در شرایط عادی ۶۰ کیلومتر در ساعت است). تقریبا در همه کشورهای غربی محدودیت سرعت کلی وجود دارد که بر اساس نوع جاده، نوع وسیله نقلیه و تجربه راننده تعیین می‌شود، به‌عنوان‌مثال، برای خودرو سواری حداکثر سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، ۹۰ کیلومتر در ساعت و در جاده‌های عادی  ۵۰ کیلومتر در ساعت در شهرهاست.

رانندگی یعنی تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری یعنی برای عمل به روشی خاص خود را با شرایط فعلی سازگار کنیم. حالا «تصمیم» را حذف کنید و «رانندگی» را به‌جای آن قرار دهید و خواهید دید که تعریف در هر دو مورد صادق است. تصمیم‌گیری در رانندگی ایمن، عاملی کلیدی و یک فرایند سه مرحله‌ای است:

با اطلاعات دریافتی هماهنگ شوید

شما باید آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد را درک کرده و مهم را از غیر مهم تشخیص دهید.

از دانش و تجربه خود استفاده کنید

شما در حال حاضر «درک می‌کنید که چه اتفاقی می‌افتد» و این شما هستید که فکر می‌کنید و تصمیم می‌گیرید و از بین همه آن‌ها، مناسب‌ترین را انتخاب می‌کنید. در اینجا نیز تجربه، یک مزیت است و اگر یک‌بار شرایط مشابه یا مشابهی را پشت سر گذاشته باشید، همه‌چیز آسان‌تر می‌شود.

اقدام کنید اما مراقب باشید

بعضی‌اوقات بهتر است به‌جای اینکه سریع عمل کنیم، خوب عمل کنیم. که هیچ ارتباطی با «واکنش‌های خوب» ندارد بلکه عکس‌العمل‌ و انجام مناسب‌ترین اقدام در کوتاهترین زمان ممکن است.

پیش‌بینی

رانندگی خوب شامل پیش‌بینی نیز می‌شود. تصور کنید، بدانید که چند دقیقه آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد، در این صورت شما بهترین راننده در جهان خواهید بود و این پیش‌بینی را با آموزش غرایز خود، افزایش تمرکز و تحقق تجربه خود توسعه داده‌اید.

 

قوانین راهنمایی و رانندگی در برخی کشورها

بلژیک

رانندگانی که از سمت راست حرکت می‌کنند معمولا در اولویت قرار دارند اما نسبت به آن‌ها اتوبوس‌ها و تراموا مقدم‌تر هستند. استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی مجاز نیست، اما می‌توان تماس تلفنی با هندزفری برقرار کرد. در بلژیک باید به  قوانین چراغ‌های راهنمایی، هنگام گردش‌ آگاه باشید همچنین، مناطق با محدودیت سرعت را بدانید. راننده و کلیه سرنشینان باید کمربند ایمنی ببندند. رانندگان در بلژیک مجبور به داشتن کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه در خودرو هستند.

فرانسه

رانندگی در فرانسه بسیار ساده و قوانین آن مثل اکثر قوانین ملت‌های اروپا است. برخی از قوانین دیگر که باید به خاطر بسپارید این است که استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ممنوع است. گردش‌به‌راست در زمان روشن بودن چراغ‌قرمز مجاز نیست. همه مسافران باید کمربند ایمنی ببندند و کودکان زیر ۱۰ سال باید در صندلی عقب خودرو بنشینند. وسایل نقلیه خارجی نیز باید برچسب ورود داشته باشند تا مشخص شود که کشور مبدا کجاست. بوق زدن در شهرها غیرقانونی است مگر اینکه برای جلوگیری از برخورد قریب‌الوقوع باشد.

آلمان

یکی از مواردی که باید از آن آگاه باشید، مناطق سبز زیست‌محیطی این کشور است. لازم است که همه وسایل نقلیه، حتی وسایل نقلیه خارجی نیز نشان زیست محیطی را برای عبور از این مناطق داشته باشند. عبور در ترافیک در حال حرکت باید در سمت چپ باشد و عبور از سمت راست فقط در ترافیک ثابت مجاز است. قوانین دیگری که باید از آن‌ها آگاه باشید؛ رانندگی با هدفون غیرقانونی است و استفاده از تلفن همراه فقط با استفاده از دستگاه هندزفری مجاز است. محدودیت سرعت در مناطق شهری، مناطقی با شرایط جاده‌ای غیراستاندارد یا مناطقی که حادثه‌خیز هستند، متفاوت است. قابل ذکر است که محدودیت‌هایی نیز در مناطق ساختمانی و محدودیت‌هایی نیز برای شرایط خاص آب و هوایی خاص تعیین‌شده است و این موارد، سختگیرانه اجرا می‌شوند.

ایتالیا

علامت مثلث قرمز و سفید وارونه نشان می‌دهد که حق تقدم با شما نیست. در زمان قرمز بودن چراغ‌ راهنمایی گردش به راست مجاز نیست. یکی از رایج‌ترین جریمه‌هایی که رانندگان تازه‌کار در ایتالیا دریافت می‌کنند ورود به جاده‌های مخصوص عابر پیاده است حتی بسیاری از سیستم‌های GPS نیز این جاده‌ها را مشخص نمی‌کنند. علائم راهنمایی و رانندگی اغلب شامل علامت راهنما نیستند و محدودیت سرعت اغلب با دوربین اعمال می‌شود.

لوکزامبورگ

لوکزامبورگ به دلیل جاده‌های باکیفیت و شبکه‌ای از بزرگراه‌های بدون عوارضی مشهور است. عبور باید در سمت چپ انجام شود. استفاده از تلفن همراه با هندزفری مجاز است. راننده و همه مسافران باید کمربند ببندند و بوق فقط در شرایط اضطراری استفاده می‌شود.

هلند

قوانین راهنمایی و رانندگی در هلند کاملا استاندارد است؛ حرکت از سمت چپ مجاز است. قوانین مربوط به استفاده از تلفن همراه و کمربند ایمنی نیز در هلند مثل بقیه کشورهاست. رانندگان باید از دوچرخه‌سواران آگاهی داشته باشند. وسایل نقلیه‌ای که از سمت راست می‌آیند در اولویت هستند و اتوبوس‌ها و تراموا مقدم‌تر هستند.

پرتغال

پرتغال یکی از کشورهایی است که در آن رانندگی بسیار دشوار است. حرکت از سمت راست می‌تواند به جریمه ۱۰۰۰ یورویی منجر شود. در بزرگراه‌ها  سه لاین وجود دارد که لاین میانی برای عبور است. عدم توقف در زمان مشاهده تابلوی توقف نیز می‌تواند منجر به جریمه نقدی بالا شود. استفاده از تلفن همراه با جریمه ۶۰۰ یورویی همراه است. همچنین رانندگان ملزم به داشتن یک پوشش بازتابنده و یک مثلث هشداردهنده هستند که در صورت خرابی خودرو باید از هر دو آن‌ها استفاده شود. بدانید که جاده‌های پرتغال روشنایی زیادی ندارند و رانندگان وسایل نقلیه موتوری با نور وسیله خود جاده را روشن و با سایر کاربران تقسیم می‌کنند.

روسیه

جاده‌های روسیه، بزرگ و شلوغ هستند و ترافیک زیادی وجود دارد. در ترافیک آرام باشید؛ رانندگان روسی به ترافیک عادت کرده‌اند و ناامید نمی‌شوند. معمولا در این زمان افرادی را مشاهده می‌کنید که مشغول خوردن غذا هستند، آرایش و یا مطالعه می‌کنند و یا با تلفن‌های همراه خود سرگرم هستند. برخی از قوانینی که باید از آن‌ها آگاهی داشت این است که رانندگان باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند. رانندگی با اتومبیل کثیف، به‌خصوص هنگامی‌که پلاک خودرو با گل پوشانده شده باشد منجر به جریمه نقدی می‌شود.

اسپانیا

رانندگان در اسپانیا علاوه بر لباس بازتابنده که باید در خارج از وسیله نقلیه در کنار هر بزرگراه بپوشند، باید دو مثلث هشداردهنده قرمز داشته باشند. این کت‌ها را باید در اتومبیل نگهداری کرد و نه در صندوق‌عقب، تا بتوان آن‌ها را قبل از پیاده شدن از خودرو پوشید. رانندگانی که از عینک استفاده می‌کنند نیز باید عینک یدک در خودرو داشته باشند. استفاده از تلفن همراه ممنوع است و عبور در بیشتر موارد باید از سمت چپ انجام شود. اسپانیا همچنین قوانین سختگیرانه در مورد استفاده از مشروبات الکلی در زمان رانندگی دارد.

سوئیس

سوئیس به جاده‌های باکیفیت شهرت دارد و مهمترین نکته‌ای که باید از آن آگاهی داشته باشید این است که برای استفاده از جاده نیاز به برچسب عوارض دارید که به ویکتینت معروف است و به رانندگان امکان استفاده نامحدود از جاده‌ها را می‌دهد. اتومبیل‌ها باید در صورت تصادف دارای یک مثلث هشداردهنده باشند. رانندگانی که نیاز به استفاده از عینک طبی دارند لازم است که یک عینک یدک نیز در اتومبیل داشته باشند. استفاده از تلفن همراه ممنوع است و کلیه مسافران ملزم به استفاده از کمربند ایمنی هستند.

 

قوانین عجیب‌وغریب رانندگی در برخی کشورها

تایلند

قانونی ساده اما بسیار سختگیرانه در این مقصد محبوب آسیایی این است که رانندگان زن و مرد بدون توجه به وضعیت هوا همواره باید پیراهن برتن داشته باشند. این قانون برای رانندگان خودروها و اتوبوس نیز صدق می‌کند.

افریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی برای هر پنج شهروند فقط یک ماشین وجود دارد، اما همچنان برای محافظت از دام‌ها قوانین سختگیرانه وضع می‌شود. راننده وسیله نقلیه در جاده عمومی باید به درخواست یا با علامت‌دهی برای عبور هر حیوان گاو، اسب، الاغ، قاطر، گوسفند، بز، خوک یا شترمرغ در جاده توقف کند و هرکسی که عملکرد مناسب نداشته باشد تا ۵۰۰ دلار جریمه می‌شود.

ژاپن

پاشیدن آب به عابر پیاده هنگام رانندگی در ژاپن غیرقانونی است. ظاهرا، اجرای این قانون در ماه ژوئن با سختگیری بیشتری اجرا می‌شود زیرا زمانی است که به دلیل طوفان، آب زیادی روی جاده‌ها باقی می‌ماند.

فیلیپین

مردم مانیل نمی‌توانند در مناطق خاصی بر اساس روز هفته و  رقم پلاک خودرو خود رانندگی کنند و جریمه می‌شوند. البته این قانون در مناطق خاصی از پاریس نیز صادق است، اما به دلیل طغیان فصلی تحت تاثیر طوفان این قانون در مانیل به دلیل ایمنی سختگیرانه‌تر اجرا می‌شود.

ایالات‌متحده

در مونتانا، داشتن گوسفند در قسمت بار خودرو غیرقانونی است مگر اینکه فردی در کنار آن حضورداشته باشد و در آلاباما رانندگی با چشمان بسته غیرقانونی است زیرا خطرناک و احمقانه است.

روسیه

رانندگی با خودرو کثیف (داخل و خارج خودرو) جریمه تا ۵۵ دلار را رقم می‌زند. در اصل برای قابل‌مشاهده نگه‌داشتن پلاک‌ها در ماه‌های بسیار سرد، زمانی که نمک و مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، این قانون اجرا می‌شود و برای برخی رانندگان مشکل‌ساز شده است، زیرا تمیز کردن خودرو در هرجایی خارج از خانه غیرقانونی است. بدتر اینکه این‌که چه چیزی «کثیف» است و چه چیزی نیست، به عهده افسر است.

آلمان

توقف در آزادراه برای هر موردی غیر از شرایط اضطراری غیرقانونی است. ظاهرا اتمام سوخت نیز شامل جریمه می‌شود، زیرا این امر به‌عنوان سهل‌انگاری راننده در نظر گرفته می‌شود. اگر پلیس مشاهده کند راننده بدون هیچ دلیلی توقف کرده است، مجرم می‌تواند تا پنج سال زندانی شود.

اسپانیا

فردی که نیازمند عینک است، باید حتما یک عینک یدک در خودرو داشته باشد. این قانون یک دستورالعمل در سطح کشور است و در مورد اینکه آیا راننده جریمه شود یا خیر به اختیار افسر پلیس  گذاشته شده است.

قبرس

رانندگانی که بی‌جهت دست خود را از روی فرمان بلند می‌کنند با جریمه‌های شدید مواجه شوند. در سال‌های اخیر تصادفات آن‌قدر زیاد شده است که  حتی خوردن و نوشیدن هر چیزی هنگام رانندگی در این جزیره غیرقانونی است.

سنگاپور

عابران پیاده حق عبور از ترافیک را ندارند. اما  هیچ راننده‌ای نیز نمی‌تواند در فاصله ۵۰ متری از آن‌ها قرار گیرد و جریمه نقض این قانون نیز بسیار سنگین است، شهر آن‌قدر خوب برنامه‌ریزی و طراحی‌شده است که احتمال وقوع آن تقریبا وجود ندارد. سنگاپور یکی از منظم‌ترین شبکه‌های جاده‌ای رادارند.

دانمارک

فقط تصور کنید که شما در دانمارک زندگی می‌کنید و برای کار یا یک جلسه مهمی عجله‌ دارید اما طبق یک قانون، قبل از استفاده از خودرو، باید زیر وسیله نقلیه را چک کنید شاید کودکی خردسال زیر خودرو باشد.

دنور

رانندگی با خودرو مشکی‌رنگ در روزهای یکشنبه در دنور پرجمعیت‌ترین شهر ایالت کلرادو در ایالات متحده شامل جریمه می‌شود، حتی خرید اتومبیل نیز مجاز نیست. دنور در این قانون تجدیدنظر کرده است اما به هر دلیلی هنوز هم افراد به نمایندگی‌های فروش خودرو دسترسی ندارند.

چین

به رانندگان در چین گفته می‌شود که هنگام مواجهه با عابر پیاده‌ای که غیرقانونی در حال عبور است، سرعت خود را افزایش دهند. این قانون خطرناک و عجیب‌وغریب به دلیل ترافیک ناشی از هجوم عابران پیاده‌ای است که به‌طور غیرقانونی در خیابان حرکت می‌کنند. مقابله با چنین مشکلی گیج‌کننده‌ای است و امیدواریم هیچ کشور دیگری این قانون خطرناک را اجرا نکند.

تایلند

ظاهرا مقامات دولت تایلند طرفدار دوچرخه‌سواری نیستند و استفاده از دوچرخه در پل‌ها یا تونل‌ها ممنوع است.

 

تغییر عملکرد افراد با همه‌گیری کرونا

مقایسه‌های مختلفی بین بیماری کووید-۱۹ و مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای انجام می‌شود و برخی می گویند  که مقیاس مشکل ایمنی جاده‌ای، جدی بودن بحران کووید-۱۹ را در چشم‌انداز قرار می‌دهد اما می‌توان به‌جای مقایسه میزان رنج و مرگ ناشی از این دو علت وحشتناک درس‌های گسترده‌تری برای نجات زندگی افراد فراگیریم. درحالی‌که قرنطینه تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی داشته است اما کاهش حمل‌ونقل منافع قابل توجهی در کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای داشته است.

افرادی که به دلیل ابتلاء به کووید-۱۹ از بین می‌روند، تسلیم تصمیم فردی می‌شوند که این عملکرد مشابه مرگ‌ به دلیل تصادفات جاده‌ای است. پیش از اجرای طرح قرنطینه، اتخاذ تدابیر فاصله اجتماعی به عهده خود شخص گذاشته‌شده است. اتکاء به مسئولیت فردی بارها و بارها نشان داده است که ما را شکست می‌دهد، ازجمله در مورد ایمنی جاده‌ها و بیماری کووید-۱۹ همه ما ناقص هستیم، همه ما گاهی اوقات خطر را اشتباه ارزیابی کرده و اشتباه می‌کنیم و در شرایط مختلف به‌جای خواسته‌های گسترده‌تر بر خواسته‌های آنی خود تمرکز می‌کنیم. بنابراین، ما سرعت می‌گیریم، خطرات دیگری را می‌پذیریم و به‌سادگی اشتباه می‌کنیم. فقط ممکن است یک‌لحظه تمرکز کاهش یابد تا یک تصادف مرگبار ایجاد شود.

به‌عنوان موجوداتی اجتماعی که دوست داریم در کنار دوستان باشیم ممکن است فقط یک لغزش در عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشیم و دیدار با یک دوست بدون علامت موجب ابتلاء به بیماری و گسترش آن شود. قربانیان ممکن است کاملا بی‌گناه باشند؛ راننده‌ای که با سرعت زیاد به دیگران آسیب می‌رساند و یا زندگی با شخصی که فاصله اجتماعی را دنبال نکرده است.

مسئولیت فردی می‌تواند کمک کند اما سلامت جمعی ما نباید متکی به هر انسان نقض‌کننده باشد که می‌داند چه‌کاری انجام می‌دهد، می‌خواهد آن را انجام دهد و موفق به انجام آن ‌می‌شود. سیاستمداران می‌توانند این وضعیت‌ها را از یک‌سو با جاده‌های ایمن‌تر ازجمله موانع تصادف، وسایل نقلیه ایمن و سرعت مطمئنه که نتایج خطاهای انسانی را از مرگ به خسارت‌های مالی کاهش می‌دهد مانند قرنطینه‌ای که عفونت را کاهش می‌دهد، اجرا کنند.

سرانجام، پاسخ به کووید-۱۹ نیز می‌تواند از اپیدمی ایمنی جاده تقلید کند؛ مدیریت قرنطینه‌های موثرتر که اجتناب از ردیابی را به حداقل می‌رساند و بازدارندگی در اجتماعات را به حداکثر می‌رساند. ارتباطات و اجرای خوب نه‌تنها رفتارها را دگرگون می‌کند بلکه هنجارهای اجتماعی را نیز ارتقاء می‌بخشد. فشار اجتماعی همچنین ممکن است کمک کند افرادی که قرنطینه را دنبال نمی‌کنند، دوره سخت را برای همه طولانی کنند، همان‌طور که سرعت غیرمجاز خطر برای کاربران جاده را افزایش می‌دهد.

مسائل و مشکلات موجود در جاده‌ها هرگز حل نخواهد شد و برای همیشه باقی خواهد ماند مگر اینکه شهروندان واقعا بدانند به‌عنوان راننده،عابر پیاده رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ضروری است.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar