چرا قیمت خودروهای جدید توسط خودروسازان اعلام نمیشود؟

سه شنبه 11 آبان 00 ساعت 16:27
چرا قیمت خودروهای جدید توسط خودروسازان اعلام نمیشود؟

دوره سوم شورای رقابت در ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید و نزدیک به یک ماه است که شورای رقابت بدون رئیس مانده و نمی‌تواند به وظایف قانونی خود عمل کند. این اتفاق باعث شده خودروسازان نتوانند به دلیل تعیین تکلیف نشدن قیمت، محصولات جدید خود را عرضه کنند.

در جدیدترین اتفاق در این زمینه شورای رقابت در نامه‌ای به فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد طبق ماده ۵۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دوره تصدی اعضای جدید و ریاست شورا به پایان رسیده و تا معرفی اعضای جدید و ابلاغ حکم آنها از طرف رئیس‌جمهور امکان تشکیل جلسه و اتخاذ هر گونه تصمیمی وجود ندارد. بنابراین تصمیم‌گیری درباره قیمت‌گذاری دو خودروی تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دو رنگ براساس کلینیک تجاری برگزار شده و نیز تعیین تکلیف افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل شورای رقابت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، الزاما موکول به طی مراحل فوق و رسمیت یافتن جلسات شورای رقابت است. سال گذشته رضا شیوا، رئیس پیشین شورای رقابت خبر از تشکیل کلینیک قیمت‌گذاری خودرو داد. نخستین جلسه این کلینیک توسط شورای رقابت در تیرماه ۹۹ تشکیل شد. آن طور که مسوولان وقت شورای رقابت اعلام کردند دلیل تشکیل کلینیک قیمت‌گذاری خودرو برای محصولات جدید این است که پایه تعیین قیمت خودروها به سال۹۰ مربوط می‌شود، این در حالی است که این شورا می‌خواهد به قیمتی منطقی درباره محصولات جدید دست پیدا کند.

براساس برنامه‌ای که شورای رقابت برای کلینیک خودرو در نظر گرفته بود قرار بر این شد تا برای قیمت‌گذاری محصولات جدید، از ۷ تا ۱۰ متخصص در حوزه خودرو درخواست شود تا با بررسی مستندات و ضمن توجه به هزینه تمام شده تولید، قیمت پایه محصولات جدید خودروسازان را تعیین کنند.

K132 (تارا) با گیربکس دستی نخستین محصولی بود که قیمتش از مسیر کلینیک قیمت‌گذاری خودرو مشخص شد. در ادامه یک محصول دیگر ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک و چهار محصول از خودروسازی سایپا به نام شاهین، کوییک با گیربکس اتوماتیک، کوییک S و ساینا S از این مسیر تعیین قیمت شدند. حال ایران‌خودرو پیگیر قیمت دو محصول دیگر خود یعنی تارا با گیربکس اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دو رنگ شده، اما با وجود برگزاری جلسه کلینیک قیمت‌گذاری خودرو برای این دو محصول، مشخص نبودن رئیس و اعضای جدید شورای رقابت سبب شده قیمت دو خودروی یاد شده ابلاغ نشود.

در شرایطی قیمت محصولات جدید به ایران‌خودرو ابلاغ نشده که بررسی طرح‌های فروش این خودروساز در سال گذشته نشان می‌دهد ایران‌خودرویی‌ها در تیرماه ۹۹ طی برگزاری نخستین طرح مشارکت در تولید خود K132 (تارا) را با گیربکس اتوماتیک عرضه کردند. موعد تحویل این خودرو مهر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ تعیین شده بود. به نظر می‌رسد دلیل پیگیری ایران‌خودرو از شورای رقابت در ارتباط با قیمت این خودرو بی‌ارتباط به نزدیک شدن به زمان تحویل آن نباشد. با توجه به مشخص نبودن زمان تعیین رئیس و اعضای شورای رقابت، ایران‌خودرویی‌ها به دلیل نداشتن قیمت K132 (تارا) با گیربکس اتوماتیک نمی‌تواند این خودرو را برای پیش‌خرید‌کنندگان فاکتور کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "چرا قیمت خودروهای جدید توسط خودروسازان اعلام نمیشود؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدی
مهمان
سلام خسته نباشید ازتون خواهش میکنم شما صدای ما باشین چرا شرکت سایپا این بلا رو سر ما آورده ما پارسال ثبت نام کردیم واسه کوییک‌ جی ایکس آر نزدیک ۱۱۸ میلیون پول دادیم واسه تحویل آبان ماه امسال اما الان با این قیمت نجومی چکارکنیم توروخدا بهشون بگین اونا خوابن احتمالا نمیدونن اونایی که اومدن ارزون ترین ماشین و انتخاب کردن یعنی نداشتن وگرنه همون پارسال با ۳۷۰میلیون شاهین یا دنا. یا ۲۰۷ می‌خریدن آخه از خدا بی خبر ها من الان زنگ میزنم شرکت خیلی هم بد جواب میدن میگن نمیخوای بیا انصراف بده به همین راحتی ما… بیشتر