محصول جدید ایران خودرو جهت بررسی به NAST چین ارسال خواهد شد

سه شنبه 9 بهمن 97 ساعت 11:47
محصول جدید ایران خودرو جهت بررسی به NAST چین ارسال خواهد شد

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: بنابر گفت و گو ها و تفاهم‌های انجام شده با شرکت NAST چین با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها امکان انجام تست‌های ایمنی وعملکردی خودروهای داخلی در قرارداد فراهم می‌شود.

اشکان گلپایگانی در جلسه خبری با ذکر این خبر افزود: بر اساس گفت و گوهای انجام شده نخستین خودرو ارسالی محصول جدید ایران خودرو خواهد بود که برای انجام تست به مرکز آزمون جاده‌ای NAST چین ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد: همکاری با این شرکت چینی فرصتی برای صنعت خودرو است تا با وجود تحریم‌ها و مسایلی از این دست که ارتباط با اروپایی‌ها را با مشکلات گوناگونی رو به رو و حتی قطع کرده، عملیات مربوط به تست را به راحتی انجام دهند.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با ذکر این که با توجه به عدم حمایت از راه اندازی مرکز آزمون جاده‌ای تاکنون نتیجه ملموسی از پروژه آزمون جاده‌ای به دست نیامده است، اظهار کرد: همکاری با شرکت NAST چین که سابقه‌ای ۲۲ سال در زمینه تست خودرو دارد و صحت عملکرد آن هم از طرف ادارات چین به تأیید رسیده می‌تواند کمک خوبی برای صنعت خودرو باشد.

گلپایگانی با ذکر این که هم اکنون ۱۷ برند خارجی و ۷۰ برند چینی محصولات خود را در شرکت NAST چین تست می‌کنند، ادامه داد: این شرکت چینی صلاحیت انجام آزمون بر اساس ۶۹۰ استاندارد در ۷۷ زمینه را دارد و در عین دارای ۱۶۱۱ مجموعه ابزار و ماشین آلات مدرن بوده و در عین حال هم ۴۱ اختراع را به ثبت رسانده است.

وی با اشاره به آزمایشگاه‌های گوناگون این مرکز تصریح کرد: آزمایشگاه‌های مرکز آزمون جاده‌ای، آزمون خودرو کامل، آزمون مونتاژ خودرو، آزمون تصادف و آزمایشگاه تجهیزات ایمنی از جمله آزمایشگاه‌های این مرکز تست خودرو است.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تشریح موارد همکاری ISQI و NAST چین هم گفت: تأیید نوع خودرو (TA) یا هومولوگیشن برای خودروهای کامل و قطعات، تطابق تولید (COP)، صدور CCC و E-MARK و تبادل فناوری در زمینه فناوری آزمون و پیشرفت، استانداردها و مقررات و فرایند بازرسی COP از جمله موارد همکاری مشترک این دوشرکت است.

گلپایگانی یادآور شد: هم اکنون سازمان ملی استاندارد تنها استاندارد E-MARK را می‌پذیرد در همین حال چینی‌ها عقیده دارند برای دریافت این استاندارد باید هزینه‌ای به کشورهای اروپایی بپردازد که بر اساس گفتو گوهای انجام شده مقرر شد تا این مبلغ از طرف چینی‌ها در مرکز آزمون جاده‌ای ایران سرمایه گذاری شود. پس براساس تفاهمی که با این شرکت داشتیم به محض لغو محدودیت‌ها و تحریم‌ها این شرکت از نظر مالی، تجهیزات و تکنولوژی در کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: وضعیت تفاهم شده به قرارداد تبدیل شده و این امر یکی از ایده آل ترین شرایطی است که در ۱۰ سال اخیر وجود داشته است چون که فرصت‌ها به خوبی شناسایی شده ولی همچنان محدودیت‌ها برای همکاری وجود دارد چون که باید برای انتقال پول به دنبال تعریف راه میانبری باشیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هم اکنون به خاطر محدویت های ناشی از تحریم‌ها، همکاری با اروپایی‌ها با هدف تست خودرو متوقف شده است در این شرایط نیاز به عزم ملی و حمایت ویژه با هدف راه اندازی مرکز آزمون جاده‌ای بیش از پیش احساس می‌شود.

گلپایگانی در مورد تأخیر ۱۴ ساله در راه اندازی مرکز آزمون جاده‌ای گفت: این تأخیر به این خاطر بوده که هر زمان پروژه نیاز به حمایت دولت داشته، حمایتی از این سمت انجام نشده به صورتی که در حال حاضر راه اندازی مرکز آزمون جاده‌ای نیازمند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: پروژه آزمون جاده‌ای برای ایران یک پروژه مهم و ملی است و باید برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته شود بر این اساس عزمی فراتر از همکاری صنعت خودرو را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ایرانی‌ها در چین خبر داد و افزود: در بخشی از این تفاهم نامه آموزش نیروهای ایرانی آمده است و بر همین اساس ماه آینده اولین گروه از کارشناسان این شرکت برای آموزش در حوزه آلایندگی‌های خودروهای سواری و موتور سیکلت به این کشور اعزام خواهند شد ضمن اینکه چینی‌ها درخواست برگزاری یک سمینار برای شرکت‌های خودرویی و شرکت‌های بازرسی کیفیت خود برای آشنایی با استانداردهای ۸۵ گانه ایران را دارند چون که بعضی از استانداردها مانند خدمات پس از فروش به ایران اختصاص دارد و آنها با توجه به همکاری که در حوزه خودرو با ایران دارند برای آشنایی با این استاندارد درخواست چنین سمیناری را داشتند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar