مردم برای خرید خودرو عجله نکنند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
مردم برای خرید خودرو عجله نکنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از شرایط نابسامان و ملتهب بازار خودرو در ایران یاد کرد و گفت: هنوز دلار ۴۲۰۰ تومانی به دست خودروسازان نرسیده است.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به شرایط نابسامان و دگرگون بازار خودرو در ایران، اظهار کرد: شاهد افزایش قیمت خیلی از خودروها و تفاوت چشمگیر قیمت‌ها در بازار و قیمت کارخانه هستیم.

وی علت‌های گوناگونی را بری این آشفتگی اعلام کرد که مهمترین آن افزایش نرخ دلار و بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قطعات برای خودروسازان است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه عنوان کرد: البته بالا رفتن نرخ ارز تا این اندازه بر بازار تأثیر ندارد و حداکثر اثر آن بر بالا رفتن قیمت خودرو ۹.۶ درصد است.

وی در خصوص دیگر عواملی که به نابسامانی بازار خودرو دامن زده، یادآوری کرد: یکی از مشکلات در دست نبودن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خودروسازان است و دولت تا به حال ارز ۴۲۰۰ تومانی در دست آنها قرار نداده تا بتوانند قطعات و موارد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند.

حسینی کیا عامل دیگر را نبود عرضه خودرو به بازار و نابرابری عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: ثبت نام برای خودرو انجام می‌شود، ولی خودرویی فعلاً وارد بازار نشده و این کار به بالا رفتن قیمت خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه دامن می زند.

وی تصریح کرد: اگرچه ادعاهایی در خصوص احتکار خودرو در انبار خودروسازان مطرح است، ولی خودوسازان این مساله را رد می‌کنند و اعلام کردند خودرو وجود دارد ولی این خودروها قطعاتی را کم دارند که امکان تهیه آن برای خودروساز نیست و از همین رو فعلاً وارد بازار نمی‌شود.

نماینده سنقر و کلیایی در مورد نحوه ثبت نام خودرو که بعضی مدعی می‌شوند به دست مردم عادی نمی‌رسد و خود نمایندگی‌ها خودرو را برمی دارند و با قیمت بیشتر در بازار عرضه می‌کنند نیز تصریح کرد: این ادعا نمی‌تواند صحت داشته باشد، چون خرید خودرو فقط با کد ملی ممکن است و یک نفر با یک کد ملی نمی‌تواند چند دستگاه خودرو بخرد.

حسینی‌کیا افزود: البته کمیسیون صنایع و معادن به مساله عرضه خودرو به دست خودروسازان ورود کرده و مسئله در دست بررسی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن، خروج خودروسازان خارجی از ایران را هم بر بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی بی تأثیر ندانست و تصریح کرد: برای حل این مشکل باید انحصار بازار خودروسازی با تأسیس خودروسازهای تازه در داخل ایران شکسته شود.

حسینی کیا فعالیت دلالان در بازار خودرو را هم از دیگر علت‌های نابسامانی بازار اعلام کرد.

وی با ذکر اینکه سهم اغلب مشکلات فعلی بازار خودرو بر عهده دولت است، یادآوری کرد: دولت باید با تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش نظارت و کوتاه کردن دست دلالان و مقابله با مافیای بازار خودرو، آرامش را به بازار برگرداند.

این نماینده مجلس با اشاره به شرایط نابسامان کنونی بازار خودرو، از مردم خواست برای خرید خودرو عجله نکنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar