مردم خودروهای سایز کوچک دوست ندارند

دوشنبه 1 اردیبهشت 99 ساعت 11:33
مردم خودروهای سایز کوچک دوست ندارند

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: خودرو در کشور ما گران است و موجب شده تمایل مردم به خودروهای سایز کوچک کم شود.

امیرحسین کاکایی کارشناس حوزه خودرو در خصوص تولید خودرو‌های سایز کوچک گفت: ما در سال‌های اخیر ماتیز و ام وی‌ام ۱۱۰ را داشتیم که علی رغم مصرف و استحکام مناسب با استقبال چندانی رو به رو نمی‌شد. افراد ساکن کشور‌های گوناگون، متناسب با شرایط محیطی متفاوت، سلیقه‌های متفاوتی دارند برای مثال در شهر‌های اروپایی با توجه به قیمت بالای بنزین و شرایط محیطی تمایل افراد به خودروهای کوچک و کم مصرف بیشتر است، اما در کشوری مثل امریکا اغلب افراد از خودروهای سایز بزرگ استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در کشور ما حالت بینابینی در این حوزه وجود دارد که موجب شده است تا خودرویی مثل ماتیز با کاهش استقبال مواجه شود؛ برای رفت و آمد در شهری مثل تهران خود به خود پای شما به بزرگراه‌ها کشیده می‌شود و استفاده از خودروهای کوچک ممکن است موجب شود احساس ایمنی نکنید.

کاکایی با اشاره به بالابودن قیمت خودرو در ایران گفت: مکانیزمی که برای بازار خودرو طراحی شده است موجب شده تا تمایل مردم برای خرید خودرو تحت تأثیر قرار بگیرد؛ برای مثال خودرویی مثل ۲۰۶ که در اروپا به صورت هاچبک مصرف می‌شود در ایران به صندوق دار تبدیل شده و علی‌رغم اختلاف قیمت معنی داری که وجود دارد با استقبال رو به رو می‌شود چون که خانواده‌ای که توان خرید خودرو بزرگتر را ندارد سراغ نسخه صندوق دار این محصول برود.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: معمولاً مردم با مشاهده این که خودرو‌ها کوچک شده و وزن کم‌تری دارد، انتظار دارند ارزان‌تر باشد در حالی که کوچک بودن به معنای ارزان بودن نیست؛ از طرفی هرچند در جو جامعه صحبت‌هایی از محیط زیست وجود دارد، اما کسی حاضر به پرداخت هزینه برایان نیست؛ بنا بر این حداقل تا زمانی که مجموع درآمد مردم بالا‌تر نرود استقبال چندانی از خودرو‌های سایز کوچک و گران قیمت نخواهد شد.

او بیان کرد: اصولاً خودروساز برای سلیقه مردم  تولید می‌کنند، همین موضوع را می‌توانیم در خصوص خودرو‌های گازسوز شاهد باشیم که علی‌رغم تولید، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا نکرد تنها در چند مدت گذشته به خاطر تغییرات قیمت بنزین میزان کمی استقبال مردم از این محصول را افزایش داد.

کاکایی گفت: با فرض بر این که خودرو‌های سایز کوچک بتوانند واکنش‌های مثبتی از مردم دریافت کنند هم برای رسیدن به خودرو برقی کوچک و ایمن تکنولوژی بالایی مورد نیاز است؛ مدتی قبل کشور هندوستان با همین پیش‌فرض خودرویی به نام نانو با قیمت تمام شده حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دلار تولید کرد، اما بعد از مدتی متوقف شد چون که این خودرو فقط ظاهر مقبولی داشت و از ابعادی مثل ایمنی نتوانست نیاز مردم را پاسخگو باشد پس به آن‌ها را ناچار به انجام این کار کرد.

این کارشناس خودرو با اشاره به این که قیمت ارائه شده بسیار بر استقبال از این محصول تأثیر خواهد داشت، بیان کرد: در شرایط کنونی ارزان قیمت‌ترین خودرو دنیا کویید است که کمی از اسمارت بزرگ‌تر است و نسخه پایه آن با حدود ۷ هزار و ۳۰۰ دلار در هند تولید و عرضه می‌شود.

او با اشاره به عمر محدود عملکرد باتری در خودرو‌های برقی گفت: با طناب نازک نمی‌شود در چنین چاهی رفت، این طرح چندین بار این طرح آزمایش شده و نشان می‌دهد تئوری‌های در پیش گرفته شده گذشته عملکرد مناسبی نداشته است. بهترین راه برای حل این مشکل توجه به حمل و نقل عمومی است فرضیه خودرو ارزان قیمت و سبک از ۲۵ سال پیش که موتور سیکلت ۳ چرخ را ارائه کردند تا امروز وجود داشته است.

کاکایی گفت: اگر انجام این کار امکان پذیر بود تا الان توسط بخش خصوصی انجام شده بود، هم اکنون ۲۸ شرکت خصوصی خودرو ساز داریم و مشکل کماکان باقی مانده است، این نشان می‌دهد مشکل از جای دیگر است، در هیچ جای دنیا این تعداد شرکت خودروسازی وجود ندارد. بازار خودرو کل کشور توسط ۱۴ شرکت بزرگ خودروسازی  اداره می‌شود، خودروساز‌ها برای بقا بابد به بالای ۵ میلیون برسند. امسال هم پژو، سیتروئن و فیات با هم تلفیق خواهند شد تا به حد مورد نیاز تولید برسند.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar