آیا افزایش قیمت خودرو شامل خودروهای پیش فروش شده می شود یا خیر؟

بروزرسانی در: چهارشنبه 19 آبان 00 ساعت 02:39
آیا افزایش قیمت خودرو شامل خودروهای پیش فروش شده می شود یا خیر؟

به روز رسانی ۱۹ آبان ۱۴۰۰ :  براساس مصوبه جدید شورای رقابت «در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است.»

اما این مصوبه به چه معناست؟ در طرح پیش‌فروش خودرو، متقاضیان باید مبلغی از قیمت خودرو را به‌عنوان قیمت اولیه پرداخت کنند. اما قیمت نهایی خودرو در طرح‌های پیش‌فروش مشخص نیست و زمان تحویل (اصولا یک سال بعد) مشخص می‌شود.

از طرف دیگر با توجه به تورم بالا در اقتصاد ایران، قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل آن افزایش قابل توجهی دارد و افراد مجبورند قیمت روز خودرو را به خودروساز بپردازند. اما در مصوبه جدید شورای رقابت این مشکل به نوعی حل می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر پیش‌پرداخت یک خودرو در زمان ثبت‌نام ۳۰ درصد از قیمت فعلی خودرو باشد، زمان تحویل هم ۳۰ درصد از قیمت نهایی خودرو محسوب می‌شود. برای مثال قیمت یک ۲۰۶ در زمان ثبت‌نام ۱۵۰ میلیون تومان است و فرد ۵۰ میلیون به‌عنوان پیش‌پرداخت واریز کرده است. این یعنی ۳۰ درصد قیمت خودرو پرداخت شده است.

اگر در زمان تحویل خودرو، قیمت  ۲۰۶ در کارخانه به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده باشد، فرد نباید مابه‌التفاوت ۲۵۰ میلیونی مبلغ پیش‌پرداخت و قیمت روز خودرو را بپردازد. بلکه یک سوم قیمت روز خودرو از آن کم می‌شود و فرد مابقی آن را می‌پردازند.

برخی معتقدند که این مصوبه شورای رقابت یک امتیاز مهم برای خریداران خودرو است. اما احتمالا برای خودروسازان چندان خوشایند نباشد. چون برخی معتقدند یکی از دلایل تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده این است که آنها منتظرند قیمت خودرو افزایش پیدا کند. اما با این مصوبه هر تاخیری به ضرر خودروسازان تمام می‌شود. چون پیش‌پرداخت اولیه مشمول تورم نمی‌شود.

به همین دلیل برخی می‌گویند این مصوبه جدید شورای رقابت، تاخیرهای مکرر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را کاهش می‌دهد.

البته این شورا اعلام کرده که این مصوبه فقط مربوط به خودروهایی است که به صورت انحصاری از سوی این شورا مشمول قیمت‌گذاری هستند و بقیه خودروها را شامل نمی‌شود. همچنین  برپایه این مصوبه، خودروسازان در خصوص خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش ندارند.

پیش فروش ایران خودرو

پیش فروش سایپا

قیمت جدید کارخانه محصولات ایران خودرو

قیمت جدید کارخانه محصولات سایپا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

82 دیدگاه ها برای "آیا افزایش قیمت خودرو شامل خودروهای پیش فروش شده می شود یا خیر؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مسعود
مهمان

قیمت ساینا اس دوگانه زمانی که ثبت نام کردیم ۲۲۸ت بود
۵۰درصد مبلغ رو دادیم
حالا اقایون دزد قراره رو مابقی مبلغ افزایش اعمال کنن
مگه ما حقوقمون چقدره این همه پول. بیاریم بریزیم تو حلق اینا
همینشم با بدبختی جور کردیم
بعد هیچ جایی نیست رسیدگی کنن همه دستشون تو یه کاسه هست

مصطفی
مهمان

سلام من ۴۰۱٫۱۱٫۱۳برای ساینا ۱۱۴میلیون پرداخت کردم افزایش قیمت شامل این مبلغ میشه یانه ؟
افزایش قیمت شامل باقی مونده پولم که۵۵میلیون مونده میشه؟ لطفاً جواب بدید ۱۰۰بار بیشتر زنگ زدم سایپا ولی جواب ……

دیدبان
مهمان

برای ساینا sدوگانه هشتاددرصدافزایش داشته ماحواله داران مگه توی یکسال ازکجا باقیشوجورکنیم بازدم ایرانخودروگرم.سایپاکه ادعای خودروی اقتصادی روداشت باخودش چه خیالی کرده که سایناروهم قیمت ۲۰۷ گروه مگرکارشناس قیمت ندارن که دیمی عمل میکنن

مریم
مهمان

با سلام من تارا دستی به اسمم در اومد قرار بود ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تحویل بدم هنوز ندادن آیا گرانی خودرو به ما هم تعلق میگیره

مریم
مهمان

با سلام من ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ تارا دستی به اسمم در اومد ۱۲۷ تومن و دادم ۱۶۸ تومن و هم ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ پرداخت کردم موعد تحویل خودروی من رو هم نوستن ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ولی هنوز تحویل ندادن میخواستم ببینم آیا قیمت خودرو بالا رفته این افزایش قیمت به ما هم تعلق میگیره

Msf
مهمان

خیر

Roghaye
مهمان

آیا کسانی که در پیش فروش شرکت کرده اند و نصف مبلغ روز خودرو رو پرداخت کرده اند افرایش قیمت به کل مبلغ تعلق می‌گیرد یا نصف قیمت روز
ممنون میشم جواب بدین

Msf
مهمان

فعلا معلوم ن این دستوالعمل رفته دیوان عالی کشور تا نتیجه اش مشخص بشه

کامران
مهمان

آیا مصوبه پابرجاست

سعید
مهمان

والا منم پشمام ریخت با قیمت ساینا اس خداکنه اینطور باشه

رضا
مهمان

سلام وقت بخیر آیا این مصوبه هنوز هم پابرجاست و اجرا می‌شود یا خیر؟

علی
مهمان

کاش یکی پاسخ این رو بگه ما هم متوجه بشیم.

احمد
مهمان

سلام
افزایش قیمت خودرو برای خودرو ثبت نامی ۶ ماهه که خریدار وجه خودرو را تکمیل کرده اگه بعد از تکمیل وجه خودرو افزایش قیمت داشته باشد ایا مابه تفاوت ان را باید خریدار بپردازد؟

علی علایی
مهمان

سلام من علی علایی ام در تاریخ۱۳/۶/۱۳۹۹ به پرشیا تیوفایو ثبت نام کردم که قیمت آنموقع در کارخانه ۱۰۵ میلیون بود من پیش پرداخت ۵۳ میلیون واریز کرده ام وسود مشارکت نداشتم تاریخ تحویل ۳۱/۱/۱۴۰۱ است نوزده اسفند ماه گفتند که باید ۱۱۵۵۰۰۰۰۰ تومان واریز کردم ولی مبلغ ۸ میلیونبه من سود مشارکت اعمال کردند آیا این افزایش قیمت خودرو به من شامل میشود یانه دولت ومجلس خودشان در جریان هستند لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

محمد
مهمان

سلام دوست عزیز منم شرایطم دقیق مثل شماست منتهی من شهریور ماه تحویل میگیرم ، شما تحویل گرفتی سود مشارکت شامل شد یا نه ؟ اغزایش قیمت خورد و چه قیمتی پرداخت کردی با تشکر