مشارکت با خودروسازان خارجی ادامه میابد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
مشارکت با خودروسازان خارجی ادامه میابد

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: در زمان مذاکره و انعقاد قراردادهای خودرویی پسابرجام، موضوع بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها مدنظر قرار گرفته و در قراردادها لحاظ شده بود پس خروج آمریکا از برجام تاثیری بر این قراردادها نگذاشته و مشارکت با خودروسازان خارجی همچنان ادامه خواهد یافت.

داوود میرخانی رشتی اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد آمریکا از برجام خارج شد اما اروپایی‌ها تصریح کرده‌اند که در برجام می‌مانند و به مشارکت با ایران ادامه می‌دهند.

و با اشاره به اینکه صنعت خودرو در سال‌های پیش قرارداد همکاری با خودروسازان خارجی همچون پژو، سیتروئن، رنو و هیوندایی منعقد کرده است، یاد آوری کرد: خوشبختانه در زمان مذاکره برای انعقاد این قراردادها، تجربه تحریم‌های قبلی و قطع همکاری بعضی شرکتهای خارجی وجود داشت و به همین دلیل بندهای پیشگیرانه‌ای در قراردادها گنجانده شده که شرکتهای خارجی از خروج یکجانبه از همکاری منع شده و از نظر حقوق بین‌الملل مجبور به پرداخت غرامت خواهند بود.

مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: علاوه بر این در دور جدید همکاری‌ها، خودروسازان خارجی ملزم به سرمایه‌گذاری در کشور شده‌اند و در یکی دو سال پیش قسمتی از سرمایه خود را به ایران منتقل کرده‌اند پس از نظر منطقی هم این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور را رها نخواهند کرد.

وی افزود: علاوه بر تمام موارد و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در قراردادهای خودرویی پسابرجام، اروپایی‌ها هم بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام، متفق‌القول تصریح کرده‌اند که در برجام باقی مانده و از منافع شرکت‌های خود در ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا دفاع خواهند کرد.

میرخانی رشتی با عنوان اینکه صنعت خودروی ایران ارتباطی با شرکت‌های آمریکایی نداشت و از این نظر هم از تصمیم اخیر آمریکا متأثر نخواهد شد، تاکید کرد: تمام قراردادهای خودرویی پسابرجام طبق برنامه در حال اجرا است و تعدادی محصولات آن همچون پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و چند مدل خودروی هیوندای به تولید رسیده و مابقی هم در فرایند تولید هستند و به مرور وارد بازار خواهند شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar