چه میزان از مصوبه ۲۰ درصد فروش فوری رعایت شده است؟

دوشنبه 29 اردیبهشت 99 ساعت 14:11
چه میزان از مصوبه 20 درصد فروش فوری رعایت شده است؟

یاسر رایگانی گفت: طبق مصوبه سال ۹۷ ستاد تنظیم بازار، ۲۰ درصد تولید خودروسازها باید به طور فروش نقدی فوری باشد؛ الان خودروسازها شفاف بگویند، در ماه‌های گذشته چه میزان از این مصوبه را اجرا کردند؟

سید یاسر رایگانی در خصوص اینکه سؤال مردم این است که چرا نهادهایی مانند تعزیرات به تخلفات در حوزه خودرو ورود نمی‌کند و اینکه آیا وضعیت فعلی و غیرشفاف عرضه مصداق اخلال در نظام اقتصادی نیست؟ اظهار کرد: بحث نحوه تشخیص اخلال در نظام اقتصادی برعهده دادستانی است و همین انباری که دو روز پیش پلمب شد با همین عنوان است. صلاحیت تعزیرات، بحث احتکار است که طبق قانون ۱۵ درصد قیمت خودرو فرد متخلف جریمه و ملزم می‌شود که طبق قیمت مصوب خودرو را عرضه کند.

وی با تأکید بر اینکه ما شدیداً نیاز به بازنگری در قوانین مرتبط با عرضه خودرو داریم گفت: کاش تصمیماتی که گرفته می‌شود به قانون تبدیل می‌شد تا دست همه دستگاه‌های ناظر و رسیدگی‌کننده باز باشد. ما تنها منتظر چنین تصمیمی از طرف دستگاه‌های مسئول بودیم تا اعلام کنیم عدم عرضه خودرو مصداق احتکار است و با آن برخورد می‌کنیم.

سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: متأسفانه نحوه ثبت‌نام خودروسازها شبهه‌برانگیز بود و این سؤال هم برای مردم و هم  برای ما مطرح بود که چرا فقط عده‌ خاصی برای ثبت‌نام دسترسی دارند و مردم اصلاً دسترسی ندارند. دلال رسماً اعلام می‌کرد که من ۵ میلیون می‌گیرم و درخواست شما را ثبت‌ می‌کنیم. حق مصرف‌کننده است که در هر جای کشور با هر دستگاهی بتواند ثبت‌نام کند اما به محض پایان اعلام زمان ثبت‌نام، آگهی‌ دلال‌ها در سایت دیوار و شیپور منتشر می‌شد.

رایگانی گفت: بحث دوم این هست که طبق مصوبه سال ۹۷ ستاد تنظیم بازار، ۲۰ درصد تولید خودروسازها باید به طور فروش نقدی فوری باشد؛ الان خودروسازها شفاف بگویند، در ماه‌های اخیر چه میزان از این مصوبه را اجرا کردند؟ چقدر خودرو تولید کردند و به این شکل تحویل دادند؟ چیزی که ما و مردم می‌دانیم این است که فروش نقدی نداشتند.

وی ادامه داد: چیزی که خودروسازها می‌گویند این است که فروش نقدی یک ماهه؛ این چه فروش فوری است که اولاً یه ماه بعد تحویل می‌دهند و ثانیاً در سررسید یک ماهه هم به بهانه‌های مختلف تحویل نمی‌دهند. این‌ها موجب توسعه دلال‌بازی‌ها در بازار خودرو شده است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar