حذف قیمت گذاری در دستور کار وزیر جدید صمت

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
حذف قیمت گذاری در دستور کار وزیر جدید صمت

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، از تقاضاهای خودروسازان و قطعه سازان این است که آن‌ها از قیمت گذاری‌ها معاف شده و در حاشیه بازار معاملات خود را انجام دهند و وضعیت سخت‌تر نشود. علاوه براین وزیر جدید صمت باید این اجازه را بدهد که خودروهای فروخته شده با ارز دولتی با همان نرخ تسویه حساب شوند؛ چون که امکان پرداخت مابه‌التفاوت وجود نداشته و منجر به ورشکستگی شرکت‌ها می‌شود.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: در درجه اول توقعات ما از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت این است که در درجه اول اجازه دهند خودروسازان مانند دیگر خودروسازان جهان خود تعیین کننده قیمت باشند. ما گرفتار بروکراسی شورای رقابت شده‌ایم که از ابتدای امسال و طی شش ماه اول دو شرکت خودروسازی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان زیان دیده‌اند. به عبارتی دیگر، طبق یک جدول که در این خصوص تشکیل شده است، از اسفند ماه ۱۳۹۴ تا شهریور ۱۳۹۷ اقلام سازنده یک خودرو با درصدهای بسیار بالایی افزایش قیمت داشته است ولی شورای رقابت فقط ۱۲.۵ درصد افزایش قیمت برای خودروسازان قائل شده است.

وی افزود: پس درخواست ما این است که این قیمت گذاری‌ها منطقی شود. چون که این قیمت‌گذاری‌های غلط موجب سرکوب مالی گروه‌های خودروساز و منجر به ضرر آن‌ها شده است. همچنین در بازار آزاد بسیار اختلاف قیمت پیدا شده است. در زمان آغاز ثبت نام تمام کسانی که ذی‌نفع این اختلاف قیمت هستند به بازار هجوم آورده و موجب تقاضای کاذب می‌شوند. علاوه براین ستاد تنظیم بازار که تشکیل و تعیین کننده قیمت است، بیش از دو هفته است که قیمت‌ها را ابلاغ نکرده است. پس از چاه در نیامده، به چاه افتاده‌ایم؛ لذا از وزیر جدید خواستار این هستیم که به طور کلی ما را از قیمت‌گذاری‌ها معاف کنند و اجازه دهند خودروساز در حاشیه بازار فروش انجام دهد که در پی آن دلالی‌ها کنار رفته، تقاضای کاذب از بین رفته و چون تقاضا کم می‌شود، قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: همچنین وزیر جدید صمت با همکاری تیم اقتصادی دولت کمک کنند که سرمایه بانک‌ها افزایش یابد که بتوانند تسهیلات بیشتری به خودروساز بدهند. ما در گذشته با دلار ۴۲۰۰ تومان، گشایش اعتبار را با ۱۰ درصد مبلغ انجام می‌دادیم؛ ولی هم اکنون به ارز نیمایی تبدیل شده و بایستی با ۱۳۰ درصد بازده کنیم تا گشایش اعتبار صورت گیرد. یعنی نیاز به نقدینگی ما بیش از ۲۵ برابر شده است.

نعمت بخش مهمترین تقاضای خودروسازان از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت را اینگونه ذکر می‌کند که باید دستور پرداخت مابه‌التفاوت برای خریدهایی که با دلار ۳۸۰۰-۴۲۰۰ تومانی انجام شده و اکنون با ارز نیمایی تسویه شود، برداشته شود؛ چون که این امکان وجود نداردکه شرکت از خریداران خودرو که سندهایشان هم صادر شده بخواهد مابه‌التفاوت پرداخت کنند. البته رییس بانک مرکزی هم براساس تقاضایی که وزیر سابق صمت از معاون اول رییس جمهوری کردند، نامه‌ای نوشته‌اند که حق داده‌اند خریدهای یوزانس باید با قیمت دلارهای دولتی محاسبه شود، ولی هنوز ابلاغ نشده است. لذا انتظار داریم خودروهایی که قبلاً با همان نرخ دولتی فروخته شده‌اند، با همان ارز ۴۲۰۰ تومان تسویه حساب شود که شرکت‌ها دچار ورشکستگی نشوند.

دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری‌ها فعال شوند. وزیر سابق این وزراتخانه دو تا سه نشست بیشتر این شورا را تشکیل نداده و فعال نبوده است. پس تشکیل این شوراها مهم وکارگشا خواهد بود، چون که در این شوراها تصمیم گیری‌های بزرگ و رفع مشکلات انجام می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "حذف قیمت گذاری در دستور کار وزیر جدید صمت"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سجاد
مهمان

آزادسازی قیمتها حق خودروسازهای حلبی سازِ ماست! به شرط اینکه تعرفه واردات خودرو برداشته بشه اونوقت پراید رو ۳۰۰ملیون بفروشن اگر کسی اعتراض کرد!

حامد
مهمان

کل دغدغه های این نویسنده محترم دغدغه سود کم خودروسازی بی کیفیت ماست که با کمبود عرضه بازار رو بهم ریخته. و تنها چیزی که دیده نشده ضرر مردمی است که پول یک ماشین خارجی خوب رو میدن و جنس بی کیفیت ایرانی تحویل میگیرند و این احباره و خق انتخابی ملت ندارن.ایا این عدالته؟؟؟