مهم‌ترین شاخص‌های خرید خودرو در شرایط فعلی بازار

یکشنبه 9 دی 97 ساعت 14:52
مهم‌ترین شاخص‌های خرید خودرو در شرایط فعلی بازار

در بازار فعلی خودرو، در وضعیتی که با افزایش تقاضا مواجه هستیم، بعضی از گروه‌های خودرویی با عدم عرضه مناسب و حتی ارائه شرایط فروش مبهم حلقه انتخاب را برای متقاضیان تنگ‌تر کرده‌اند. در این شرایط بهترین انتخاب چیست؟ متقاضیان برای یک خرید خوب به چه نکاتی باید دقت کنند؟

بنا داریم تا مهمترین شاخص‌های انتخاب یک خودرو در شرایط فعلی را بررسی کنیم. بدون تردید تنها قیمت و یا ظاهر یک خودرو، تمام عوامل برای عقد قرار داد نیست. در ادامه شاخص‌های یک انتخاب خوب را بررسی می‌کنیم.

سابقه شفاف و خوب در انجام تعهدات قبلی: آنچه یک خرید را به معنای واقعی تکمیل می‌کند، انجام به تعهداتی است که در متن یک قرارداد به متقاضیان وعده داده می‌شود. با کمی جستجو می‌توان شرایط هر یک از عرضه کنندگان خودرو در انجام این تعهدات را بررسی و با هم مقایسه کنید.

شرایط قیمتی شفاف و بدور از ابهام: چیزی که این روزها به عنوان دست‌آویز بعضی گروه‌های خودرویی با قیل وقال رسان‌هایی به اذهان خریداران واقعی تزریق می‌شود عدم امکان محاسبه و تعیین قیمت شفاف خودرو است. دلیلی نخ نما که وضعیتی را ایجاد کرده تا شرکت‌ها با افزایش قیمت بصورت مرحله‌ای وانمود به کنترل بازار کنند و در عین حال وضعیت پیش فروش با قیمت غیر قطعی را به عنوان تنها انتخاب متقاضی عنوان کنند تا ضمن بهره مندی از سرمایه جذب شده از طرف متقاضی، با سوءاستفاده از جو روانی ایجاد شده، قیمت‌های خود را در جو مقبولی افزایش دهند. در همین وضعیت شرکت‌هایی اگرچه بصورت محدود شرایط قیمتی خود را بصورت مشخص و قیمت روز اعلام کرده‌اند. انتخاب شرایط مشخصِ امروز و جنگ اول بهتر از شرایط مبهم فرداست.

تحویل به روز: شاید در ایران به جز خرید از دلالان و بازار آزاد، نباید انتظار تحویل خودرو در همان لحظه عقد قرار داد داشت، ولی تحویل‌های ۱۵ روزه و ۳۰ روزه، زمان تحویل معقول و حتی گاها به روز در ایران تلقی می‌شود. ولی باز هم در همین شرایط بعضی از شرکت‌ها حتی با وعده تحویل ۱۵ ماهه پا در میدان گذاشته متقاضیان را به خرید دعوت می‌کنند. چرا متقاضی باید با وجود خودرو تحویل مثلاً ۳۰ روزه وعده تحویل یک خودرو در ۱۵ ماه دیگر را باور کند، شاید در آن زمان باز هم بهانه‌های مشابه‌ای مانند عدم همکاری شرکت‌های خارجی در تأمین دیگر قطعات، متقاضیان را با تأخیر در تحویل مواجه کند. اتفاقی که در این روزها شاهد آن هستیم.

قدرت در تأمین قطعات یدکی: خرید خودرو امری است که تبعات انتخاب تا سال‌ها گریبان‌گیر مالک آنست، اگر مثبت باشد که هیچ ولی اگر این انتخاب حساب شده نباشد نتیجه‌ای جز چند برابر شدن مشکلات ندارد. یکی از شاخص‌های مهم قدرت، مسئولیت پذیری و تعهد در تأمین قطعات یدکی محصول عرضه شده است. به این نکته هم توجه ویژه داشته باشید.

سابقه حضور خودرو ساز در ایران: سال اخیر برندهای جدید زیادی پا به بازار خودرویی ایران گذاشتند، ولی فقط چند ماه کافی بود تا با نخستین خط‌ونشان‌های سیاسی، میدان را با تعهدات بی پاسخ رها کنند. از سابقهِ فعالیت و ثبات شرکت‌های تولید کننده و عرضه کننده مطمئن شوید.

کیفیت، زیبایی و ایمنی: شاید در زمان مراجعه به نمایشگاه نخستین شاخصه انتخاب یک خودرو، زیبایی آن باشد؛ ولی عوامل یاد شده در بالا هم از جمله مواردی است که تأثیر خود را در دراز مدت نشان خواهد داد. توجه داشته باشید موضوع کیفیت و ایمنی را در مقایسه با رقبای هم تراز و هزینه تمام شده در نظر بگیرید. بدون تردید قیمت‌ها افزایش یافته است ولی در همین وضعیت هم می‌توان با مقایسه بدون اغماض به جواب صحیح رسید.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar