میزان تلفات جاده‌ای کاهش یافت

یکشنبه 17 آذر 98 ساعت 15:46
میزان تلفات جاده‌ای کاهش یافت

میرشفیع گفت: میزان تلفات جاده‌ای از ۷۸ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است، ولی در یکی دو سال گذشته این آمار ثابت مانده است.

سیدحسین میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری در نشست خبری امروز خود با ذکر اینکه انجمن خیرین راه و ترابری یک انجمن غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است، گفت: این گروه با داوطلبی مردم فعالیت می‌کند و در طی این سال‌ها راه‌های بسیار زیادی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی اجرا کرده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۶ هزار کیلومتر راه روستایی توسط این انجمن و با مشارکت مردم آسفالت شده است، گفت: شمار زیادی پل و راه جدید احداث شده و با استفاده از ظرفیت‌هایی که در این بخش وجود دارد، این کار استمرار خواهد داشت.

میرشفیع اظهار کرد: زمینه‌های مناسبی برای مشارکت مردم جهت توسعه راه‌ها فراهم کرده‌ایم و باتوجه به بحث ایمنی، ترافیک و همچنین کاهش تلفات جاده‌ای سعی خواهیم کرد راه‌های بسیار زیادی را در این حوزه احداث کنیم.

او با اشاره به اینکه ۱۷ هزار کشته بر اثر حوادث جاده‌ای در کشور وجود دارد، گفت: طبق آخرین آمار‌ها ۳۷۰ هزار مجروح در کشور بر اثر سوانح جاده‌ای وجود دارد که متاسفانه به خاطر کمبود امکانات و ایمن نبودن راه‌ها نه تنها این آمار‌ها کاهش نیافته بلکه شاهد افزایش روزانه آن‌ها هم هستیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:عدد مطلوبی که در بخش حوادث جاده‌ای باید به آن دست یابیم صفر است، اما متاسفانه به خاطر نا مناسب بودن وضعیت جاده‌ها و رانندگی نا ایمن هر ساله شاهد افزایش کشته‌های جاده‌ها هستیم.

میر شفیع یادآور شد: شمار کشته‌ها در جاده‌ها ۷۸ هزار نفر بود که با استفاده از اقدامات لازم از جمله فرهنگ سازی در رانندگی و افزایش ایمنی جاده‌ها تعداد آن را به ۱۷ هزار کشته کاهش دادیم.

او تاکید کرد: البته این رقم غیر قابل پذیرش است و حدود ۶۰ درصد از تولید نا خالص کشور صرف این بخش می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: میزان مشارکت‌های مردم در رفع نقاط پرحادثه طی سال‌های اخیر افزایش یافته به صورتی که ۱۵۰۰ نقطه پر حادثه در کشور شناسایی شده و حدود ۲۶۰ نقطه را سازمان راهداریو حمل ونقل جاده‌ای برطرف کرده است.

میر شفیع تاکید کرد: در انجمن خیرین باید از ظرفیت‌های لازم استفاده کنیم به صورتی که مشارکتدر بهسازی راه‌ها ایجاد استراحتگاه‌های بین روستایی نقش موثری در این حوزه دارد.

او بیان کرد: یکی از عوامل اصلی در افزایش تلفات جاده‌ای خواب آلودگی رانندگان است که می‌توانیم با افزایش استراحتگاه‌های بین راهی این موضوع را حل کنیم همچنین مشارکت در تکمیل امداد‌های بین جاده‌ای و همچنین آشکارسازی نقاط پر حادثه نقش موثری در این حوزه دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با ذکر اینکه با استفاده از کمیسیون ایمنی راه‌ها پایگاه‌های ایمنی راه‌ها را راه‌اندازی کرده‌ایم گفت: بخش حقوقی در این انجمن ایجاده شده که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت وکلا و حقوقدان‌ها کمیته‌ای را ویژه فرهنگ سازی تشکیل دهیم البته طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش هم داشته‌ایم بخش فرهنگ سازی در حوزه آموزش دانش آموزان را هم ایجاد کرده‌ایم.

میر شفیع افزود: در ۷ ماهه ابتدای امسال ۱۱ هزار کشته و ۲۳۸ هزار مجروح در جاده‌های کشور داشته‌ایم.

او افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که در مهر ماه امسال ۱۵ درصد ترافیک جاده‌ای نسبت به مهر ماه سال پیش افزایش یافته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با ذکر اینکه از سال ۸۴ تا کنون شاهد کاهش ۱۰ درصدی سوانح جاده‌ای بوده‌ایم گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۳ درصد از تلفات جاده‌ای مربوط به حوادث برون شهری کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال اخیر میزان آن کاهش یافته است.

میر شفیع با اشاره به اینکه طول راه‌های آسفالت در بخش راه‌های روستایی افزایش یافته است، گفت: طی سال‌های ۸۷ تا ۹۶ میزان آسفالت راه‌ها از ۷۰ هزار کیلومتر به ۱۱۰ هزار کیلومتر رسیده که همین موضوع افزایش تردد‌های جاده‌ای شده است.

او تاکید کرد: به خاطر آنکه سطح رفاهی در روستا‌های کشور افزایش یافته و ما شاهد افزایش اشتغال و بوم گردی و همین موضوع زمینه ساز افزایش حضور افراد غریبه در روستا‌ها شده و این موضوع زمینه ساز افزایش رفت و آمد در جاده‌های روستایی شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امکانات بسیار زیادی در روستا‌های کشور ایجاد شده و ما شاهد افزایش عبور حیوانات اهلی، وحشی، تراکتور و موتور سیکلت هستیم و از طرف دیگر به خاطر آنکه دید مناسبی در جاده‌های روستایی وجود ندارد میزان تصادفات هم در این بخش افزایش یافته است.

میر شفیع با اشاره به اینکه شرایط راه‌های استان کرمان بسیار نامطلوب است، و از طرف دیگر ۷۷ تا ۸۶ درصد از کشته‌های کشور مربوط به شرایط جاده‌های برون شهری است.

او توضیح داد: ۲۳ درصد از کشته‌های رانندگی مربوط به جاده‌های درون شهری و ۶۶ درصد مربوط به جاده‌های برون شهری است و با توجه به آنکه شمار کشته‌ها از ۱۴۰ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته می‌توانیم با اقدامات پیشگیرانه این میزان کشته‌ها را کاهش دهیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره اینکه سازمان راهداری در خصوص وضعیت رانندگان کامیون و حمل و نقل عمومی اقدامات زیادی انجام داده است، گفت: بیمه کردن رانندگان و همچنین اجرای طرح تن کیلومتر نقش موثری در افزایش ایمنی جاده‌ها داشته، ولی باید نوسازی خودرو‌ها و کامیون‌های فرسوده را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

میر شفیع تاکید کرد: خیلی از رانندگان کامیون به اداره‌های کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه کردند و ما امیدواریم هر چه سریعتر با پیگیری‌های رانندگان بحث نوسازی ناوگان را در دستور کار خود قرار دهند.

او در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت قیر و تأثیر گذاری آن در روند نوسازی جاده‌های کشور گفت: متاسفانه در زمان تخصیص قیر مشکلات بسیار زیادی ایجاد شد که در زمان مناسب و نیاز اقتصادی قیر تخصیص نیافت و ما در آن دوره با کمبود شدید قیر مواجه شدیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون قیر زمانی به ما اختصاص یافته که نیاز چندانی به آن وجود نداشته است، در صورتی که در دوره نیاز باید ۶ هزار میلیارد تومان معادل ۴ میلیون تن قیر به دستگاه‌ها پرداخت می‌شد.

میر شفیع افزود: افزایش قیمت قیر تأثیر چندانی در کاهش آسفالت ندارد، ولی این در صورتی است که در زمان واقعی و موعد مقرر توزیع شود.

او در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص تأثیر گذاری افزایش قیمت بنزین بر کاهش تلفات جاده‌ای هم گفت: در صورتی که منابع مالی ناشی از افزایش قیمت بنزین به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق شود شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود، اما ارائه آمار دقیق‌تر نیازمند گذشته زمان بیشتری است، اما در صورتی که ناوگان حمل و نقل جاده‌ای گسترش یابد میزان تصادفات هم کاهش خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar