ساخت نخستین خودروی دانش بنیان در تبریز

شنبه 6 فروردین 01 ساعت 10:41
ساخت نخستین خودروی دانش بنیان در تبریز

عبدالرضا واعظی روز جمعه  اظهار کرد: حدود ۹۰درصد قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می شود بر این اساس امکان تولید خودروی دانش بنیان در تبریز وجود دارد در حالی که این قطعات در تهران و برخی استان ها در ساخت خودرو مونتاژ می شود، تبریز این توانمندی را دارد تا بر اساس فرمایشات رهبری پیش از عید در خصوص خودروسازی و اکنون با تبعیت در تحقق شعار سال خودروی با کیفیت دانش بنیان تولید کند.

وی اظهار کرد: پیش از عید و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خودروسازی و کیفیت نامطلوب برخی خودروهای داخلی جلساتی را با قطعه سازان آذربایجان شرقی و سرمایه گذارانی که اعلام آمادگی کردند، داشتیم که معتقد هستند توانمندی استان برای تولید خودروی با کیفیت دانش بنیان مد نظر رهبری وجود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲ نام «سهند» و «تبریز» برای تولید خودروی جدید دانش بنیان در آذربایجان شرقی پیشنهاد شده است.

واعظی همچنین از ایجاد کارخانه نوآوری تراکتورسازی در تبریز خبر داد و افزود: برای ایجاد این مکان یک سوله بزرگ از طرف این گروه صنعتی در اختیار پارک علم و فن آوری آذربایجان شرقی قرار گرفته تا ضمن راه اندازی مرکز نوآوری تراکتور محل تمرکز و استقرار شرکت های دانش بنیان خودرو در تبریز باشد.

وی همچنین با اشاره به سایر برنامه های پارک علم و صنعت استان، گفت: تلاش می کنیم صنایع بزرگ آذربایجان شرقی را دانش بنیان کنیم و در این راستا کریدور فناوری در اطراف آزادراه تبریز - سهند نیز ایجاد می شود.

وی تلاش برای افزایش شرکت های دانش بنیان استان به ۲ برابر، توسعه گفتمان دانش بنیان را از دیگر برنامه های آینده پارک علم و فناوری استان اعلام کرد و افزود: اکنون آذربایجان‌شرقی رتبه پنجم کشوری از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان و بعد از تهران دومین مرکز رشد و نوآوری کشور را دارد، ۱۰۰ کارخانه دانش بنیان و ۲ صندوق پژوهش و فن آوری در حال فعالیت است.

ستاد توسعه شرکت های دانش بنیان سال گذشته به همت استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شد

واعظی با بیان اینکه تمام شهرستان های آذربایجان شرقی زیرپوشش پارک علم و فن آوری استان قرار گرفته است، گفت: تنها در شهرستان های کلیبر و بستان آباد دفتر نداریم و ستاد توسعه شرکت های دانش بنیان سال گذشته به همت استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شده است.
وی همچنین گفت: شرکت‌های فناور و دانش بنیان با تولید محصولات دانش‌بنیان موجب خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای دیگر و مقابله با تحریم های ظالمانه شده اند.
رئیس پارک علم و فناوری استان تنها راه رفع مشکل صنایع فرسوده و ورشکسته را مجهز کردن آنها به تکنولوژی‌ و دانش بنیان کردن آنها دانست.
واعظی یکی از اصلی ترین مشکل توسعه دانش بنیان را در کشور مشکل فرهنگی بیان و تاکید کرد: باید خانواده ها به جای روحیه کارمند پروری در کودکان و دانشجویان روحیه کارآفرینی را در آنها پرورش دهند ضمن آنکه باید دانشجویان فارغ التحصیل هم کاربلد و دارای مهارت های کارافرینانه و فناورانه باشند.
وی از مدیران و مسئولین خواست با خرید محصولات شرکت های فناور و دانش‌بنیان حمایت عملی خود را از این شرکت‌ها نشان دهند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از سالیان گذشته با مطرح کردن جنبش نرم افزاری، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و بیانیه گام دوم انقلاب بر موضوع اقتصاد منهای نفت و اقتصاد دانش بنیان تاکید کرده اند افزود: از ۲۰ سال قبل پارک علم و فناوری با هدف جدایی از اقتصاد نفتی و حمایت از ایده ها و نخبگان در کشور ایجاد شده است.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری مکانی است که در آن افراد، طرح و ایده خود را تبدیل به محصول فناورانه و دانش بنیان می کنند و از تسهیلات و حمایت‌های ویژه پارک بهره مند می‌شوند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar