نقش تاثیر گذار صادرات محصولات داخلی در ارزآوری برای ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نقش تاثیر گذار صادرات محصولات داخلی در ارزآوری برای ایران

یک کارشناس صنعت خودروی ایران با اشاره به ارز آوری صنعت خودرو گفت: در حالتی که صنعت خودرو داخلی بتواند خودروهای خود را به کشورهای گوناگون از جمله کشورهای همسایه صادر کند، بدون شک شاهد ارز آوری از طرف صنعت خودروی داخلی خواهیم بود.

ابوالفضل خلخالی اظهار داشت: چنانچه خودروسازان داخلی خواهان افزایش دادن صادرات خودروهای خود هستند؛ لازم است که محصولاتی با سطح کیفی بالا، با طراحی‌های گوناگون و رقابت پذیر تولید و به بازار بین الملل ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مقیاس صادرات نسبت به واردات کاهش یافت افزود: با همه این که صنعت خودرو، دومین صنعت بزرگ ایران در زمینه ارز آوری است؛ ولی به علت رقابت پذیر نبودن خودروهای داخلی، خودروسازان توانایی صادرات خودروهای خود را ندارند و این باعث پایین آمدن صادرات و به دنبال آن کاهش ارز آوری شده است.

وی گفت: استانداردهای خودرویی رو به افزایش است و کشورهای پیشرفته برای ماندن در میدان رقابت، با خودروهایی با پلت فرم‌های تازه و با رعایت همهٔ استاندارها در این رقابت شرکت می‌کنند؛ ولی متاسفانه محصولات صنعت خودروی داخلی نسبت به تغیراتی و جهش‌هایی که در عرصه طراحی، ساخت و تکنولوژی‌های خودرویی در سطح جهانی رخ داده است، همچنان ثابت مانده و جریان بسیار کندی را طی می‌کند.

این کارشناس صنعت خودروی ایران در ادامه افزود: یکی دیگر از علت‌های پایین آمدن صادرات محصولات صنعت خودروی داخلی نا امن بودن بازار هدف بوده است؛ برای مثال در گذشته کشور سوریه از بازارهای هدف عمده صادراتی محصولات خودرویی به حساب می‌آمد که بعد از جنگ داخلی در آن کشور این جریان صادرات متوقف شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که صنعت خودروی داخلی از تجربه کشورهای دیگر برای تأمین نیاز ارز آوری استفاده کند، قطعا می‌تواند در اقتصاد ایران نقش بسزایی داشته باشد که لازمه آن رفتن صنعت خودروی داخلی به سوی خصوصی سازی است تا بتواند به یک صنعت بهره ور تبدیل شود.

وی در جواب به سوالی حاکی بر این که  میزان ارزآوری از راه صادرات قطعه گفت: صادرات قطعه بی یقین در ارز آوری تاثیرگذار است؛ ولی با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند؛ ازجمله این مشکلات تولیدکنندگان خودرو سعی می‌کنند با تأمین کنندگانی که محصولات با کیفیت تولید می‌کنند شراکت نمایند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar