هجمه سنگین نمایندگان ملت به صنعت خودرو

سه شنبه 7 دی 00 ساعت 10:54
هجمه سنگین نمایندگان ملت به صنعت خودرو
مدیرعامل شرکت ساپکو با گلایه از جو سنگین حاکم بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور گفت: ویترین صنعت هر کشور در جهان، صنعت خودروسازی آن کشور است چنانچه در کشور ما صنعت خودرو را خراب می کنیم همانند آن است که ویترین صنعت کشور را خراب کنیم.

عادل پیرمحمدی، در گردهمایی سراسری قطعه سازان کشور، با باین این مطلب گفت: علاوه بر نابودی ویترین صنعت کشور، امروز بورس را که ویترین اقتصادی کشور است را نیز به دست خودمان خراب کردیم و فرقی نمی کند این خسارت توسط کارشناسان باشد یا از سوی نمایندگان مجلس صورت گیرد.

وی گفت: اینکه امروز هر کسی بلند گویی در دست بگیرد و در صنعت خودرو دخالت کند به واقع نتیجه آن چه خواهد بود؟

پیرمحمدی با اشاره به محور صحبت های رهبری در ۱۰ سال گذشته و تاکید ایشان بر تولید، تاکید کرد: امروز حال خوب مردم با رشد اقتصاد رقم می‌خورد و اگر این را با پوست و گوشت و استخوان خود درک کرده‌ باشیم می‌توانیم برای آن چاره‌ای داشته باشم و فرقی هم نمی‌کند که در کدام پست باشیم.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو) با بیان اینکه رشد اقتصادی حاصل اشتغال و بهره وری است، افزود: اشتغالی که با تولید رقم می خورد مهم است و اما مطمئنا از اشتغال مهم تر، بهره وری است، بنابراین کسانی که امروز می‌خواهند کاری برای مردم انجام دهند باید در زمینه تولید قدم بردارند تا در محور تولید، رشد اقتصادی اتفاق بیفتد و حال مردم هم خوب شود و خودرو جزئی از این تولید است.

پیرمحمدی بیان کرد: یک زمانی در دنیا استقلال در مواد اولیه بسیار مهم بود اما این ترکیب اکنون در دنیا وجود ندارد و بلکه هر کشوری که بتواند محصول را تولید و صادر کند، برنده است.

وی در ادامه با یادآوری این مساله که صنعت خودرو، لوکوموتیو صنعت کشور است، تاکید کرد: ۲۳ صنعت مادر از جمله پتروشیمی، نفت و بانک‌ها به صنعت خودرو سرویس می‌دهند و این‌ها همگی وابسته به این محصول هستند اگر این لوکوموتیو بایستد همه صنایعی که به آن خدمت رسانی می‌کنند خواهد ایستاد.

مدیرعامل ساپکو، با اشاره به تامین بیش از ۹۰ درصد از ورق ها و فولادهای آلیاژی مورد نیاز صنعت خودرو از تولیدات داخل تصریح کرد: سال گذشته ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو تولید شد و فولاد آلیاژی آن را در داخل تولید کردیم و لذا این از برکت حرکت سریع لوکوموتیو صنعت خودرو بوده است.

وی تصریح کرد: چنانچه بخواهیم در رابطه با قیمت خودرو از حرکت بایستم، یعنی اینکه از محصول حمایت نکردیم و بلکه از مواد اولیه حمایت کرده ایم. بنابراین انتظار می رود همان سیاست و حمایتی که از مواد اولیه وجود دارد همین استراتژی در حمایت از محصول نهایی نیز وجود داشته باشد.

سهم ۶۵ درصد مواد اولیه در قیمت تمام شده خودرو
پیرمحمدی همچنین با اشاره به اینکه حداقل ۶۵ درصد قیمت تمام شده خودرو، مواد اولیه است، افزود: خرید مواد اولیه داخلی و مورد نیاز صنعت خودرو از بورس موجب شده که برخی از مواد اولیه را بالاتر از قیمت جهانی خریداری کنیم.

وی با توجه به گلایه برخی نمایندگان در خصوص ارزبری صنعت خودرو اظهار داشت: از سهم دو هزار دلاری که به ازای هر خودرو توسط واردات قطعه و مواد اولیه صورت می گیرد سهم خودروساز و قطعه ساز ۳۳ درصد بیشتر نیست و حدود ۳۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در همان دو هزار دلار است که به هیچ وجه دست خودروساز نیست.

به گفته مدیرعامل ساپکو، هم اکنون ۳۳ درصد واردات صنعت خودرو مربوط به قطعات الکترونیک است و بخشی از این شرایط ناشی از نبود استراتژی توسعه صنعتی در کشور است.

پیرمحمدی در پایان با قبول کاستی های صنعت خودرو گفت: چرا باید تولید هدف قرار گیرد و به این شکل از سوی برخی نمایندگان کوبیده شود؟

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar