هجوم نقدینگی سرگردان مردم موجب به هم ریختن بازار خودرو شد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
هجوم نقدینگی سرگردان مردم موجب به هم ریختن بازار خودرو شد

دبیر انجمن خودروسازان با ذکر اینکه هجوم نقدینگی سرگردان مردم موجب به هم ریختن بازار خودرو شد، گفت: در نامه‌ای از وزیر صنعت خواستیم اجازه فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار را صادر کند.

احمد نعمت بخش با تأکید بر اینکه آشفتگی بازار خودرو ناشی از عملکرد خودروسازان نیست، گفت: شورای رقابت در سال جاری طبق روال چند سال گذشته مجوز افزایش ۷.۱ درصدی را برای خودروهای پایین‌تر از ۴۵ میلیون تومان صادر کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مجوز افزایش قیمت ۹.۶ درصد را برای خودروهای بیش از ۴۵ میلیون تومان صادر کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با ذکر اینکه افزایش قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومانی فقط در چهارچوب ساختار قیمت گذاری سازمان حمایت انجام می‌گیرد، افزود: مجوز افزایش ۷.۱ درصد و ۹.۶ درصد به خودروهای زیر ۴۵ میلیون و بالای ۴۵ میلیون تومان در سال جاری در حالی داده شد که در سال‌های گذشته مواد اولیه تولید خودرو به شدت افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: در ۳ سال اخیر در کل خودروسازان مجوز افزایش ۱۲ درصد قیمت‌ها را برای خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان داشته‌اند در حالیکه مواد اولیه آنها، گاهی تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

نعمت بخش با ذکر اینکه طول نامه‌ای به وزیر صنعت در خردادماه سال جاری وضعیت تولید خودرو شرح داده شده است، گفت: خودروسازان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۴۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۵ درصد افزایش تولید داشته‌اند و در ۲ ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به دوماهه سال پیش ۳۱ درصد افزایش تولید داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در اقتصاد، قیمت کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، گفت: با توجه به میزان تولید، خودروسازان؛ از نظر عرضه کم نگذاشته اند و حتی تولید را افزایش داده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان داشت: اگرچه تولید کنندگان خودرو تولید را افزایش داده‌اند ولی به علت وجود پول های سرگردان در بازار تقاضا برای خودرو زیاد شده است.

نعمت بخش با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: این پول‌ها بعد از خروج از بانک‌ها به بازارهای گوناگونی به ویژه سکه، ارز، مسکن، خودرو و امثال آن هجوم آورده‌اند به صورتی که بانک مرکزی بعد از اعلام پیش فروش سکه هرچه سکه عرضه کرد به دست مردم خریداری شد تا جایی که دولت از فروش سکه عقب‌نشینی کرد.

وی با ذکر اینکه پول‌های سرگردان به سمت هر بازار پرسودی هجوم می‌برد، گفت: به محض اینکه سایتی برای پیش‌فروش خودرو باز می‌شود دارندگان پول‌های سرگردان متقاضی خرید می‌شوند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به پیش فروش مزدا ۳ به دست شرکت خودروسازی بهمن، گفت: این گروه ۱۰۰۰ برابر آنچه که عرضه کرده بود تقاضا داشت به همین علت همه متقاضیان موفق به خرید خودرو نشدند.

وی با اشاره به تجربه دهه ۷۰ مبنی بر اینکه شورای اقتصاد بالاخره اصل اقتصادی قیمت بازار را اعمال و مصوب نمود تا خودرو به قیمت حاشیه بازار به فروش رود، گفت: اگر شرکت خودروسازی بهمن این اجازه را داشت که خودروی مزدا ۳ را موقع تحویل به متقاضیان براساس قیمت حاشیه بازار تحویل دهد قطعاً تقاضاهای کاذب عقب نشینی می‌کردند و متقاضیان واقعی بیشتر موفق به خرید می‌شدند.

وی گفت: حال دارندگان پول های سرگردان، خودرو را با قیمت هایی که خودروسازان عرضه می‌کنند، خریداری می‌کنند و سپس این خریداران خودروهای خود را در جاهای گوناگونی به ویژه نمایندگی هایی که در آن ثبت نام کرده‌اند به قیمت روز به فروش می‌رسانند.

بخش بزرگی از خودروهای انبار شده نقص قطعه دارند

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص خودروهای انبارشده به دست خودروسازان گفت: به دلیل کمبود قطعات درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی ناقص بوده و اصطلاحاً تجاری نشده است و قابل تحویل به متقاضیان نیست.

وی با اشاره به اینکه پس از مصوبات گذشته ارزی دولت در اواخر اردیبهشت ماه، بانک مرکزی و گمرک اعلام کرد که ترخیص کالا بدون انتقال ارز ممنوع است، گفت: این امر موجب شد که قطعات و مواد اولیه تولید خودرو از گمرکات ترخیص نشود چون اغلب قطعه سازان در ابتدا کالای مورد نیاز خودرو را وارد می‌کردند و سپس حواله ارزی را برای فروشنده ارسال می‌کردند که با این اقدام دولت امکان ترخیص کالاها در گمرکات دیگر فراهم نبود.

نعمت‌بخش با ذکر اینکه خودروسازان اعلام کردند که با این اقدامات خطوط تولید در حال توقف است، گفت: بالاخره مجوزی برای ترخیص ۹۰ درصد قطعات وارداتی خودرو صادر شد به شرط اینکه ارز آن منشأ یورو نداشته باشد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه تصمیمات اخیر ارزی، تأمین قطعات را برای قطعه سازان و خودروسازان با مشکل رو به رو کرده است، گفت: همین مساله منجر شده که خودروهایی با نقص قطعه تولید شوند که امکان عرضه آن فراهم نباشد.

وی اظهارداشت: خوشبختانه خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت شب گذشته در یک برنامه خبری اعلام کرد با توجه به مشکلات به وجود آمده برای شرکت های تولیدی امکان ترخیص کالای بدون انتقال ارز فراهم شده است.

تصمیم نسنجیده دولت شرکت‌های تولیدی را ۲ ماه معطل کرد

وی اظهارداشت: یعنی دولت با یک تصمیم نسنجیده به مدت ۲ ماه گروه های تولیدی را با مشکل رو به رو نمود.

نعمت بخش گفت: نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو به دلیل نقص قطعه در انبارهای خودروسازان موجود است.

وی با ذکر اینکه انبار کردن خودرو برای خودروسازان به شدت هزینه بر است، گفت: از سویی نگهداری این تعداد خیلی سخت است.

وی به ارسال نامه‌ای به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در این نامه از وزیر صنعت خواستار شدیم تا با تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر غیر انحصاری بودن خودروی سواری و اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار، دست سودجویان و دلالان از بازار خودروی سواری کوتاه تا خریداران خودرو با باز شدن سایت فروش خودروسازان به راحتی موفق به خرید خودرو شوند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "هجوم نقدینگی سرگردان مردم موجب به هم ریختن بازار خودرو شد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
فرشید
مهمان

بله دیگه شما هر چند ماه ماشینو احتکار کن قیمت بره بالا بعد به قیمت حاشیه ی بازار بفروش! ببینم میتونید پرایدو بکنید ۱۰۰ میلیون