هزینه تولید پراید برای سایپا چقدر است؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
هزینه تولید پراید برای سایپا چقدر است؟

شاید عجیب باشد که قیمت پراید هنوز برای متقاضیان ایرانی جای سؤال دارد. پراید پس از گذشت نزدیک به ۲۵ سال از زمان شروع تولید در کشور، هنوز در جمع مهمترین خودروهای موجود در بازار و محلی برای جدال و گمانه زنی‌های فراوان است.

در این رابطه قیمت پراید و بالا رفتن حتمی آن طول هفته‌های پیش رو به دغدغه ذهنی خیلی از متقاضیان مبدل شده است. آنچه آشکار است اینکه فعلاً خیلی از ایرانیان باور ندارند که قیمت تمام شده پراید برای سایپا بیش از ۱۰ میلیون تومان باشد و از همین رو قصد داریم تا در قالب این متن بیشتر به صحت و نادرستی این شایعه قدیمی بپردازیم.

این یک واقعیت است که از قیمت نزدیک به ۲۲ میلیونی پراید، چیزینزدیک به ۳ الی ۵ میلیون تومان صرف هزینه‌های جانبی مانند پرداخت انواع عوارض و مالیات، بیمه و هزینه شماره گذاری و به مانند آن‌ها می‌شود و سایپا عقیده دارد که این هزینه‌ها ارتباط مستقیمی به شرکت یا ساختار فنی خودرو ندارد.

سعید مدنی؛ مدیرعامل سابق سایپا در اظهار نظری جالب بعد از برکنار شدن از سمت خود، قیمت تمام شده پراید برای سایپا را رقمی نزدیک به ۱۴ میلیون تومان اعلام کرد و این در حالی است که در آن زمان قیمت پراید در بازار رقمی نزدیک به ۱۹ میلیون تومان بود.

بدین سبب می‌توان حدس زد که بنا به گفته ایشان در وضعیت فعلی (با توجه به بالا رفتن کلی هزینه‌ها و فروش پراید به قیمت ۲۲ میلیون تومان) هم رقمی نزدیک به ۱۶ میلیون تومان قیمت تمام شده ادعایی سایپا برای پراید باشد، این در حالیست که به دنبال افزایش نزدیک به ۳۰ درصدی نرخ ارز تولید کننده (تبدل ارز ۳۲۰۰ تومانی به ارز ۴۲۰۰ تومانی) تمامی قطعات ارز بر این خودرو با افزایشی حداقل ۳۰ درصدی رو به رو شده‌اند و از همین رو می‌توان حدس زد که قیمت تمام شده پراید به ادعای سایپا حالا از ۱۶ میلیون تومان مذکور هم بالاتر رفته باشد و همین کار فریاد مدیران سایپا برای اخذ مجوز بالا بردن قیمت را بلند کرده است.

نقش ارز بری در قیمت پراید چقدر است؟

خودروسازان داخلی سال‌هاست که خواهان تولید داخل ۸۰ و ۹۰ درصدی خودروهای قدیمی موجود در کشورند ولی شواهد موجود از واردات قطعات یدکی چینی و افزایش قیمت مستقیم خودروها بر پایه بالا رفتن قیمت ارز (مشابه اتفاق سال ۹۱) نشان می‌دهد که فارغ از صحت و سقم ادعای خودروسازان، خودروهای تولید داخل و حتی نمونه‌های قدیمی ارز بری زیادی را به اقتصاد ایران تحمیل می‌کنند.

در واقع صحبت در این رابطه می‌تواند فارغ از اندازه داخلی سازی قطعات مطرح باشد، چون که به ادعای قطعه سازان، در خیلی از موارد ماده خام برای ساخت قطعات و محصولات از خارج وارد می‌شود و ارز بری زیادی را به همراه دارد. قسمتی از این موضوع به علت عدم وجود فناوری‌های بنیادین صنعتی در کشور است، برای مثال علیرغم وجود کارخانه‌های فولاد سازی مثل فولاد مبارکه اصفهان، باز هم خودروسازان برای تولید قطعات بدنه نیازمند واردات ورق‌های خارجی هستند و علت این کار هم به کیفیت و مشخصات نامناسب ورق‌های داخلی مربوط می‌شود.

قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

البته هنگامی که قطعات ساده و سنگین وزنی نظیر بدنه خودروها مبتنی بر ماده اولیه خارجی ساخته می‌شوند نمی‌توان از قطعات ظریف مهندسی مانند اجزای داخلی پیشرانه و جعبه دنده، سیم کشی‌ها، قطعات پلاستیکی و برقی انتظار خیلی بالایی داشت و شاید به همین علت باشد که قیمت خودروهای تولید داخل ارتباط مستقیمی با بالا رفتن بهای ارز پیدا می‌کند.

قیمت پراید در مقایسه با خودروهای ارزان قیمت جهانی

در بازار بین المللی، کمپانی‌های خودروسازی مانند تویوتا، فولکس واگن و البته رنو نیسان، پیشرو تولید خودروهای ارزان قیمت با بیشترین راندمان ممکن به حساب می‌آیند در این میان می‌توان از قیمت نزدیک به ۷۰۰۰ پوندی (نزدیک به ۶۰ میلیون تومانی) رنو ساندرو تازه در بازار انگلستان به عنوان ارزان قیمت‌ترین خودرو موجود در این کشور یاد کرد. این در حالیست که محصولات دیگر خانواده

ساندرو و L90 هم در کشورهای گوناگون با همین محدوده قیمتی ارائه می‌شوند و برای مثال نیسان سانی به عنوان پسر عموی دور تندر ۹۰ در بازار آمریکا قیمتی نزدیک به ۱۱ الی ۱۳ هزار دلار دارد.

ولی این خودروها از لحاظ مشخصات فنی و ایمنی از پراید بالاتر هستند و به همین علت از ساختار مدرن‌تر و گران قیمت‌تری هم برخوردارند اما نسخه هندی رنو کوئید با مشخصات ایمنی ضعیف (۰ ستاره) شباهت بسیاری با پراید دارد. این خودرو ۴۷۰۰ دلاری (حدود ۲۰ میلیون تومانی) از لحاظ مشخصات فنی اندکی از پراید ضعیف‌تر است ولی در عوض با مهندسی و بهره وری بالای رنو ساخته و پرداخته شده است.

قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

از مقایسه این اعداد می‌توان حدس زد که اگر قرار بود خودرویی مانند پراید با بهره وری بالای شرکت‌های بین المللی ساخته شود، احتمالاً تولید آن با قیمتی نزدیک به ۴۰۰۰ الی ۴۵۰۰ دلار وجود داشت که این رقم فرق زیاد پر رنگی با قیمت اعلام سایپا برای هزینه تولید پراید ندارد.

البته تردیدی وجود ندارد که راندمان مالی خودروسازان ایرانی در بهترین وضعیت ممکن نیست و قطعاً شرکت‌هایی مانند رنو یا تویوتا در صورت تولید در کشور می‌توانستند با بهینه سازی تمامی زنجیره تولید خودرو، قیمت تمام شده را کاهش داده و در عین حال کیفیت کلی خودرو را هم افزایش دهند، ولی در آخر می‌توان تمامی صحبت‌های مطرح شده را اینگونه جمع بندی کرد که شایعه قیمت تمام شده ۷ یا ۱۰ میلیونی پراید غیر واقعیست و در جهان حال حاضر با توجه به هزینه‌های جانبی و نیروی کار انسانی حتی در وضعیت کشور هم تولید چنین محصولی با قیمتی کمتر از ۱۶ میلیون تومان (نزدیک به ۴۰۰۰ دلار) به نوعی غیر ممکن به نظر می‌رسد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "هزینه تولید پراید برای سایپا چقدر است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
irweb
مهمان
با عرض ادب و احترام : باید عرض کنم نویسنده ی این مقاله مطالب پراکنده را با تعپادی عدد و آمار و مقایسه ووو .. در داخل میکسر ریخته و معجونی درآورده اند که صرفن ارضای ذهن خود و سر دبیری ( اگر داشته باشند ) را محصول دارد . اگر در یک نقد و بررسی منتقد دارای یک تخصص اطلاعاتی مانند قیاس دلار و ریال و بازار مالی جهانی دارد دیگر نمیتواند متخصص صنعت خودرو باشد و یا نظریه پرداز اجتماعی و سیاسی و غیر…. وقتی مقاله ای بدون استناد به منابع معتبر منتشر شود یک پیام بیشتر ندارد… بیشتر