احتمال ورود اشکودا کامیک به ایران

شنبه 17 تیر 02 ساعت 16:00
احتمال ورود اشکودا کامیک به ایران

کامیک نام یکی از جدیدترین محصولات خودروساز اهل کشور چک یعنی اشکودا بوده که قرار است توسط پارس ساتر هوشمند جاده‌های ایران را در نوردد. اشکودا کامیک در صورت عرضه به کشور رقیب طیف وسیعی از کراس اوورهای کامپکت چینی خواهد شد و رقابت تنگاتنگی با آنها در پیش رو خواهد داشت.

اشکودا کامیک برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط این برند اروپایی خوشنام معرفی شد. تاکنون با اینکه اشکودا کامیک نسبت به نسخه اولیه تغییرات جزئی را به خود دیده اما همچنان در نسل اول خود قرار داشته و طی همین نسل توانست به فروش قابل توجهی در بازارهای هدف اشکودا دست یابد. کامیک بر اساس پلتفرم MQB A0 شرکت فولکس واگن توسعه یافته است. 

اشکودا یک خودروساز اهل کشور چک است که از سال ۱۹۲۵ یعنی حدود یک قرن پیش فعالیت‌های صنعتی خود را آغاز کرد. برند اشکودا در بازار اروپا و برخی دیگر از کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی بسیار محبوب بوده و همیشه خودروهایی اقتصادی اما باکیفیت را تولید کرده است. یکی از نکات مثبت اشکودا تولید خودرو در انواع کلاس‌ها و البته رده‌های قیمتی است که باعث شده تا تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای واردات شود. 

اشکودا در سال ۱۹۹۱ توسط فولکس واگن خریداری شد و تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های ابرخودروساز دنیا یعنی فولکس واگن گردید. پس از اینکه اشکودا توسط فولکس واگن خریداری شد محصولات این شرکت از نظر طراحی و پلتفرم دچار تغییرات مهمی شد و پس از آن تمام محصولات اشکودا مانند دیگر خودروسازان زیرمجموعه فولکس واگن دارای پلتفرمی مشترک با محصولات فولکس واگن شدند.

پس از اینکه وزارت صمت بالاخره پس از چند سال مجوز واردات خودرو را صادر کرد شرکت‌های مختلفی خواهان وارد کردن خودرو به کشور شدند. چندی پس از اعلام از سرگیری واردات خودرو شرکت پارس ساتر هوشمند تبلیغات میدانی خود را برای برند اشکودا شروع کرده و مشخص شد که این شرکت قصد دارد پای محصولات اشکودا را به ایران باز کند. در صورتی که پارس ساتر بتواند به صورت درست و هدفمند و البته با پوشش کامل خدمات پس از فروش محصولات اشکودا را در ایران عرضه کند، این برند اروپایی می‌تواند موفقیت چشمگیری را در ایران تجربه کند، اتفاقی که تاکنون برایش در ایران رقم نخورده است.

اشکودا کامیک از نظر طراحی ظاهری از خطوط ثابت طراحی اشکودا بهره‌مند شده است. ظاهر این خودرو مانند دیگر مدل‌های اشکودا در اوج سادگی زیبایی قابل توجهی داشته و حداقل نسبت به خودروهای چینی از ظاهری متفاوت‌ برخوردار است. 

در نمای جلو به سبک خودروهای امروزی چراغ‌های مخصوص روز جدا از قاب چراغ‌های اصلی طراحی شده و به صورت یک خط متصل به جلوپنجره تعبیه شده است. همچنین چراغ‌های اصلی نیز زیر چراغ‌های مخصوص روز قرار گرفته است. جلوپنجره نیز مانند دیگر محصولات اشکودا با خطوط و زوایای زیادی تشکیل شده است. بر روی سپر هم یک ورودی هوای ثانویه و یک دیفیوزر کرومی تعبیه شده است. 

در نمای عقب اشکودا کامیک همچنان یک ظاهر مدرن، ساده و البته هماهنگ با دیگر بخش‌های خودرو را شاهد هستیم. در این قسمت چراغ‌های اصلی کشیده، دوتکه و با ظاهری خاص طراحی شده که برخلاف بسیاری از خودروهای امروزی به هم پیوسته نیست. درب صندوق با خطوط تند و تیز مختلفی همراه شده است. همچنین سپر عقب نیز میزبان یک دیفیوزر بزرگ و ساده تیره رنگ بوده که بر روی آن دو طرح خروجی اگزوز طراحی شده است. 

در بخش کابین اشکودا کامیک همچنان یک طراحی ساده، روان و البته زیبا را می‌بینیم. داشبورد میانی ابتدا میزبان یک صفحه نمایش بزرگ و عریض مختص سیستم مالتی مدیا بوده و پس از آن نیز ابتدا دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع و در نهایت پنل تنظیمات تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته است. فرمان خودرو نیز به صورت معمولی بوده و غربیلکی ۳ شاخه و اسپرت را در دل خود جای داده است. 

یکی از نکات مثبت کابین اشکودا کامیک متریال با کیفیت داشبورد و اتاق بوده که نسبت به بسیاری از خودروهای هم رده‌اش در رده بالاتری قرار می‌گیرد. همچنین فضای اتاق با توجه به اینکه اشکودا کامیک یک کراس اوور کامپکت بوده کاملا جادار و مناسب خانواده‌ها بوده و البته فضای صندوق عقب یا همان قسمت بار نیز کاملا پاسخگوی نیاز خانواده‌هاست. 

در بخش فنی اشکودا کامیک با مشخصات مختلفی تولید شده و نسخه‌ای که احتمال دارد به ایران عرضه شود مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بوده که توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. این خودرو به یک گیربکس ۶ سرعته دستی و یا ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه مجهز خواهد بود که نیروی پیشرانه را به محور جلو خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز حدود ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده اما باید دید در واقعیت این عدد چند خواهد شد. 

اشکودا کامیک از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز در ردههای مختلفی به فروش می‌رسد که باید دید کدام نسخه‌ها نماینده ورود به بازار ایران هستند. فول‌ترین نسخه اشکودا کامیک به امکاناتی نظیر رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، چراغ‌های جلوی LED، سقف پانورامیک، کلاستر دیجیتال، حسگرهای پارک، کروز کنترل، صفحه لمسی ۹.۲ اینچی، ناوبری، اندروید اتو و اپل کارپلی، ترمز اضطراری خودکار، پایش نقاط کور و سیستم تهویه مطبوع دو کاناله مجهز شده است. 

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar