واکنش بازار به قانون واردات خودرو

بروزرسانی در: شنبه 21 خرداد 01 ساعت 14:38
واکنش بازار به قانون واردات خودرو
بسیاری از متقاضیان خودرو با وعده وزارت صمت مبنی بر واردات خودروی اقتصادی و ارزان و از سویی ابلاغ قانون ۵ ساله واردات و پیش بینی ورود محصولاتی مورد پسند تمام اقشار جامعه، دست از خرید کشیده‌اند و در انتظار تحقق وعده‌های سیاستگذاران هستند.
 
چنانچه طی هفته گذشته تاکنون با تداوم رکود در بازار، قیمت اغلب خودروها ثابت و قیمت برخی خودروها نیز با شیبی ملایم تا حدودی کاهشی بوده است.

هفته هاست بازار خودرو با وجود بی ثباتی در بازار ارز، روندی کاهشی در پیش گرفته و حتی افزایش های مقطعی با در پیش گرفتن کاهش در روزهای بعدی موجب ثبات کلی قیمت ها شده است.

در چنین شرایطی به رغم تورم انتظاری همراه با توقف مذاکرات برجام و روند صعودی نرخ ارز که بر بسیاری از بازارها سایه انداخته است اما بازار خودرو در روزهای اخیر شیب ملایمی را در کاهش قیمت‌ها تجربه کرده است.

از نگاه فعالان بازار این روزها اخبار مربوط به آزادسازی واردات خودروهای خارجی مانع از رشد قیمت خودروهای داخلی و خارجی شده است. این در شرایطی است که طی سه سال گذشته، خودرو با نبض بازار ارز حرکت کرده و تغییر مسیر داده است.

در این میان ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این بازار همچنان درگیر رکود شدیدی است و حجم معاملات عملا در هفته اخیر به صفر رسیده است به طوری که پیش بینی می شود این هفته نیز در صورت ادامه ابهام در تصمیمات خودرویی و تاخیر در اعلام شرایط واردات، باز هم شاهد تغییر قیمت چندانی در مدل های پرفروش بازار نباشیم.

به گفته یکی از فعالان بازار در هفته های اخیر خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها دست از معامله کشیده‌اند که نتیجه آن رکود شدید در بازار است.

به گفته وی قیمت ها در بازار هفته گذشته به دلیل تعطیلی های آغاز هفته، کم رمق و نوسان چندانی نداشت و با تغییر قیمتی اندک و یا ثبات قیمت ها در اکثر مدل های پرفروش پیش رفت. این در حالی است که با شروع سال جدید به دلیل انتشار اخبار مختلف اعم از عدم‌ واردات خودرو، بازار نسبت به اسفندماه ۱۴۰۰ با رشد قیمت حدود ۱۵ درصدی مواجه شد.

نگاه خریداران به گشایش‌‌‌ ها و ریزش بیشتر قیمت‌ها

به اعتقاداین فعال بازار خودرو با وجود رشد قیمت ها در اولین ماه سال ،اما از اواسط اردیبهشت‌ ماه و در پی انتشار اخباری همچون آزادسازی واردات، قیمت‌ها در بازار خودرو روند ریزشی به خود گرفتند که این روند ریزشی با شیبی ملایم همچنان ادامه دارد چنانچه در این جریان اغلب خریداران منتظر گشایش‌‌‌های بیشتر و ریزش قیمت‌ها هستند، موضوعی که بازار را دچار یک رکود سنگین کرده و عملا خرید ‌و فروش در بازار را به صفر رسانده است.

تنظیم بازار با ورود خودروهای با کیفیت و اقتصادی به کشور

وی همچنین به واکنش بازار با ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو و موضوع واردات خودرو پرداخته و خاطرنشان می کند که ‌از سرگیری واردات محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت مانع از خرید محصولات داخلی و رونق معاملات این خودروها شده است.

این فعال بازار در عین حال این نکته را مورد تاکید قرار می دهد که با توجه به اینکه عرضه خودرو همچنان متناسب با تقاضای بازار نیست، اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه همچنان حدود ۱۰۰ درصد است.

وی بر همین اساس بر لزوم واردات خودرو برای تنظیم بازار تاکید و به خبرنگار می گوید: برای تنظیم بازار خودرو باید خودروهای اقتصادی و باکیفیت وارد شوند، زیرا واردات خودروهای گران‌قیمت تاثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت.

آخرین تغییرات قیمت در بازار خودرو

وی با بیان اینکه هم اکنون بازار خودرو در شرایط آرامی قرار دارد و از دو هفته گذشته تاکنون تغییرات قیمت محسوسی را در این بازار شاهد نبودیم در خصوص آخرین وضعیت بازار و قیمت خودروهای داخلی عنوان کرد: در حال حاضر پژو ۲۰۶ همچنان بدون تغییر ۳۰۵ میلیون تومان معامله می شود. اگر چه ۲۰۶ تیپ ۵ فول مدل ۹۹، مجددا با افزایش همراه شده و با ۵ میلیون افزایش با قیمت ۳۵۷ میلیون تومان معامله می شود.

همچنین پژو ۴۰۵ در نسخه بنزینی همچنان بدون تغییر ۲۹۰ میلیون معامله می شود الیته همین خودرو در نسخه دوگانه سوز، طبق روال چند روز گذشته امروز نیز بدون تغییر قیمت ۳۰۰ میلیون تومان معامله می شود.

علاوه بر آن پژو پارس LX مدل ۱۴۰۱ نیز بدون تغییر ۳۸۰ میلیون تومان معامله می شود در حالی که سمند LX در مدل ۱۴۰۱ با ۲ میلیون کاهش دیگر ۳۰۱ میلیون تومان قیمت خورده است.

در بازار سایر محصولات ایران خودرو، محصول دنا نیز بدون تغییر قیمت امروز را آغاز کرده است چنانچه دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ امروز بدون تغییر ۴۰۱میلیون تومان و نسخه توربو اتوماتیک آن همچنان ۵۱۰ میلیون تومان معامله می شود. اما در بازار امروز تارا اتوماتیک با ۵ میلیون کاهش مجددا ۵۹۰ میلیون تومان معامله می شود در حالی که نسخه دنده ای بدون تغییر ۴۵۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

در گروه محصولات سایپا نیز کماکان پراید ۱۱۱ بدون تغییر ۲۰۳ میلیون تومان، مدل ۱۳۱ نیز ۱۸۲ میلیون تومان معامله می شود و پراید وانت سایپا یا همان ۱۵۱ نیز بدون تغییر ۱۸۵میلیون تومان در بازار قیمت خورده اند.

همچنین در خانواده کوییک نیز نسخه ساده و دنده ای این خودرو هم با ۳ میلیون کاهش ۲۱۵ میلیون تومان و مدل اتوماتیک پلاس در مدل ۱۴۰۱ با ۵ میلیون کاهش، ۳۳۵ میلیون تومان معامله می شود.

در میان سایر محصولات سایپا سایناEX دنده ای هم با ۲ میلیون کاهش ۲۱۶ میلیون تومان، تیبا هاچ بک هم با یک میلیون کاهش، ۲۰۴ میلیون خرید و فروش می شوند.

و در نهایت قیمت شاهین مدل ۱۴۰۰ با ۵ میلیون افزایش هم اکنون با قیمت ۳۷۵ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ این خودرو هم با ۵ میلیون افزایش ۳۸۵ میلیون تومان معامله می شوند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar