خودروهای رامک خودرو ترخیص شدند

یکشنبه 30 شهریور 99 ساعت 16:38
خودروهای رامک خودرو ترخیص شدند

آن طور که مسوولان گمرک ایران اعلام کردند، هم اکنون تمامی خودروهای رامک خودرو از انبارهای گمرک تخلیه شده و در اختیار پلیس فاتب و مرجع قضایی برای پیگیری‌های بعدی قرار گرفته است و دیگر گمرک هیچ مسئولیتی در قبال خودروهای این شرکت ندارد.

از حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرویی که طی سال‌های اخیر وارد شد و در جریان تغییر شرایط ارزی یا ضوابط واردات خودرو که از مهمترین آنها ممنوعیت سفارش و واردات خودرو قرار گرفت، نزدیک به ۶۷۰ دستگاه مربوط به گروه رامک خودرو بود که بعد از ثبت‌نام های که این شرکت انجام داد خودروهای آن درگیر حواشی خودروهای وارداتی شد.

طی دو سال اخیر براساس مصوبات دولت طی چهار مرحله فرصت تعیین شد تا صاحبان خودروهای وارداتی بتوانند براساس شرایط تعریف شده با انجام تشریفات گمرکی خودروهای خود را ترخیص کند. در این بین تعدادی که حدود ۲۵۰۰ دستگاه بود دارای پرونده قضایی بودند که مشروط به صدور کم قطعی برائت امکان ترخیص داشتند که خودروهای رامک خودرو هم دراین گروه قرار می‌گرفتند.

اما چندی پیش چهارمین مرحله از فرصتی که دولت در اختیار صاحبان خودرو برای ترخیص کالا قرار داده به پایان رسید و گمرک هم گزارشی در رابطه با وضعیت خودروهای ترخیص شده اعلام کرد که طی آن مشخص شد ۶۷۰ دستگاه خودروی رامک خودرو هم به خاطر داشتن شاکی در گمرک متوقف شد با هماهنگی‌های قضایی از گمرک خارج شد و مقام قضایی رسیدگی‌های بعدی را انجام خواهد داد.

اما بتازگی مشتریان رامک خودرو با گلایه نسبت به وضعیت موجود اعلام کردند که بخشی از خودروها در انبارهای گمرک باقی مانده و با توجه به تصمیم گیری های قضایی انجام گرفته نسبت به تعیین تکلیف خودروهای خود سرگردان هستمند. از طرف دیگر پاسخ مشخصی هم از گمرک دریافت نکرده و در مجموع نمی‌داند که تکلیف آنها چگونه است.

اما برای روشن شدن وضعیت خودروهای رامک موضوع از سید روح الله لطیفی سخنگوی کمرگ ایران مورد بررسی قرار گرفت و وی در این رابطه به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد.

براساس اعلام سخنگوی گمرک رامک نزدیک به ۶۶۸ دستگاه خودرو در بین خودروهای دپو شده داشته است که چندی پیش براساس نظر مقام قضایی و طبق صورت جلسه  ۶۱۹ دستگاه به صورت امانی از گمرک بندرعباس به گمرک تهران منتقل شد و ۴۸ دستگاه دیگر با نظارت نیروی انتظامی به انبار رامک خودرو شده است.

وی افزود: خودروهای رامک عمدتا از چندین مرجع قضایی  از جمله ازدادگاه کیفری، تعزیرات، دادگاه عمومی که با شکایت از افراد گوناگون همراه بود  احکام متفاوتی دارد، این در حالی است که رامک خودرو برای حدود ۴۰۰۰ نفر ثبت نام کرده و تعداد کمتری از آن به هر دلیل خودرو وارد کرده  که می‌تواند دلیل آن به بسته شدن ثبت سفارش و یا تغییر ناگهانی مصوبات مربوطه نیز برگردد که باید در این رابطه خود شرکت رامک خودرو پاسخگو باشد.

لطیفی گفت:   با ورود دادستانی صدور حکم اصراری قرار بر این شد تا حودروها برای تعیین تکلیف و اولویت بندی در اختیار پلیس فاتب قرار بگیرد براین اساس چهارشنبه شب هفته گذشته تمامی خودروهای رامک خودرو از گمرک تهران ترخیص و در اختیار پلیس فاتب قرار گرفت.

وی با ذکر این که هم اکنون هیچ خودروی از شرکت رامک خودرو در اختیار گمرک قرار ندارد یادآور شد: این در حالی است که این خودروها حقوق و عوارض ورودی و در مجموع تشریفات گمرکی آنها انجام و از گمرک خارج شده و دیگر گمرک هیچ مسئولیتی در قبال خودروهای این شرکت ندارد و پیگیری های بعدی از سوی پلیس فاتب و مرجع قضایی انجام خواهد شد.

در رابطه با خودروهای داری پرونده قضایی که در گمرک دپو شده بود لازم به یادآوری است که برای ترخیص این خودروها طبق مصوبه دولت نیاز به تمدیدزمان نیست و محدودیتی از این نظر ندارند بلکه بعد از حل موانع قضایی و صدور حکم برائت امکان ترخیص خواهند داشت.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar