پیشنهاد چند خودروی اقتصادی‌ برای واردات خودرو

سه شنبه 18 مرداد 01 ساعت 16:16
پیشنهاد چند خودروی اقتصادی‌ برای واردات خودرو

جزئیات اصلی و اولیه واردات خودرو طی جلسه ای اعلام شد و بر اساس آن با تخصیص بودجه یک میلیارد دلاری، واردات خودرو با سقف احتمالی قیمتی ۲۰ هزار دلار آغاز خواهد شد اما وزارت صمت احتمالا روی گزینه های اقتصادی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری با تعرفه کم حدود ۲۰ درصد تمرکز بیشتری خواهد داشت.

وزارت صمت همچنین در نظر دارد تا مازاد بودجه یک میلیارد دلار را به سرمایه گذاری در صنعت خودرو و الزام به ساخت داخل تخصیص دهد تا از این محل بودجه واردات صرف توسعه صنعت خودرو شود. کلید واژه خودرو اقتصادی در حالی روی قیمت ۱۰هزار دلار می گردد که در بازارهایی غیر از چین و هند، خودرو اقتصادی از قیمت حدود ۱۳ هزار دلار آغاز می شود و این گزینه ها کف خودروهای موجود در جهان هستند که به سادگی استاندارد های ۸۵گانه ضروری ایران را پاس می کنند و بدون مشکل با استانداردهای E-MARK امکان واردات آن ها به کشور وجود دارد و با این حال زاویه دید وزارت صمت به سمت هند و چین است و رویای ده هزار دلاری مسئولان در این بازارها محقق می شود که گزینه هایی نسبتا دور از استانداردهای ۸۵گانه ایران دارند لذا در این مطلب به بررسی اقتصادی ترین خودروهای غیرچینی در بازار امارات خواهیم پرداخت که پتانسیل واردات به ایران را دارند.

*هیوندای اکسنت (۱۰۰hp MT) -400میلیون‌تومان
*میتسوبیشی میراژ (۷۶hp CVT) -320میلیون‌تومان
*هوندا سیتی(۱۲۰hpCVT) -450میلیون‌تومان
*سوزوکی بالنو(۹۱hp 4AT- 350میلیون‌تومان
*کیا پیکانتو(۸۳hp 4AT)- 350میلیون‌تومان
*رنو سیمبل(۱۰۲hp 4AT)- 300میلیون‌تومان
*تویوتا یاریس(۹۸hp MT) -470میلیون‌تومان

خودروهای فوق پایه ترین تیپ و ارزان ترین محصول از برند های معتبر و غیرآمریکایی موجود در بازار امارات هستند که قیمت دلاری حدود ۱۰ تا ۱۶ هزار دلاری دارند. با نگاهی به اعداد و ارقام و مشخصات این خودروها می توان دریافت که ارزانترین این خودروها حتی با تعرفه واردات ۲۰درصدی با احتساب هزینه های حمل ، هزینه های مالیات بر ارزش افزوده داخل خاک ایران و ده ها هزینه دیگر که اکنون روی خودروهای مونتاژی اعمال می شود کمتر از ۶۵۰ میلیون تومان قیمت نخواهد داشت لذا فراتر از این سوال که چه خودروهایی بهتر است وارد شوند باید ابتدای موانع و مشکلات موجود بررسی، مطرح و شفاف سازی شوند و سپس دلیلی برای واردات این خودروها بیابیم چرا که واردات این خودروها نیز چالش های زیادی را به همراه خواهد داشت.

هزینه های سربار متعدد مالیاتی، شماره گذاری و ... عملا هویت خودرو اقتصادی وارداتی و حتی مونتاژی را تغییر می‌دهد. دولت در گام نخست باید به دنبال ایجاد منطق در این بخش از هزینه ها که حداقل یک سوم درصد قیمت نهایی یک خودرو را تشکیل می دهد باشد و در گام بعد اگر قصد واردات خودروهای زیر صد اسب بخار در ابعاد کوچک با حداقل امکانات را دارد تا با قیمتی ۷۰۰ میلیون تومانی عرضه کند باید به این سوال پاسخ داده شود که مزیت چنین وارداتی در چیست؟ از طرف دیگر مشکلات تولید خودرو همچنان در جهان وجود دارد و خودروسازان در مقابله با صف های خرید مشتریان ترجیح می دهند خودروهای گرانتر با حاشیه سود بالاتر را در صدر برنامه قرار دهند. همچنین واردات ۵۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو خارجی فرصت خوبی برای ایجاد بازار سیاه در ایران را پدید می آورد و عملا برنامه تعدیل بازار و نیاز مشتریان با واردات محدود به حاشیه خواهد رفت.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar