دلیل اصلی گرانی خودروهای وارداتی در ایران چیست؟!

بروزرسانی در: دوشنبه 11 شهریور 98 ساعت 12:46
دلیل اصلی گرانی خودروهای وارداتی در ایران چیست؟!

یک کارشناس خودرو در خصوص دلیل گرانی خودرو می‌گوید: در صورتی که تعرفه واردات خودرو به کشور تا این میزان بالا نبود شاهد گرانی خودرو نبودیم. واردات خودروی کارکرده حرف عجیبی است و باید صفر کیلومترها با تعرفه پایین وارد شوند.

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در مورد واردات خودروی کارکرده به کشور و زیر و بم‌های آن اظهار کرد: واردات خودروهای کارکرده را می‌توان حرف عجیبی دانست چون که حتی هم اکنون امکان ورود نمونه‌های صفر کیلومتر به کشور وجود ندارد. اگر بتوانیم نمونه‌های صفر کیلومتر را با تعرفه کمتر به کشور وارد کنیم چرا باید به سمت خودروهای کارکرده برویم؟ مهم‌ترین عامل گرانی خودرو در ایران تعرفه است و اگر تعرفه به این اندازه سنگین نبود شاهد گرانی خودروی وارداتی در ایران نبودیم. ما باید مسئله تعرفه را حل کنیم هرچند که مخالفتی با ورود خودروهای کارکرده به کشور هم نداریم. زمانی که ورود صفر کیلومترها ممنوع می‌شود بهانه اصلی میزان تعرفه‌هاست. در صورت ورود خودروهای کارکرده به کشور باید تا حدی از میزان سختگیری در زمینه استاندارد کاسته شود و می‌توان همین کار را برای خودروهای وارداتی صفر کیلومتر هم انجام داد. از طرفی باید اجازه داده شود خودروهای وارداتی صفر به بازار ورود پیدا کنند تا خود به خود خیلی مسائل حل ‌شوند.

سختگیری کمتر روی صفر کیلومترها

وی ادامه داد: شرکتی که خودرو را به صورت انبوه خریداری می‌کند نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از نرخ اصلی خرید می‌کند. با توجه به این تخفیف‌ها در حقیقت خودروی صفر کیلومتر با قیمت یک نمونه ۳ تا ۴ سال کارکرد خریداری می‌شود. بهتر است خودروی صفر کیلومتر با حجم زیاد به کشور وارد شود، به شرط اینکه عوارض و تعرفه‌ها کاهش پیدا کند. دولت مجاز به عوارض غیر تجمعی نیست ولی این کار در حال انجام شدن است. اگر بناست خودروی یورو۳ در قالب خودروی کارکرده به کشور وارد شود بهتر است اجازه ورود صفر کیلومترهای یورو ۵ صادر شود. چنین حرکتی معقول‌تر است و روش‌های ساده‌تری برای کنترل بازار وجود دارد ضمن اینکه امکان پیگیری و ردیابی از لحاظ کیفی و فنی وجود ندارد. اگر دولت اصرار بر نظارت به خصوص در زمینه خدمات دارد می‌تواند نمونه صفر کیلومتر را وارد کند.

هیبریدی ارزان‌قیمت نداریم

زاوه در خصوص هیبریدی‌ها هم گفت: خودروهای هیبریدی مصرف سوخت پایین‌تری دارند ولی از لحاظ آلایندگی تفاوتی با دیگر خودروها وجود ندارد. این خودروها نسبت به نمونه‌های مشابه فاقد فناوری هیبرید گران‌تر هستند و می‌توان گفت خودروی هیبرید ارزان‌قیمت در جهان نداریم. این تصور که همه افراد می‌توانند صاحب چنین خودروهایی شوند اشتباه است. نرخ صادراتی خودرویی مثل تویوتا پریوس نزدیک به ۲۰هزار دلار است و با دلار آزاد نرخ آن ۲۶۰میلیون تومان خواهد شد. در صورتی که سود، خدمات پس از فروش و دیگر موارد را هم به این رقم اضافه کنیم، خودروی هیبریدی به هیچ وجه نمی‌تواند با محصولات داخلی رقابت کند.

وی افزود: در خصوص خودروهای موجود در مناطق آزاد و بنادر، این موضوع مربوط به خودروهایی است که در داخل کشور حضور دارند. اگر این خودروها اسقاط یا از کشور خارج شوند مجدداً باید ارزی تخصیص یابد تا خودروی جدید جایگزین آنها شود. در صورتی که موضوع اسقاط مطرح باشد بهتر است به جای ۵ یا ۱۰سال این عدد به ۱۵ یا ۲۰سال افزایش یابد تا این مسئله حل شود. اگر ما می‌خواهیم مسئله واردات خودرو را حل کنیم باید ریشه‌یابی شود و شرایط رقابت به وجود آید. ما باید با انحصار در خودروسازی بجنگیم و سراغ مسائل حاشیه‌ای نرویم.

سیگنالی برای آزادسازی واردات وجود ندارد

این کارشناس حوزه خودرو در خصوص احتمال آزادسازی واردات خودرو گفت: بعید میدانم آزادسازی واردات خودرو انجام شود چون که سیگنالی از سمت دولت در این زمینه ارسال نشده است. به همین خاطر انتظار نمی‌رود شاهد آزادسازی واردات خودرو در سال ۹۸ باشیم و شرایط برای سال ۹۹ مشخص نیست. همان خودروهایی که در گمرک هستند با فواصل ۳ماه یک بار به سختی ترخیص می‌شوند که هنوز علت این قضیه مشخص نیست. از لحاظ قیمتی به نظر می‌رسد با توجه به اینکه واردات ممنوع است شاهد ثبات قیمتی در خودروهای وارداتی باشیم. حتی اگر کاهشی هم رخ دهد احتمال اینکه قیمت‌ها مجدداً به حالت پیش بازگردد وجود دارد چون که عرضه وارداتی‌ها انجام نمی‌شود. زمانی که عرضه وجود نداشته باشد، قیمت بعضی خودروهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ممکن است حتی از خودروهای صفر کیلومتر هم بالاتر باشد. علت این قضیه هم به وارد نشدن خودروهای جدید از همان مدل برمیگردد. با توجه به اینکه عرضه خودروهای وارداتی و حتی برخی از مونتاژیها قطع شده است شاهد افت یا ثبات نرخ برای این محصولات در آینده خواهیم بود.

گسترش نیوز

تکلیف ۶۴۰۰ دستگاه خودروی وارداتی چیست؟

با کدام مسیر صنعت خودروسازی متحول می‌شود؟

واردات خودرو با تعرفه صفر به سه شرط آزاد سازی شود

پیشنهاد متفاوت برای ورود خودروهای دست دوم به کشور

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "دلیل اصلی گرانی خودروهای وارداتی در ایران چیست؟!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کوروش وطن خواه
مهمان

دلیل اینکه دوتا شرکت ضایعات فلزی ایران گاری و خرپا تو ایران هستند متاسفانه و قیمت ضایعاتشون هم از ماشینهای به روز دنیا گرونتره و متاسفانه حکومت پشتیبان این دزدها و کلاه بردارها هستش و مردم ایران حتی نمیتونند یه ماشین درست و حسابی با ایمنی و کیفیت بالا سوار بشند خود من از درد مجبوری سوار پراید ۸۵ میشم اشتباهی که چهل سال پیش اتفاق افتاد باعث بدبختیمون شد از عرش به خاک سیاه افتادیم چی بودیم چی شدیم