صادرات یک میلیارد دلاری قطعات خودرو برای واردات خودرو

چهارشنبه 4 اسفند 00 ساعت 12:12
صادرات یک میلیارد دلاری قطعات خودرو برای واردات خودرو

محمدرضا نجفی‌منش اظهار داشتن: نقدینگی یکی از اساسی‌ترین مشکلات قطعه‌سازان است به طوری که ۹۰ درصد از مشکلات قطعه سازان مربوط به موضوع کمبود نقدینگی است.

* بدهی ۴۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان

وی با بیان اینکه قطعه ساز، کالا را به خودروساز می‌دهد اما پول آن را نمی‌تواند از خودروساز دریافت کند، افزود: براساس برآورد انجام شده خودروسازان ۴۵ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان دارند که پرد‌اخت ۱۲ هزار میلیارد تومان از این بدهی بیشتر از ۴ ماه طول کشیده است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور افزود: ۲۵ هزار میلیارد تومان از بدهی قطعه سازان به صورت اوراق گام، خرید دین یا قرارداد سه جانبه در طول سال گذشته پرداخت شده است. یعنی خودروساز علاوه بر اینکه ۴۵ هزار میلیارد تومان به قطعه ساز بدهی دارد ۲۵ هزار میلیارد تومان نیز به بانک بدهی دارد و علت آن نیز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ای که تاکنون حادث شده است‌.

نجفی منش بیان داشت: طبق قانون برنامه پنجم و قانون اصل ۴۴ هرگاه دولت قیمت کالایی را مشخص کند و از قیمت گذاری دستوری ضرر و زیان متوجه تولید کننده شود، دولت باید آن میزان خسارت را پرداخت کند براین اساس دولت باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ضرری که به خودروساز وارد کرده را تامین کند اما از آنجا که خودروسازها نیز دولتی هستند و مدیران آن را دولت تعیین می کند و دولت نمی‌تواند از دولت شکایت کند، ضرر و زیان آن متوجه قطعه سازان می شود.

* برنامه قطعه سازان برای بهبود کیفیت تولید قطعات

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد کیفیت خودرو اظهار داشت: با توجه به فرمایشات ایشان برای بهبود کیفیت خودروها و قطعات خودرو، جلسات بسیار مفصلی توسط قطعه سازان برگزار شده تا بتوانیم فرمایشات و خواسته بحق ایشان را برآورده کنیم.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور اظهار داشت: براین اساس اقداماتی آغاز شده است تا بتوانیم کیفیت قطعات خودرو و به‌خصوص کیفیت قطعاتی که مورد نظر مردم است را افزایش دهیم و لذا نتایج اقدامات انجام شده را از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در رابطه با تامین مواد اولیه و فولاد نیز اظهار داشت: مذاکرات مفصلی با وزارتخانه و یکی از فولادسازان انجام شده و این فولادساز تا حدودی شرایط را برای قطعه سازان بهتر کرده است بنابراین اگر با همین شرایط کارها ادامه یابد در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

نجفی منش درباره واردات قطعات مورد نیاز بیان داشت: بعضی از قطعات وارداتی است بنابراین اگر شرایط بهتر شد باید به جای واردات این کالاها کارخانه تولید کالا را وارد کنیم و  دقت کنیم که اشتباهات گذشته تکرار نشود و خودمان را محدود به واردات برخی قطعات نکنیم.

* امکان صادرات یک میلیارد دلاری قطعات خودرو در مقابل واردات خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور درباره صادرات قطعات خودرو بیان داشت: طرحی به مجلس ارائه شده و در شورای نگهبان نیز این طرح به تایید رسیده و جلسه‌ای درباره این طرح در تشخیص مصلحت نظام برگزار شد که براساس آن پیشنهاد داده‌ایم که در مقابل صادرات قطعات خودرو واردات خودرو مجاز باشد. به این صورت که قطعات خودرو به واردکننده خودرو داده می‌شود و وارد کننده قطعه را در کشور مقصد می فروشد و به ازای پول فروش قطعات یدکی خودرو، اقدام به واردات خودرو می کند که اگر این کار انجام شود صادرات قطعات خودرو سالانه به رقمی حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar