اعلام مشخصات فنی ۵ خودروی جدید کیا در ایران / بهمن ۱۴۰۱

بروزرسانی در: جمعه 10 شهریور 02 ساعت 18:50
اعلام مشخصات فنی 5 خودروی جدید کیا در ایران / بهمن 1401

پس از حدود ۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو، یک شرکت داخلی به نمایندگی از کیا موتور، واردات خودرو را دوباره از سر گرفته است. در این گزارش مشخصات و قیمت این خودرو ها مقایسه می‌شود.

یک شرکت داخلی که خود را به عنوان نماینده کیا در ایران معرفی می‌کند، ظرفیت پذیرش خودروهای کیا برای عرضه در بورس کالا را اعلام کرده است.

براساس اطلاعات موجود، در گام اول عرضه کیا در بورس کالا، مجموعا ۲۱۴۰ دستگاه از انواع کیا وارداتی، از طریق بورس کالا فروخته می‌شوند. ظرفیت پنج عدد از خودروهای عرضه شده نیز بصورت زیر اعلام شده است:

۵۰۰ دستگاه کیا سراتو، کیا اسپورتیج و کیا اپتیمای جدید که خودروی سراتو و اپتیما، سدان بوده و کیا اسپورتیج جزو سگمنت کراس‌اوور است. همچنین کیا سید به تعداد ۲۰۰ و کیا پیکانتو به تعداد ۱۰۰ عدد در بورس کالا عرضه خواهند شد.

مشخصات فنی 5 خودروی جدید کیا در ایران

البته نکته قابل توجه که در گزارش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد، این است که این شرکت نمایندگی رسمی از طرف شرکت کیاموتور برای واردات خودرو به ایران ندارد و طبق اخبار واصله، این شرکت خودروهای وارداتی را نه به صورت مستقیم، بلکه به صورت غیرمستقیم و با خرید از بنگاه‌های خصوصی کشورهای عربی تهیه می‌کند.

حال به بررسی هر یک از خودرو های وارداتی از نظر مشخصات فنی و قیمتی می‌پردازیم:

۱. کیا سراتو ۲۰۲۳:

اعلام مشخصات فنی 5 خودروی جدید کیا در ایران / بهمن 1401

کیا سراتو که با نام سفیا، اسپکترا، فورته و همچنین K3 نیز در بازارها حضور دارد، از سال ۲۰۰۳ وارد بازار شده است. این خودرو از همان ابتدا با دو اتاق سدان و هاچبک عرضه شده است. کیا سراتو به دلیل استفاده از پلتفرم مشابه، از لحاظ فنی با هیوندای i30 و آوانته و همچنین کیا سید، شباهت‌های زیادی دارد. سراتو برای سال ۲۰۲۳ نیز از همان مشخصات فنی مدل ۲۰۱۸ استفاده می‌کند.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت مناسب
+ امکانات قابل قبول رفاهی و ایمنی
+ ظاهر جذاب‌
+ ایمنی بالا
+ کابین جادار و راحت
– سواری تقریبا خشک

۲. کیا اسپورتیج ۲۰۲۳:

کیا اسپورتیج 2023

کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ دارای مدل‌های مختلفی از پیشرانه‌های بنزینی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی است. موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ به صورت بنزینی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و دیزلی موجود است. یک پیشرانه دو لیتری بنزینی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

مزایا و معایب

+ طراحی زیبا و متفاوت نسبت به نسل قبلی
+ آپشن‌های متنوع و کاربردی

۳. کیا K5:

کیا K5

کیا اپتیما از همان ابتدای تولید در بازار کره جنوبی با نام کیا K5 فروخته می‌شد، اما پس از اینکه نسل پنجم اپتیما در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد، کیا تصمیمی انقلابی گرفت و در همه بازارها و کشورهای جهان، این خودرو را با همان نام اصلی خود، یعنی کیا K5 معرفی کرد. کیا K5 در سال ۲۰۱۹ معرفی شده، اما ورودش به بازار جهانی از مدل ۲۰۲۱ شروع شد. البته نسخه وارداتی که در سال ۱۴۰۲ به کشور وارد می‌شود، احتمالا از مدل ۲۰۲۳ خواهد بود.

۴. کیا سید

کیا سید

مدل سید اولین محصول کیا بود که خارج از خاک کره جنوبی و به منظور فروش در بازار اروپا طراحی و تولید شد. این مدل که نمونه‌های استیشن و هاچ‌بک را دربرمی‌گرفت از زمان تولید نسل سوم به بعد (۲۰۱۸ تا کنون) به یک نمونه کراس‌اوور نیز مجهز شده است که نام آن، اکسید (XCeed) نام گرفته است. حرف X در صنعت خودرو جهان معمولا نشانگر قابلیت سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل یا اشاره به ساختار شاسی بلند مانند خودرو دارد.

مزایا و معایب

+ شهرت نام و فروش عالی در بازار اروپا+ پیروی از سبک طراحی مشترک با خانواده کیا
+ ارائه بهبود‌های فنی و ظاهری+ ارائه در نسخه اسپرت جی تی لاین
– عدم استفاده از پیشرانه‌های قدرتمندتر– تمرکز بر بهینه‌سازی مصرف سوخت

۵- کیا پیکانتو:

کیا پیکانتو 2023

نسل سوم کیا پیکانتو که از سال ۲۰۱۷ روی خط تولید کیا رفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد، یک مینی هاچ‌بک شهری و کم‌مصرف است که در سال ۲۰۲۰ یک فیس لیفت دریافت کرده و با توجه به قیمت اقتصادی آن در کشورهای حوزه خلیج فارس، تبدیل به یکی از گزینه‌های واردات به ایران، نمایندگی جدید کیا در ایران شده است.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت اقتصادی
+ استهلاک کم
+ برند معتبر
–ایمنی متوسط
– کابین کم‌جا
– ارزش خرید پایین نسبت به قیمت

قیمت‌های جهانی و قیمت احتمالی خودروها در ایران

با توجه به تفاوت قیمت داخلی خودروهای وارداتی با قیمت جهانی در سال‌های گذشته، می‌توان دریافت قیمت‌هایی که این خودروها در داخل کشور به فروش می‌روند، حداقل دو الی سه برابر قیمت‌شان در بازار جهانی است. طبق پیشنهاد وزارت صمت سود بازرگانی خودروهای کمتر از ۱۲۰۰ سی‌سی شش درصد و بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی تا ۳۱ درصد محاسبه می‌شود.

قیمت‌های جهانی و قیمت احتمالی خودروهای کیا در ایران

البته قرار است اکثر این خودروها در بورس کالا عرضه شوند که پس از کشف قیمت می‌توان به ارزش دقیق این خودروها پی برد.

حال به بررسی قیمت‌های جهانی خودروهای معرفی‌شده می‌پردازیم:

۱- کیا سراتو ۲۰۲۳:
این مدل در چهار نسخه مختلف به بازار جهانی عرضه شده است. نسخه‌های LX یا همان پایه کیا سراتو ۲۰۲۳ با قیمت ۱۹ هزار و ۴۹۰ دلار و نسخه‌های LXS با قیمت ۱۹ هزار و ۹۹۰ دلار فروخته می‌شوند.

با احتساب دلار ۴۵ هزار تومانی، نسخه LX حدود ۸۷۷ میلیون تومان و قیمت نسخه LXS حدود ۹۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

۲- کیا اسپورتیج ۲۰۲۳:
کیا اسپورتیج ۲۰۲۳، با تیپ‌ها و آپشن‌های مختلفی در بازار جهانی عرضه شده است که نسخه پایه آن یا همان LX، از ۲۷ هزار و ۲۰۵ دلار شروع شده و در فول‌ترین حالت (X-Pro Prestige)، قیمت آن به ۳۸ هزار دلار می‌رسد.

با توجه به نوسانات دلار در بازار می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت نسخه پایه حدود یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون تومان و نسخه فول آن به قیمت یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

۳- کیا k5:
کیا K5 مدل ۲۰۲۳ در بازار ایالات متحده، حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. اما این خودرو با تغییرات اندک در فهرست آپشن‌ها، حدود ۷۶ هزار درهم در امارات متحده، فروخته می‌شود که حدودا معادل ۲۰ هزاردلار است.

۴- کیا سید ۲۰۲۳:
کیا سید ۲۰۲۳، با دو نوع موتور متفاوت عرضه می‌شود. نسخه اول با موتور ۱.۵ لیتری توربو که با قیمت ۲۷ هزار و ۹۲۰ دلار و نسخه بعدی با موتور هیبریدی به قیمت ۳۹ هزار و ۵۶۰ دلار به فروش می‌رسد.

قیمت ریالی نسخه ۱.۵ لیتری توربو با احتساب دلار ۴۵ هزار تومانی به ارزش یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان و نسخه هیبریدی به قیمت یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

۵- کیا پیکانتو ۲۰۲۳:
کیا پیکانتو ۲۰۲۳ در بازار های جهانی بسته به تریم، قیمتی بین ۱۲ هزار تا ۱۶ هزار دلار دارد. این مدل نیز با دلار ۴۵ هزار تومانی، قیمتی بین ۵۴۰ میلیون تا ۷۲۰ میلیون تومان خواهد داشت.

تجارت‌نیوز

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar