حل مشکل واردات خودرو توسط دولت

یکشنبه 21 فروردین 01 ساعت 11:03
حل مشکل واردات خودرو توسط دولت

در بهمن و اسفند ماه ۱۴۰۰ و همزمان با بررسی بودجه ۱۴۰۱ بحث واردات خودرو به صورت جدی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و آنها در نهایت اعلام کردند آزادسازی واردات خودرو در بودجه لحاظ شده و درآمدی در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز بابت صدور مجوز ترخیص ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری در منابع بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است.

بر این اساس واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری  و ۲۰ هزار دستگاه سواری دو گانه سوز به علاوه ۱۰ هزار دستگاه  کامیون، ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری، ۵۰۰۰ دستگاه ماشین آلات معدن و راه سازی در کنار ۱۰۰۰ دستگاه یخچال دار در مصوبه نهایی مجلس درج شد.

حتی فاطمی امین وزیر صنعت هم بر لزوم از سرگیری واردات در سال ۱۴۰۱ تأکید کرد و در همین راستا بازار در انتظار آغاز واردات خودرو بعد از ۳ سال ممنوعیت شد.

البته در نیمه اسفند ماه ۱۴۰۰، رئیس جمهور نیز به وزیر صمت دستور داده بود، به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار،  موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ برطرف شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، میزان صادرات در صنعت خودرو افزایش یابد.

اما متأسفانه در سال جدید به یکباره در متن نهایی قانون بودجه بحث ورود ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری از متن حذف شد.

نمایندگان مجلس در خصوص علت تغییر متن بودجه اعلام کردند "این موضوع مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است و برای اینکه بودجه معطل نماند بند واردات خودروی سواری حذف شده است.

البته صادق آملی لاریجانی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو نظری نداده، گفت: هیات عالی نظارت، با بررسی‌های کارشناسی مختلف، برخی بندهای مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر سیاست‌های کلی نظام دانسته است؛ بنابراین این نظر هیات عالی نظارت محسوب می‌شود که با رای اکثریت به تصویب رسیده است.

به گفته آملی لاریجانی، در پاره‌ای از موضوعات که مجمع تشخیص یا هیات عالی نظارت نظر می‌دهند، در واقع آخرین نقطه تصمیم‌گیری است. اما نکته اینجاست مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی به مصوبات ورود پیدا می‌کند که اختلاف‌نظری میان مجلس و شورای نگهبان بر سر مصوبه و موضوعی باشد اما در بحث واردات خودرو چنین امری به وجود نیامده بود.

با حذف بند واردات خودرو از بودجه سال ۱۴۰۱  این پرسش مطرح است که آیا این موضوع به معنای منتفی شدن واردات خودرو است؟

به اعتقاد کارشناسان واردات خودرو توسط خود دولت در خرداد ۹۷ ممنوع شد و علت آن هم مدیریت منابع ارزی بود.  در واقع در مساله ممنوعیت واردات خودرو، موضوع حمایت از تولید داخل و آسیب به صنعت خودرو از ناحیه ورود خودروهای خارجی در میان نبوده است. با توجه به این موضوع در واقع  رفع ممنوعیت واردات خودرو به دست خود دولت باز می شود. زیرا این اختیار را دارد که ممنوعیت ۴ ساله را بدون نیاز به مجوز مجلس یا هیات عالی نظارت لغو کند.

نمایندگان مجلس هم با تأیید این موضوع معتقدند مجلس واردات خودرو را ممنوع نکرده که حالا بخواهد مجوز ازسرگیری آن را بدهد. این تصمیم دولت بود که در راستای مدیریت منابع ارزی، واردات را متوقف کرده  و امروز هم دولت اختیار لغو این ممنوعیت را دارد. هدف مجلس این بود که با مصوبه واردات خودرو، دولت را در مسیر ازسرگیری ورود خودرو به کشور قرار دهد، وگرنه قانونی که بگوید دولت باید خودرو وارد کند یا نکند، وجود ندارد.

در مجموع حذف بند واردات خودرو از متن بودجه ۱۴۰۱ شرایط بازار خودروهای وارداتی را نیز تحت تأثیر قرار داده و خبری از رونق در بازار راکد این خودروها نیست. بررسی ها نشان می دهد تغییرات قیمتی خودروهای وارداتی نسبت به داخلی ناچیز است. اکثر فروشندگان خودرو معتقدند مردم دست از خرید خودروهای وارداتی برداشته اند تا شاید با واردات خودرو قیمت ها نیز روند کاهشی پیدا کنند.اما  متأسفانه واردات خودرو هنوز در کش و قوس تصمیم دولت و مجلس قرار دارد و همین امر بازار این خودروها را بلاتکلیف تر کرده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

10 دیدگاه ها برای "حل مشکل واردات خودرو توسط دولت"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر
مهمان

تمام درد وگرانی در مملکت امسال ***ها هستن نه تحریم که طرض فکر وتخصص کم میخواهند برا ۸۰میلیون تصمیم بگیرن این آقایان بعنوان خادم ملت شدن بار ملت و هیچ احترامی ونه ارزشی برا خواسته مردم قائل نیستن وای به روزی که مردم ازتون روی برگردانن

منوچهر
مهمان

دولت یک بار برای همیشه باید گرانی ها را حل کند مخصوصآ در مورد خودرو یعنی در این مملکت معلوم نیست هزینه واقعی تمام شده خودرو و سود قانونی تولید کننده چقدر است و محصول تولید شده به چه قیمتی باید به دست مصرف کننده برسد چرا در همه امور هرج و مرج وجود دارد چرا هیچ شفافیتی وجود ندارد یعنی در این مملکت بی قانونی حکم فرما شده پس آقایان چکاره اند و برای چه حقوق می‌گیرند در ضمن نظر مردم این وسط چه می‌شود آقا مردم از قیمت و کیفیت ناراضی هستند چرا واردات خودرو را آزاد نمی‌کنید

احمد
مهمان

این واردات وقتی برای هر ماشین چیزی حدود ۸۵۰میلیون عوارض سهم دولت در نظر گرفته شده دیگر کمکی به بازار برای اقشار متوسط وکم درامد نمیکند خودروی که مالیاتش ۸۵۰میلیون باشه قطعا قیمتش بالای دو میلیارده پس به فکر ماها نیستن اینا همش برای اقشار بالا و دولتی هاست الکی دلمونو صابون نزنین سودی به حال ما نداره هیچ بلکه ضررش برای ماست و جز بیشتر کردن فاصله طبقاتی در جامعه ورانت خواری چیزی در کشور ندارد

من
مهمان

واردات هم انجام بشه قیمتها اونقد بالاست که به جز یک درصد جامعه کسی قدرت خرید نداره. همین پژو و پراید رو هم کارمند و کارگر قدرت خرید ندارن. متاسفانه بدلیل مشکلات اقتصادی همه دارن دلال صفت میشن و اینا تماما سیاستی بود که کار به اینجا کشیده بشه خودروهای بنجل رو به ده برابر قیمتی که شایسته شون هست بفروشن وگرنه چند سال پیش قسطی هم کسی نمی خرید. الانم نمایشگاه ها در شده از خودروهای صفر بدون مشتری

ناشناس
مهمان

کمبود ماشین سواری منطقی نیست این در حالی هست که سایقه ها متفاوت میباشند چطور انواع خودرو مونتاژ کن در ایران داریم بازم کمبود ه ایران خودرو .سایپا .بهمن خودرو .کرمان موتور وووووواصلا منطقی نیست این یعنی دزد دولت و نمایندگان و وزیران با وجود اینهمه مونتاژی خودرو در ایران کمبود دروغ بزرگه

داود
مهمان

دولت دست از حمایت خودروسازان بردارد ملت ایران شایسته بهترین هستند خیانت نکنید

ناشناس
مهمان

واردات خودرو درحال حاضر به نفع کل ملت است. هرگونه مخالفت باطرح واردات خودرو خیانت آشکار وبه ضررملت است. تعرفه واردات خودرو مشکل کسری بودجه راحل خواهد کرد. ورود خودرو های خارجی صددرصد باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد وامکان خرید برای همه مردم بخصوص قشر مستضعف مهیا میشه. بالاخره خودرو های مدل پایین ایرانی وخارجی هست که دردی ازقشر مستضعف دوا کند هم به منظورکسب درآمد وهم جهت بهترشدن وضعیت زندگی. خداشاهد بستن جلو واردات دشمنی آشکارباملت است البته درحال حاضر ممکنه دوسال دیگر ممنوعیت واردات کارخوبی باشه ولی درحال حاضر مضر.

علی
مهمان

مردم آلت دست دولتیها ومجلسیه و مجمع شورای نگهبان هرکدام دیگری را مقصرچون خودشان سهامدا ران خودروهستند در این بین مردم هیچی حساب نمی شوند

نیمااسماعیلی
مهمان

سلام
تا موقعی که آقای میرسلیم درتشخیص مصلحت نظام هستد مافیای خودرو هم هست وهیچ تغیری در روند واردات وتولید خودروهای داخلی وبازار سیاه بوجود نخواهد آمد

سعید
مهمان

مردم بیچاره دولت دست در دست مافیای خودرو