ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت

شریعتمداری در جواب به سؤال مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو با وجود اعلام آمادگی وارد کنندگان خودرو برای تأمین ارز مورد نیاز واردات اظهار کرد: با ابلاغ شورای هماهنگی سران قوا ممنوعیت واردات خودرو در اولویت قرار گرفت بر این پایه این ممنوعیت تا آخر سال جاری ادامه خواهد داشت مگر آنکه دولت به ریل طبیعی تجارت بازگردد در این صورت احتمال دارد بازنگری در این مورد انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اختصاص ۲.۲ میلیارد دلار در سال پیش و همینطور ۱.۸ میلیارد دلار از نظام ارزی کشور به واردات خودروهای ساخته شده هم اکنون به مصلحت ایران نیست.

وی در جواب به دیگر سؤال دیگر مبنی بر سرنوشت اسقاط خودروهای فرسوده با وجود این ممنوعیت نیز تاکید کرد: دولت همواره با ایجاد مشوق از موضوع اسقاط حمایت کرد و با این ممنوعیت در نظر دارد اعتباراتی از محل بودجه هدفمندی یارانه‌ها به این عمل اختصاص دهد و از آن جا که اسقاط کاری اقتصادی است، به فکر جایگزین در این خصوص هستیم.

خروج رسمی پژو و رنو هنوز اعلام نشده است

وی در مورد ادامه همکاری با پژو و رنو در صنعت خودرو نیز افزود: پژو و رنو هنوز خروج خود را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند، این دو کمپانی در ایران سرمایه گذاری کرده و ۱۷۰ میلیون دلار آورده به ایران داشته‌اند، بدین سبب علاقمند به ادامه کار هستند؛ این در حالیست که میزان معاملات آنها با امریکا محدود است، ولی اگر مشمول تحریم ثانویه باشد، ممکن است با ایران قطع همکاری کنند.

به گفته شریعتمداری، خودروسازان به سمت جایگزینی شرکا اقدام کرده‌اند، این در حالی است که تحریم خودرو این بار جزو نخستین تحریم‌های امریکا بود، بدین سبب می‌خواهند اشتغال ایران را در صنعت خودرو تقلیل دهند، ولی موفق نخواهند شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: دستور ویژه رئیس جمهور برای تأمین مواد اولیه و قطعات منفصله صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ شده است، البته در طول این مدت نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار به قطعه سازان داده شده است و تا سقف ۲ میلیارد دلار با توجه به نوع ارزی که باید پرداخت شود و با توجه به کشورها، ارز در حال تأمین و تخصیص است.

شریعتمداری در باب رد اعلام هک شدن سایت این وزارتخانه در مورد واردات خودرو هم اظهار کرد: وزارت صنعت به هیچ عنوان هک شدن سایت ثبت سفارش را رد نکرده است، ۶۴۸۱ خودرو غیرقانونی وارد کشور شده بود، در حالیکه قاضی سراج ۵ هزار خودرو اعلام کرده بود. ما هیچ نظر منفی بر روی این مساله نداریم، ما که عقلمان پاره سنگ برنمی دارد و خودمان تخلف را شناسایی کرده و آی پی‌های مربوطه را به دستگاههای نظارتی ارائه کرده است.

وی گفت: اگر فردی دستگیر شده است، هر ارتباطی با داخل دارد، باید معلوم شود و تا آخرین ضربه با متخلفان ثبت سفارش واردات خودرو برخورد خواهیم کرد.

منبع: عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
فرشید
مهمان

وزیر بی لیاقت