هوندا وزل در راه ایران

یکشنبه 17 دی 02 ساعت 12:07
هوندا وزل در راه ایران

برند باسابقه و مشهور هوندا، یک کراس‌اور پرفروش به نام وزل دارد که قیمت مناسب و تجهیزات قابل قبول برای بازار شرق آسیا و امریکای لاتین فراهم می‌کند.

هرچند که هوندا در سراسر دنیا، به عنوان یک خودروساز درجه یک ژاپنی شناخته می‌شود، برای مردم ایران به حاشیه رفته است. شهروندان کشورمان با تویوتا و مزدا و نیسان آشنایی بیشتری دارند. حتی در زمان آزادسازی نسبی واردات خودرو که از اوایل دهه‌ی ۸۰ خورشیدی تا سال ۱۳۹۶ انجام شد، تعداد بسیار محدودی از محصولات هوندا به بازار ایران رسیدند.  نام هوندا برای مردم ما، موتورسیکلت‌های CG را یادآوری می‌کند اما این برند، بیش از یک قرن سابقه دارد و هم‌اکنون در گروه ۱۰ خودروساز مهم دنیا است.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در چین و هند، علاوه‌بر افزایش تولید مدل‌های مختلف، رونمایی از محصولات اقتصادی ویژه کشورهای کمتر توسعه‌‌یافته را به دنبال داشت. امروزه تولید خودرو با برند سوزوکی ژاپن در هند، بیش از دیگر نقاط دنیا است و عملا کارخانه‌های این برند در ژاپن، به حاشیه رفته‌اند. این شرایط، هنوز برای هوندا شکل نگرفته و تولید داخل ژاپن با تیراژ بسیار بالا ادامه ادامه دارد؛ اما بعید نیست شرایط طی سال‌های آینده تغییر کند.

هوندا چین، سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد و حالا همکاری تجاری با گک (GAC) و دانگ فنگ دارد؛ اما هنوز ۶۵ درصد سهام این مجموعه تحت مالکیت طرف ژاپنی است. تیراژ تولید هوندا چین، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در سال برآورد می‌شود و تلاش می‌کند تمرکز ویژه بر مدل‌های برقی را افزایش دهد.

هوندا H-RV با ابعاد کوچک‌تر از C-RV در بازار جهانی حضور دارد. این محصول برای مردم ژاپن، به نام وزل (Vezel) فروخته می‌شود و از سال ۱۹۹۸ تاکنون، عرضه شده است؛ اما نسخه‌ی برقی وزل براساس نسل دوم H-RV، فقط در چین تولید شده و حدود ۵ سال سابقه دارد. خودروهای Everus VE-1 و  Ciimo M-NV هم نسخه‌هایی از وزل برقی هستند.

ثبت گمرک و انجام فرایند قانونی برای واردات هوندا وزل بنزینی (H-RV مونتاژ چین) انجام شده است؛ اما مشخص نیست کدام شرکت ایرانی، مسئول واردات این خودرو خواهد بود.

 

طراحی بیرونی و نمای بدنه هوندا وزل  ۲۰۲۴

به زحمت می‌توان شباهتی بین هوندا H-RV مدرن بازار امریکا و هوندا وزل مونتاژ چین پیدا کرد. محصول وارداتی به ایران، درواقع طراحی مشابه کراس‌اور برقی هوندا eNP1 دارد و با همین ظاهر، در استرالیا نیز فروخته می‌شود.

جلوپنجره‌ی بسته، عجیب‌ترین مورد در نمای اصلی هوندا وزل است. این حالت با وجود پیشرانه بنزینی در جلو، شکل گرفته و البته عبور هوا به سمت رادیاتور یا دیگر تجهیزات فنی را از طریق مجاری باریک داخل خود، ممکن می‌کند. چراغ‌های باریک، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارند و نقش مهمی در حس اسپرت وزل دارند. حجم‌دهی بدنه برای سپر و کاپوت جلو، چندان پیچیده نیست و جذاب به‌نظر می‌رسد. این خودرو یک محصول ساده با قیمت نسبتا پایین در میان محصولات هوندا محسوب می‌شود؛ اما مه‌شکن‌های LED دارد و چندان وابسته به ادوات پلاستیکی در نمای جلو نیست.

هوندا وزل مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای کوچک، با سقف سیاه یا هم‌رنگ دیگر اجزای بدنه تولید می‌شود. از دید جانبی، حالت ساده روی درها تاکید شده و صرفا خط در امتداد دستگیره به چشم می‌آید. قاب دور پنجره، رکاب و فریم داخل گلگیر به دلیل استفاده از مواد پلاستیک سیاه‌رنگ، ارزان‌قیمت به نظر می‌رسند. این خودرو با رینگ ۱۷ اینچ، تایر ۲۱۵ میلی‌متر و سقف تمام شیشه در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد.

در نمای پشت، استفاده از پلاستیک بیشتر دیده می‌شود و حس یک کراس‌اور اقتصادی با سپر سیاه، توی ذوق می‌زند. از سویی دیگر، پیوستگی چراغ‌ عقب و القای طرح دیده شده در کراس‌اورهای پورشه، جذاب به نظر می‌رسد. همچنین شیب شیشه‌ی عقب و حجم‌دهی بسیار خوب درپوش صندوق، هوندا وزل را اسپرت نشان می‌دهد. نصب آنتن کوسه‌ای و اسپویلر هم‌رنگ بدنه در امتداد سقف هم، نکات مثبت هستند.

هوندا وزل با طول ۴۳۴۰  و عرض ۱۷۹۰ و ارتفاع ۱۵۸۲  میلی‌متر همراه فاصله محوری۲۶۱۰  میلی‌متر تولید می‌شود. با این شرایط، کراس‌اور هوندا کمی بزرگ‌تر از ام‌وی‌ام X33  است.

 

طراحی داخلی و کابین هوندا وزل ۲۰۲۴

داشبورد و تمام اجزای آن، تماما از پلاستیک سخت ساخته شدند. حتی در مدل‌های سفارشی که بخش میانی به رنگ سفید یا قرمز ارایه می‌شود هم، مواد نرم یا چرم مصنوعی وجود ندارد. حتی دسته‌دنده و بخش بزرگی از تودری‌ها، با پلاستیک ارزان‌قیمت ساخته شده‌اند.

نمایشگر لمسی ۸ اینچ با ساختار ایستاده روی داشبورد، فضای داخلی هوندا وزل را بهبود می‌دهد. فرمان و پنل عقربه‌ای، حالت سنتی در خودروهای هوندا را تداعی می‌کنند. مدل ۲۰۲۴، ترمز پارک دکمه‌ای (برقی) دارد و اهرم قدیمی را حذف کرده است. از نکات عجیب در طراحی داشبورد هوندا وزل، باید به دو درگاه  USB اشاره کرد که با حالتی ناخوشایند، در معرض دید سرنشینان هستند. جانمایی کلید فلاشر (مثلث قرمز) نیز چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

صندلی‌های هوندا وزل برای غالب مدل‌های بازار جهانی، پارچه‌ای است و صرفا نسخه‌های خاص دارای چرم مصنوعی با رنگ‌بندگی متنوع ارایه می‌شوند. این کراس‌اور برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی فراهم می‌کند و صندوق ۴۵۰ لیتری دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی هوندا وزل ۲۰۲۴

ظاهرا برای بازار ایران، ارزان‌ترین نمونه با پیشرانه ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی انتخاب شده است. این مدل با ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور، همراه گیربکس CVT عرضه می‌شود. وزن خالص ۱۲۵۰ کیلوگرم، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه، میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت، دیگر مشخصات هوندا وزل وارداتی هستند.

در اروپا، هوندا وزل (H-RV)  با ظاهر مشابه نسخه‌ی ساخت چین عرضه می‌شود؛ اما از فناوری هیبرید در کنار موتور ۱/۵ لیتر بنزینی استفاده می‌کند. این مدل، ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و حدود ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. هوندا هیبریدی، جعبه‌دنده‌ی تک‌سرعته eCVT دارد.

برای بازار امریکا، هوندا H-RV دو دیفرانسیل، با پیشرانه ۲ لیتری ۱۶۰ اسب بخار و ۱۸۷ نیوتن‌متر عرضه می‌شود اما این مدل هم، مجهز به گیربکس CVT است.

قیمت هوندا وزل در بازار جهانی و هزینه خرید برای ایران

برای هوندا وزل CVT در بازار چین، ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار پرداخت می‌شود. با این شرایط، قیمت خودرو برای شهروندان ایرانی، حدود ۱/۷ میلیارد تومان خواهد بود. البته شکی نیست که واردات خودرو به ایران، مبهم است. پس فروش هوندا وزل با پیشرانه ضعیف، امکانات کم و قیمت بالای ۲ میلیارد تومان، کسی را متعجب نخواهد کرد.

از نظر فنی و ابعاد بدنه، ام‌وی‌ام X55 مدیران خودرو با هوندا وزل مونتاژ چین، قابل مقایسه است. محصول چری، پیشرانه قوی‌تر با انبوهی از امکانات و فناوری‌های مدرن ارایه می‌کند؛ ضمن اینکه قیمت پایین‌تر و صدها نمایندگی فعال با مراکز سرویس نگه‌داری متعدد در سراسر کشور دارد. از سویی دیگر، وزل با برند مشهور هوندا تولید می‌شود و هرچند که مونتاژ چین باشد، برای بسیاری افراد، خودروی ژاپنی محسوب می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar