واردات خودرو به دست دولت اشتباه بود

دوشنبه 6 آذر 02 ساعت 12:13
واردات خودرو به دست دولت اشتباه بود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی وعده وزارت صمت را در واردات خودروهای اقتصادی از اساس اشتباه دانست و گفت اگر هم دولت اصرار به این امر دارد باید هزینه‌های آن را خود بپردازد.

ناگفته پیداست وعده واردات خودروهای اقتصادی که وزارت صمت بیش از یک سال پیش با هدف برقراری تعادل در بازار خودرو به مردم داده بود با شکست رو‌به‌رو شده است، شاهد درستی این ادعا تاکید وزیر صمت بر تقویت جریان واردات خودروهایی برقی و بهبود شرایط بازار راکد خودرو به واسطه این نوع خودرو است. همچنین برخی از مسئولان قیمت خودروهایی میلیاردی که اخیرا به کشور وارد شده و به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌شود را اقتصادی می‌دانند. مجموع این گزاره‌ها این معنی را به ذهن متبادر می‌کند که خبری از واردات خودروهای اقتصادی نیست.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تعلل وزارت صمت را در عمل به وعده‌‌اش مبنی بر تعدیل بازار خودرو تایید کرد و گفت: همین که وزارت صمت می‌گوید قصد واردات خودرو را دارد حرف اشتباهی است، زیرا وزارتخانه نمی‌تواند خودرو وارد کند. وزارتخانه سیاستگذاری می‌کند، سیاست‌های خود را به مردم اعلام و بخش خصوصی اقدام به واردات خودرو می‌کند.

تالارپشتی در اظهارنظر درباره واردات خودروی اقتصادی گفت: واردات خودروی اقتصادی به دست دولت این معنی را می‌دهد که دولت می‌خواهد در بازار خودرو دخالت کند و کاری در راستای منافع مردم صورت دهد و اگر هزینه‌ای هم در این امر متقبل می‌شود این هزینه را بپذیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: دولت وعده واردات خودروهای اقتصادی را داد اما هیچ گاه به این امر ورود نکرد، الان یک سال است که مجلس قانون مرتبط با این امر را وضع کرده اما دولت آیین‌نامه اجرایی آن را تصویب نکرده است، در حالی که تصویب آیین‌نامه اجرایی تنها دو ساعت زمان می‌برد نه یک سال.

وی خاطرنشان کرد: ما هم در مجلس براساس ماده ۲۳۴ اقدام به توضیح‌خواهی از وزیر صمت کردیم و انتهای ماده ۲۳۴ هم به قوه قضاییه ختم می‌شود.

تالارپشتی گفت: اگر برای بهبود بازار خودرو اقدامات به موقعی صورت بگیرد رضایت عمومی از عملکرد وزارت صمت بالا خواهد رفت، با این حال معلوم نیست که چرا اقدامی در این راستا صورت نمی‌گیرد؟

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: نظراتی از سوی مسئولان دولتی مبنی بر این وجود داشت که خودروی لوکس وارد نشود، مجلس با این ایده مخالفت و تصریح کرده که کار دولت وضع تعرفه و قوانین تجارت است و هر کس توان خرید خودروی بهتر را دارد و می‌تواند تعرفه واردات آن را هم پرداخت کند این کار را انجام دهد.

ایلنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar