واکنش گروه پژو سیتروئن به خروج آمریکا از برجام

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
واکنش گروه پژو سیتروئن به خروج آمریکا از برجام

تعدادی از شناخته شده ترین کمپانی‌های اروپایی از جمله پژو- سیتروئن، ایرباس و زیمنس که با ایران قراردادهای بزرگی داشتند، نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام واکنش نشان دادند.

دونالد ترامپ – رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا – که در سخنرانی شب گذشته خود، خروج این کشور از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را اعلام کرد، بعضی از رسانه‌ها از احتمال به تعلیق در آمدن و یا لغو بعضی از قراردادهای تجاری بین ایران و کمپانی‌های بزرگ اروپایی خبر داده و سخن گفتند.

شرکت خودروسازی پژو - سیتروئن فرانسه، هواپیماسازی ایرباس اروپا و زیمنس آلمان در واکنش به اعلام دونالد ترامپ – رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا – حاکی بر خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام، اعلام کرده‌اند که تا زمان تصمیم گیری مستقلانه اتحادیه اروپا در مورد پایبندی به برجام منتظر خواهند ماند و همه فعالیت‌های بعدی خود را با تصمیم کشورهای اروپایی مطابقت خواهند داد.

کمپانی خودروسازی پژو- سیتروئن (PSA) فرانسه که یکی از بزرگترین و محوری‌ترین کمپانی‌های فرانسوی فعال در کشور است و قراردادهای تجاری با گروه‌های خودروسازی داخلی ایرانی دارد، در این باره عنوان کرده که امیدوار است اتحادیه اروپا نظر مستقلانه و متکی به خود را درباره پایبندی به برجام اتخاذ کند.

سخنگوی این کمپانی در ادامه افزود: به هرحال، کمپانی پژو هم نیز همانند بسیاری از شرکت‌های تجاری فعال در ایران، باید از قوانین و مقررات بین المللی و موضع اتحادیه اروپا در این باره پیروی کند.

رالف توماس – مدیر ارشد بخش اقتصادی شرکت زیمنس - هم در واکنش به خروج ترامپ از برجام اظهار کرده است که به دقت مواضع اتخاذ شده بین المللی و اروپایی را بازبینی کرده و مطابق آنها به جلو خواهد رفت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران افزود: بدیهی است که ما هم نیز همانند سایر کمپانی‌ها، از قوانین جهانی بازرسی بر صادرات اطاعت کرده و باید منتظر باشیم تا ببینیم اتحادیه اروپا در این باره چه تصمیمی خواهد گرفت.

کمپانی هواپیماسازی ایرباس اروپا هم که دفتر اصلی آن در فرانسه مستقر است، اعلام کرده که نیاز به زمان بیشتری دارد تا در مورد اثرات خروج آمریکا از برجام تصمیم گیری کند.

ترامپ علاوه بر اعلام خروج از عهد نامه برجام، گفت که تحریم‌های اقتصادی با شدت بسیار زیادی به ایران باز خواهند گشت که این تحریم‌ها بیشتر صادرات نفت و قراردادهای تجاری بزرگ از جمله خرید هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی را هدف گرفته است

ترامپ که همواره توافق نامه هسته‌ای ایران را برای آمریکا مایه اسف می‌دانست، حالا با سنگ اندازی های پی در پی مهر تأیید زد و به ادامه توافق هسته‌ای با ایران پایان داد.

فرانسه یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی است که سالیان سال نقش پررنگ ومهمی در ایران ایفا کرده است. از مهم‌ترین کمپانی‌هایی که در طول مدت زمان حیات برجام با ایران قراردادهای بزرگ و مهمی را به امضا رسانیدند، می‌توان به کمپانی نفتی توتال، خودروسازی پژو- سیتروئن و رنو فرانسه اشاره کرد.

بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده‌اند در صورتی که اروپا هم تحت تأثیر خروج آمریکا از برجام قرار گیرد، طرفین معامله‌های کلان تجاری متحمل ضررهای مالی زیادی خواهند شد.

کمپانی اروپایی ایرباس و بوئینگ آمریکا در مجموع قراردادهایی را به ارزش ۴۰ میلیارد دلار با شرکت هواپیمایی ایران ایر و آسمان به امضا رسانده بودند و قرار بود هرکدام به ترتیب ۱۰۰ و ۸۰ فروند هواپیما را به ایران تحویل دهند و حالا با خبر خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، ممکن است به تعلیق درآمده و یا به صورت کامل لغو شوند.

ایران ایر بعد از برجام ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای توربوپراپ ATR را سفارش داده بود که تا حالا سه فروند ایرباس و هشت فروند ATR را تحویل گرفته است

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar