ورود کمیسیون صنایع به افزایش قیمت لاستیک خودروهای سواری

سه شنبه 4 دی 97 ساعت 11:19
ورود کمیسیون صنایع به افزایش قیمت لاستیک خودروهای سواری

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه راهکارهای دولت برای کاهش قیمت‌ها مُسکن است نه درمان، گفت: افزایش قیمت لاستیک خودروهای سواری در کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن بررسی می‌شود.

سیده حمیده زرآبادی در خصوص افزایش قیمت لاستیک خودروهای سواری، گفت: عدم نظارت بر شیوه قیمت گذاری‌ها، قیمت خیلی از کالاها را بدون توجه به الگوی خاص افزایش داد و این موضوع در مورد لاستیک خودروهای سواری هم اتفاق افتاد.

تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک

نماینده مردم قزوین، آبیک، البرز مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند برای حل مشکل کامیونداران از خرداد ماه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک تخصیص پیدا کرد ولی تولیدکنندگان داخلی برای تهیه مواد اولیه نتوانستند از این ارز استفاده کنند بنابراین قیمت لاستیک داخلی افزایش پیدا کرد و تولید با قیمت قبلی مقرون به صرفه نبود.

وی با ذکر اینکه نیاز لاستیک کشور ۵ میلیون حلقه است، افزود: از این شمار یک میلیون لاستیک با واردات و بخشی هم از طریق تولید داخلی تأمین و باقی هم از مسیر قاچاق وارد کشور می‌شد که خوشبختانه با افزایش قیمت ارز، قاچاق این کالا کاهش پیدا کرد.

دلیل افزایش قیمت لاستیک خودرو سواری چه بود؟

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس با ذکر اینکه براساس سیاست گذاری‌های نادرست دولت افزایش قیمت لاستیک خودروهای سواری اتفاق افتاد، اظهار کرد: تولیدکنندگان داخلی لاستیک برای تهیه مواد اولیه نتوانستند از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده کنند و ناچار بودند علاوه بر تهیه مواد اولیه هزینه‌هایی هم برای دستمزد پرداخت کنند بنابراین امکان رقابت با کالای وارداتی را نداشتند. سیاست گذاری یاد شده موجب شد قیمت لاستیک خوردوهای سواری افزایش قیمت چشم گیری پیدا کند.

راهکارهای دولت برای کاهش قیمت‌ها مُسکن است نه درمان

زرآبادی با اشاره به راهکارهای لازم برای کاهش قیمت لاستیک خودروهای سواری، یادآوری کرد: دولت با پیگیری راهکارهای موقتی به دنبال حل مشکلات است در حالیکه این راهکارها مُسکن هستند و بعد از مدتی قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا می‌کنند این در حالی است که باید با راهکارهای دائمی قیمت‌ها را کاهش دهد.

شفاف سازی در چرخه تأمین لاستیک از رانت پیشگیری می‌کند

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: شفاف سازی در چرخه تأمین لاستیک یعنی مراحل تولید، واردات و توزیع از رانت پیشگیری می‌کند و دست دلالان را از این حوزه کوتاه می‌کند.

کاهش قاچاق به دنبال افزایش نرخ ارز

وی با ذکر اینکه بخش زیادی از لاستیک موردنیاز کشور از طریق قاچاق تأمین می‌شد و خوشبختانه هم اکنون به خاطر افزایش نرخ ارز این کانال غیرفعال شده و دولت باید از دیگر کانال‌ها در پی حل این مشکلات باشد، تاکید کرد: عدم نظارت موجب افزایش قیمت مواد اولیه داخلی شد در نتیجه تولید کنندگان داخلی لاستیک هم به خاطر این بی توجهی‌ها ناچار به افزایش قیمت شدند.

ورود کمیسیون صنایع به افزایش قیمت لاستیک خودروهای سواری

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس همچنین تصریح کرد: افزایش قیمت لاستیک خودروهای سواری در کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن بررسی می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar