پرداخت مطالبات قطعه سازان آغاز شد

چهارشنبه 1 اسفند 97 ساعت 11:20
پرداخت مطالبات قطعه سازان آغاز شد

در ماه‌های اخیر بهای مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان و ارز افزایش چند برابری را تجربه کرد ولی از سه سال پیش خودروسازان بدهی خود به قطعه سازان را به روز نکرده‌اند. قطعه سازان مدعی بودند قطعه تولیدی را با یک سوم قیمت به دست خودروساز می‌رسانند ولی آنها مطالبات قطعه سازان را بعد از هشت ماه می‌پردازند.

از شروع امسال ۳۷ درصد جمعیت شاغلان در عرصه قطعه سازی مشمول تعدیل نیرو شدند و کارشناسان هشدار دادند تداوم وضعیت موجود نتیجه‌ای جز افت بهره وری، کاهش کیفیت تولید، توقف نوگرایی و استهلاک فناوری‌های جدید ندارد.

بعد از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲ گروه بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در گروه‌های خودروساز شروع شد.

مقرر شد بانک‌ها طبق لیستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می‌دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان بپردازند.

در این پیوند، کنسرسیومی متشکل از نزدیک به ۱۲ بانک بزرگ کشور که ریاست آن بر عهده بانک ملت است، به این منظور تشکیل شد و ایران خودرو و سایپا فهرست قطعه سازان را به این کنسرسیوم ارائه کردند.

در این زمینه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: مطالبات این انجمن برای قطعه سازان و زنجیره تأمین خودروسازان نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در نهایت ۱۱ هزار میلیارد تومان آن مصوب شد.

«مازیار بیگلو» افزود: مقرر شد ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو می‌شود ولی تکلیف مطالبات ارزی هنوز تعیین نشده است.

وی اضافه کرد: ۱۰۰ درصد این چهار هزار میلیارد تومان به دست ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه ساز می‌رسد و برای ۲ تا سه ماه آنها کافی است؛ این مبلغ صرف تأمین سرمایه در گردش این صنعتگران می‌شود.

بیگلو خاطرنشان کرد: در روزهای پیش مسئولان ایران خودرو از دستیابی به شمارگان تولید هزار و ۸۰۰ دستگاه در روز و مسئولان سایپا از تیراژ بیش از ۲ هزار دستگاه در روز خبر دادند و امید می‌رود تداوم داشته باشد.

«هدف تعریف شده خودروسازان و انجمن قطعه سازان، دستیابی به شمارگان تولید دستکم پنج هزار دستگاه در روز است».

وی در خصوص تعدیل قیمت قطعات هم گفت: روند اصلاح قیمت‌ها شروع شده و خودروسازان در حال دریافت مدارک قطعه سازان هستند؛ با این حال قیمت بعضی اقلام اصلاح شده است و برای بقیه آنها هم امید می‌رود حداکثر در چند هفته آتی اقدام‌هایی انجام گیرد.

بیگلو تاکید کرد دغدغه اصلی قطعه سازان، در مرحله اول افزایش تیراژ خودرو و پس از آن تثبیت شمارگان تولید است.

این مقام صنفی پیش بینی کرد با وضعیت جدید، نیروهایی که از محل کاهش روزهای کاری شرکت‌ها تعلیق شده بودند به سرعت سر کار برگردند و نیروهای تعدیل شده هم با اعلام فراخوان شرکت‌ها بتدریج در محل کار حضور یابند.

لزوم تأمین نقدینگی برای افزایش تولید

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور هم در خصوص پرداخت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان گفت: این مبلغ ۵۰ تا ۷۰ درصد مطالبات معوق قطعه سازان را پوشش می‌دهد؛ به عبارتی همه نیاز قطعه سازان به نقدینگی تأمین نمی‌شود.

به گفته این مقام صنفی، خودروسازان باید به فکر پرداخت باقیمانده مطالبات قطعه سازان و تأمین نقدینگی آنها برای افزایش تولید باشند.

وی اضافه کرد: موضوع اصلاح قیمت قطعات هم خیلی مهم است تا قطعه سازان بتوانند به مدار رونق تولید بازگردند ولی فعلاً این طرح درگیر بررسی و کاغذبازی است.

محبی نژاد به افزایش شمارگان تولید خودروسازان در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: اگر ما خواهان افزایش تولید مستمر و با دوام هستیم، باید مشکلات قطعه سازان را حل کنیم؛ در غیر این صورت صنعت قطعه سازی بعد از مدتی مجدداً با مشکل رو به رو می‌شود.

چندی پیش معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرد، میزان تعهدهای معوق این گروه با تحویل روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تا پایان سال کاهش می‌یابد.

همچنین شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد: هفته گذشته به طور میانگین روزانه ۲ هزار و ۶۲ دستگاه خودرو تولید و به بازار عرضه شد و این روند ادامه دارد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تصریح کرد: با تأمین خواسته‌های بحق قطعه سازان، آنان هم قادر به بازگرداندن نیروهای تعدیل شده در ماه‌های اخیر بر سر کار خواهند بود.

بیست و هشتم بهمن ماه همسو با سیاست‌های دولت برای حفظ اشتغال و حمایت از تولید ملی، بانک صنعت و معدن با هدف تسهیل تأمین مالی قطعه سازان شرکت سایپا قراردادی را به ارزش چهار هزار میلیارد ریال امضا کرد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در حاشیه امضای این قرارداد با شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد: با اجرای قرارداد همکاری میان این بانک و گروه سایپا ۱۵۰ قطعه ساز که با این خودروساز همکاری می‌کنند، می‌توانند با معرفی سایپا و تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی استفاده کنند.

حسین مهری افزود: مطابق این توافق قطعه سازانی که از سوی شرکت سایپا به بانک صنعت و معدن معرفی می‌شوند، می‌توانند برای تأمین سرمایه در گردش خود و افزایش توان تولید، تسهیلات دریافت کنند.

هدف این است که گروه‌های خودروسازی مانند سایپا که بخش بزرگی از نیاز کشور را مرتفع می‌کنند، بتوانند سطح تولیدات خود را در حد مطلوب حفظ کنند.

مهری خاطرنشان کرد: کل تسهیلات اختصاص یافته از این بانک به گروه سایپا ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar