پیشنهاد عرضه خودرو یارانه‌ای

شنبه 1 دی 97 ساعت 04:58
پیشنهاد عرضه خودرو یارانه‌ای

در وضعیتی که دولت هنوز تکلیف قیمت ‌گذاری خودروهای داخلی را معلوم نکرده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهادی تحت ‌عنوان «خودرو یارانه‌ای» را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ارائه داده‌اند.

در نشستی که چندی پیش به میزبانی کمیسیون صنایع و معادن مجلس و با حضور مسوولان وزارت صنعت و فعالان زنجیره خودروسازی برگزار شده، نمایندگان پیشنهاد تثبیت قیمت دو خودروی پرتیراژ داخلی را به ‌واسطه پرداخت یارانه از طرف دولت به خودروسازان، ارائه کرده‌اند.

طبق این پیشنهاد، هر کدام از دو خودروساز مطرح داخلی، یک محصول پرتیراژ خود را از روش جدید قیمت ‌گذاری (احتمالا قیمت ‌گذاری در حاشیه بازار)، معاف و آنها را با قیمت‌های فعلی عرضه می‌کنند. در عوض، دولت هم ما‌به‌التفاوت هزینه تولید این خودروها (فاصله قیمت تثبیت شده محصولات مورد نظر تا قیمت حاشیه بازار آن) را در قالب یارانه به خودروسازان می‌پردازد. به ‌نظر می‌رسد، منظور نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خودروهای یارانه‌ای، پژو ۴۰۵ (محصول تولیدی ایران خودرو) و پراید (محصول تولیدی شرکت خودروسازی سایپا) است که به لحاظ قیمتی با قدرت خرید خیلی از شهروندان ایرانی نسبتا همسان هستند.

این پیشنهاد نمایندگان مجلس، اما در حالی است که گفته می‌شود طرح افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۳۰ درصدی (میانگین ۷۰ درصدی) خودروهای داخلی نهایی شده است. بر این اساس، پراید و پژو ۴۰۵ به‌ عنوان همان محصولات مد نظر مجلسی‌ها، حداقل افزایش قیمت (۵۰ درصد) را خواهند داشت و این احتمال وجود دارد که قیمت آنها به طور پلکانی بالا برود.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar