پیش بینی وضعیت خودروسازان در سال ۹۹

دوشنبه 19 اسفند 98 ساعت 15:29
پیش بینی وضعیت خودروسازان در سال 99

تعطیلی احتمالی خودروسازان در دو هفته پایانی سال و کاهش واردات قطعات در هفته‌های گذشته به واسطه گسترش ویروس کرونا احتمال کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در بازار شب عید را بیش از پیش تشدید کرده است.

در وضعیتی که در هفته‌های گذشته به واسطه گسترش ویروس کرونا برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی به تعویق افتاده، شاهد کاهش تقاضای خرید و افت قیمت‌ها در بازار خودرو بوده‌ایم. در این وضعیت احتمال تعطیلی خودروسازان در هفته‌های باقی مانده از سال وجود دارد که در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که آیا این تعطیلات احتمالی تاثیری بر بازار شب عید خودرو خواهد داشت یا خیر؟

سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تأثیر منفی کرونا بر تولید خودرو و کاهش آن می‌گوید: این وضعیت در حالیست که تقاضا برای خرید خودرو هم به واسطه کرونا کاهش خواهد یافت اما در عین حال توجه به این نکته ضروری است که روند فعلی صنعت خودرو و حمایت از آن چندان درست نیست.

وی می‌افزاید: پرداخت کمک‌های حمایتی در دوره‌های مختلف و تزریق مقطعی نقدینگی به صنعت خودرو و قطعه کمکی یه این صنعت نخواهد کرد و زیان انباشته این صنعت را افزایش خواهد داد.

مدنی با تاکید بر این که تأثیر کرونا بر توسعه محصول، کیفیت محصول ، ارتقای آن و افزایش تولید امکانپذیر نیست و باید فکر اساسی برای آینده تولید کرد، تصریح می‌کند: محدودیت‌های ناشی از کرونا بعد چند ماه رفع می‌شود اما مشکل اصلی اداره صنعت خودرو به روند فعلی است که با روند فعلی تولید، چشم انداز روشنی برای سال آینده پیش بینی نمی‌شود.

مدیرعامل پیشین سایپا ادامه می‌دهد: تقاضا برای خرید خودرو هرساله افزایش می‌یافت ، گرچه تقاضایی که در سال پیش داشتیم نامعقول بود اما با وجود کرونا هم در صورت اعلام پیش فروش بدون شک چند میلیون نفر در صف خرید قرار خواهند گرفت.

وی با ذکر این که آن چه واقعیت کرونا است، کاهش درخواست است، اظهار می‌کند: کرونا موجب کاهش تقاضا شده است و با کاهش تولید که ناشی از توقف کارخانه‌ها بوده تا اندازه‌ای بالانس بازار برقرار است و با روند فعلی تأثیر معناداری در عرضه و تقاضای شب عید ندارد بنابراین کرونا هم تاثیری در بازار شب عید به واسطه کاهش تقاضا نداشته است.

مدنی در ادامه با اشاره به مشکلات فعلی صنعت خودرو و عوامل اثرگذار بر آن نیز می‌گوید: مشکلاتی مانند نظام قیمت گذاری، خصوصی سازی و تغییرات نرخ ارز تاثیراتی است که اثر خود را در صنعت خودرو به جا گذاشته است به صورتی که در حال حاضر محصولات خودرویی با زیان تولید می‌شود و حداکثر محصولات نیز با زیان به فروش می‌رسد و این در حالیست که حاشیه سود نیز بیشتر از حد نرمال است که راهکار حل این مشکل اصلاح نظام قیمت گذاری است‌.

وی با تاکید بر این که نباید قیمت خودرو با قیمت‌های فعلی محاسبه شود، اظهار می‌کند: باید سرمایه‌های سرگردان به صنعت خودرو انتقال و هدایت شود تا مردم به جای تشکیل صف خرید خودرو به دنبال خرید سهام خودرویی‌ها باشند که لازمه آن سود بالای خودروساز و EPS مثبت آن‌ها است، در این وضعیت فشار نامعقولی که بر روی تقاضا وجود دارد کاهش خواهد یافت.

بر این اساس پیش بینی می‌شود که حتی کاهش تولید خودرو نیز در روزهای باقی مانده از سال تاثیری بر بازار نخواهد داشت اما با گذر از این‌مقطع گذرا، در سال آینده چشم انداز چندان روشنی برای صنعت خودرو قابل تصور نیست.

خودروکار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar