آینده خودروهای پسابرجامی در هاله ای از ابهام

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
آینده خودروهای پسابرجامی در هاله ای از ابهام

هر نوع سرمایه گذاری با خارجی‌ها را نباید به این آسانی زیر سؤال برد چون که با هر عملی این احتمال می‌رود که این فرصت تاریخی که امروز به دست صنعت خودرو افتاده است از دست برود.

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به دغدغه تأثیر وضعیت موجود بر روند تولید خودروهای پسابرجامی تصریح کرد: باید مراقب بود تا نهال طراحی خودروهای تازه‌ای که در راه است به علت نبود پایداری در تصمیمات و روش‌های غلط قیمت گذاری فدا نشوند.

امیر حسن کاکایی اظهار داشت: در وضعیت کنونی اقتصاد ایران که شرایط بسیار شکننده‌ای را شاهدیم هر حرکتی در حیطه قیمت خودرو باید با اندیشه وآنالیز درست صورت گیرد.

وی با تأیید تأثیر هزینه‌های تحمیلی ناشی از وضعیت اقتصادی بر تأمین سرمایه مورد نیاز بخش‌های تولیدی یاد آوری کرد: نخستین اتفاقی که بعد از کمبود سرمایه از طرف تولیدکنندگان رخ می‌دهد ادامه حرکت‌های قبلی در تولید است. از این رو امروز دست خودروساز برای قیمت خودرو باید باز گذاشته شود تا خودروساز قیمت‌ها را به علت وضع حال حاضر جامعه بهینه کند.

وی تصریح کرد: وقتی که امروز شرکتها قیمت‌ها را نیز ۲ برابر کنند زمانی که بازار کشش نداشته باشد قطعاً با رقابتی در بازار رو به رو خواهند شد که اساساً به زیان آنها خواهد بود.

وی همچنین با توجه به ماجرای تولید خودروهای پسابرجامی در ایران بیان کرد: در صورتی که به علت بعضی اتفاقات و تصمیمات، خودروهای پسا برجامی به خط تولید نرسند بالقطع شاهد ادامه تولید خودروهای قدیمی بوده و در این بین همگی زیان دیده خواهند شد.

به گفته عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، امروز خودروسازان در میانه یک سرمایه گذاری قرار دارند و بالطبع در این روند تنها مسئله ایجاد شرکتهای مشترک مطرح نیست بلکه شمار زیادی از شرکتهای تولیدی و صنعتی از جمله قطعه سازی هم در این حرکت حضور دارند که چشم امید به این همکاری‌ها دوختند و در صورتی که بدون منابع کلان با این روند حرکت بکنیم باز هم این سرمایه گذاری از بین می می‌رود و باقی سرمایه گذاری‌ها در این قسمت از بین خواهد رفت.

به گفته کاکایی، جریان دیگری که اتفاق خواهد افتاد، فضای اعتماد و ثبات در سرمایه گذاری است که بدون شک از میان خواهد رفت.

وی با اشاره به این که هر نوع بازگشت زمان و اعتمادسازی برای سرمایه گذاری زمانبر است، تصریح کرد: بر همین پایه است که بعد از برجام، چهار سال روند مذاکرات به منظور حضور شرکتهای خارجی در ایران طول کشیده و براستی این جریان برای ایران هزینه‌های زیادی را هم ایجاد کرده است.

به گفته وی امروز سرمایه گذاری با خارجی‌ها را نباید به این راحتی زیر سؤال برد چرا که حرکت‌های بزرگی در صنعت خودرو شروع شده و ما در میانه‌ های آن قرار داریم و با هر حرکتی این احتمال می‌رود فرصت تاریخی که امروز به دست صنعت خودرو افتاده از دست برود.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه امروز چشمان زیادی به خودروهای پسا برجامی دوخته شده است، افزود: البته نگرانی اصلی جریان خودروهای در دست طراحی خودروسازان است که بی شک این موضوع مهم‌تر است چرا که بستر آن را خودروهای پس از برجام و مشارکت با طرف‌های خارجی ایجاد می‌کنند و با بالا رفتن خطوط تولید می‌توان خودروهای تازه تری را طراحی و تولید کرد.

کاکایی در پایان یاد آوری کرد: هزینه طراحی و ساخت خودروهای نو خیلی بیشتر از آن چه که بر آورد می‌شود خواهد بود چون که هزینه‌ای که به بهانه خودروهای پسابرجامی می‌دهیم را هم ما باید به جمع هزینه‌ها اضافه کنیم از این رو حرکت‌های درون زا و طراحی‌های درونی که شرکتها در حال انجام هستند فشار زیادی را وارد خواهد کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar