چرا باید مردم تاوان حمایت از صنعت خودرو داخلی را بپردازند؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
چرا باید مردم تاوان حمایت از صنعت خودرو داخلی را بپردازند؟

در چند ماه پیش شاهد نوسانات زیادی در بازار خودروی ایران بوده‌ایم، به نظر می‌رسد نه تنها قیمت گذاری بر روی خودروهای بازار، از هیچ نظامی پیروی نمی‌کند بلکه این مساله به مرحله افسارگسیختگی هم رسیده است. آنچه در این بین نگران کننده است، خبر افزایش قیمت خودروهایی با قیمت کمتر از ۴۰ میلیون تومان است؛ مساله ای که تأثیر مستقیمی بر زندگی طبقه متوسط و ضعیف جامعه خواهد داشت.

در این مورد با دوتن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس اتحادیه فروشندگان ونمایشگاه داران خودرو به گفت وگو پرداخته‌ایم که به این شرح است؛

در رابطه با قیمت خودرو، اظهار نظر نمی‌کنم

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سه شنبه این هفته (۹۷/۳/۸) با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت، مدیران خودروسازی و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نشستی برای تعیین تکلیف قیمت خودرو تشکیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: تا تشکیل این نشست و جمع بندی نتایج حاصل از خروجی آن، به عنوان سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تمایلی به اظهار نظر در خصوص قیمت خودرو ندارم.

مردم تا کجا باید تاوان سوء مدیریت خودروسازان را بدهند؟

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به رغم سرمایه گذاری‌ها و حمایت‌های زیادی که در سالهای قبل از صنعت خودروسازی ایران صورت گرفته است، این صنعت نتوانسته آنطور که باید و شاید پیشرفت کند و بتواند خواسته‌های به حق مردم را برآورده سازد.

وی با اشاره به سر و کار داشتن خودرو با جان و امنیت مردم، افزود: ما بیشتر از این چه کار می‌توانستیم برای صنعت خودرو انجام بدهیم که ندادیم. ۴۰ سال است که بازار و شرایط قیمتی مناسبی برای خودروسازان در ایران ایجاد شده است و اگر ملاک برای پیشرفت خودروسازان حمایت بود، همه نوع حمایتی از این صنعت تا به الان انجام گرفته است. جای سؤال دارد که چرا تا کنون این صنعت استراتژیک ایران نتوانسته به پیشرفتهای مد نظر نائل آید.

عزیزی با اشاره به نشست هفته قبل مجلس شورای اسلامی با خودروسازان گفت: خودروسازان ادعا می‌کنند به علت بالا رفتن قیمت نهاده‌های اولیه مجبور به افزایش قیمت خودرو هستند. آن‌ها بر این باورند در صورتیکه افزایش قیمت اتفاق نیافتد، خودروسازان زیان زیادی متحمل می‌شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درست است که قیمت نهاده‌های اولیه افزایش یافته ولی مطلبی که خودروسازان به آن توجه نمی‌کنند بهبود بهره وری در واحدهای تولیدیشان است.

عزیزی تصریح کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست پیشین از خودروسازان خواست که برای بهبود مدیریت و بهره وری قدم برداشته و هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند تا مردم نخواهند همه تاوان گرانی خودرو را پس بدهند.

وی تاکید کرد: اگر هزینه‌ای را که چند دهه از جیب مردم و بیت المال برای خودروسازان خرج کردیم در حوزه‌هایی که کشورمان مزیت تولیدی بیشتری در آنها داشت صرف می‌کردیم، در حا حاضر در جهان حرفی برای گفتن داشتیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عقیده دارد با وجود همه هزینه‌های جانی و مالی که برای صنعت خودرو صرف شد، این صنعت موفق نبوده به هدف گذاریهای ایران نزدیک بشود. در این سالها شاهد بودیم که خودروسازان محصولات بی کیفیت خود را به آسانی در بازار به فروش رساندند.

عزیزی گفت: در نشست با خودروسازان عنوان شد که باید محاسبه شود چند درصد از قطعات خودرو وارداتی و وابسته به ارز است و چند درصد قیمت ارز برای خودروسازان بالا رفته است، چون دولت در حال حاضر به خودروسازان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت می‌کند.

افزایش نرخ ارز تأثیر چندانی بر قیمت نخواهد داشت

وی افزود: ما با افزایش قیمت خودروی کمتر از ۴۰ میلیون تومان مخالف نیستیم فقط از خودروسازان می‌خواهیم که با مدرک و حساب شده قیمت‌ها را افزایش دهند، چون بر پایه تحقیقات مجلس شورای اسلامی، افزایش نرخ ارز تأثیر زیادی بر قیمت تمام شده خودرو نخواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می‌بایست اکثر نهادهایی که در قیمت خودرو دخیل هستند به طور کارشناسی شده و حساب شده محاسبه و تحقیق شود و خودرو سازان هم زمان با این مسئله باید در کنترل هزینه‌های خود تلاش کنند.

عزیزی اظهار کرد: مدیران خودروسازی ادعا می‌کنند که به علت دریافت وام‌هایی با بهره بالا نمی‌توانند با سودهای کنونی اقساط خود را پرداخت کنند ولی این مساله به قبل باز می‌گردد و از آنجایی که خودروسازان بازار ایران را در دست داشتند می‌بایست در گذشته به میزان لازم خودروهای خود را پیش فروش می‌کردند تا چنین مشکلی نداشته باشند.

وی با انتقاد از سوء مدیریت در شرکتهای خودروسازی افزود: به عقیده من افزایش قیمت به میزانی که خودرو سازان میگویند درست نیست و به منظور یافتن رقم درستی در این رابطه باید تحقیقات بیشتری انجام بگیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول است که در مورد این مساله بررسی بیشتری کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه گذاری بزرگ انجام گرفته در صنعت خودرو، افزود: مجبوریم به حمایت خود از این صنعت ادامه دهیم. ولی باید اذعان کرد، زمانی که حمایتهای غیر کارشناسی باشد خود آن صنعت متضرر می‌شود.

وی تنها راه نجات صنعت خودرو سازی ایران را خصوصی شدن واقعی این صنعت دانست و گفت: در حالی که صنعت خودروسازی به طور واقعی خصوصی شود بدون تردید این صنعت راه خود را در تولید و بازار پیدا خواهد کرد و از مشکلات آن کاسته خواهد شد. امیدواریم روزی که خودروسازان ما به شکل واقعی به قسمت خصوصی واگذار شود، رقابت واقعی میان آنها انجام بگیرد.

عزیزی در رابطه با ورود مجلس شورای اسلامی به مبحث خصوصی سازی خودرو سازان اظهار کرد: وظیفه مجلس بدون تردید وظیفه نظارتی است و در امور اجرایی ورود نمی‌کند ولی اخیراً اقدامات خوبی در این راستا انجام گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بعد از تغییر رویکرد آمریکا نسبت به برجام باید ببینیم که کمپانی‌های خودروسازی اروپایی چه موضعی نسبت به مشارکت با خودروسازان ایرانی خواهند گرفت. به نظر می‌رسد راه به مرور زمان برای مشارکت با شرکت‌های مطرح خودروسازی جهان هموارتر شود.

شرکت‌های فروشنده خودرو در بازار تنش ایجاد می‌کنند

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرواظهار کرد: بازار خودرو به شدت در زمینه قیمت آشفته است و هر کسی قیمت مورد نظر خود را بر روی خودرو می‌گذارد.

وی گفت: تعدادی از شرکت‌های وارد کننده خودرو علت گرانی و نبود خودرو در بازار را مشکلات گمرکی و ترخیص نشدن خودرو عنوان می‌کند در حالی که خبرها حاکی از آن است که این شرکت‌ها گهگاه خود به طور مستقیم خودروهایشان را در بازار به فروش می‌رسانند چراکه باتوجه به افزایش قیمتِ بازار، تحویل خودرو به ثبت نام کنندگان توجیح اقتصادی ندارد و ترجیح می‌دهند خودروها را به طور مستقیم وارد بازارکنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar