چند راهکار خودروسازان برای خروج از بحران

بروزرسانی در: سه شنبه 13 آذر 97 ساعت 17:17
چند راهکار خودروسازان برای خروج از بحران

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه و تحلیلگر صنعت خودرو گفت: بر خلاف اعتقاد موجود در جامعه مبنی بر حمایت دولت از صنعت خودروسازی، دولت حمایت چندانی از صنعت خودروسازی انجام نمی‌دهد؛ چون افزایش نرخ تورم که به خاطر افزایش نرخ ارز ایجاد شده، موجب شده است که تمام کالاها تا میزان ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش قیمت داشته باشند.

مازیار فتحی افزود: قیمت بازار خودرو به نسبت تورم رشد کرده، ولی به خاطر محدودیتهایی که شورای رقابت اعمال کرده بود، مجوز افزایش قیمت کارخانه خودروسازان فقط به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد داده شد که تأثیر زیادی در سوددهی این کارخانجات ندارد؛ چون که مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات خودروسازی نظیر ورقهای فولادی مورد استفاده برای تولید خودرو تا میزان چند صد درصد افزایش داشته است.

وی به مشکلات قدیمی و همیشگی این صنعت هم اشاره کرد و گفت: هزینه تأمین مالی خودروسازان خیلی زیاد است؛ این مشکل به سالهای ۹۰ تا ۹۴ باز می‌گردد که این شرکتها به خاطر کاهش میزان فروش و وجود مشکل در تأمین قطعات، با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کرده و حتی برای ورشکسته نشدن، دست به تأمین مالیهایی زدند که همچنان درگیر بازپرداخت آنها هستند.

فتحی به راهکارهای خروج از بحران هم اشاره و اظهار کرد: دو راهکار برای برونرفت از زیان وجود دارد؛ در وهله اول، آزادسازی قیمتها به صورت منطقی است. در صورت آزادسازی قیمت گذاری، مشکل نقدینگی خودروسازان تا اندازه زیادی حل خواهد شد و این شرکت‌ها می‌توانند از طرفی طلب قطعه سازان را پرداخت کنند و از طرف دیگر، با افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش خود حل مشکلات را شروع کنند.

وی افزود: در وهله دوم، این خودروسازها همچنان باید اصلاح ساختار سرمایه داشته باشند، دارایی‌های غیر مولد خود را به فروش برسانند و از طرف دیگر افزایش سرمایه مکرر از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و آورده‌ها داشته باشند تا از این بحران خارج شوند.

لینک های مفید :

قیمت روز خودرو

قیمت محصولات ایران خودرو

قیمت محصولات سایپا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar